Äta hamburgare ute?
Vilka hamburgare rekommenderar ni att äta ute? Det är ju svårt att veta vad de innehåller?
MAX har en GI variant som jag har ätit valde att ta bort tomaterna och be om extra bacon och ost så att den blev lite fetare
MarieO
MAX burgare utan bröd är supergod! Mums! Hörde dock att det är socker i dressingen, så var försiktig med den.
/Linda
Man kan be att få extra bacon och extra ost, och ingen dressing. Brukar gå utmärkt!

men är det inte en massa glutamat i hamburgare?
Det är det antagligen- men man får nog undersöka det från "fall till fall", det är säkert olika. Sedan beror det väl på om man aktivt försöker undvika tillsatser och diverse E-medel eller om man inriktar sig enbart på socker/kolhydrater. Jag har för mig någon skrev ett inlägg i en lång tråd om Max' Lowcarbmål med innehållsförteckning på burgaren???
Så här står det på max hemsida gällande low-carb hamburgarens kött: Svenskt nötkött, vatten, potatis, ägg, torrmjölk, koksalt, potatismjöl, buljongpulver, potatisfibrer, kryddor (kryddmix bestående av druvsocker, kryddextrakt (rosmarin), jästextrakt (salt, jästextrakt, maltodextrin), surhetsreglerande medel (E330), vegetabiliskt fett).
Kan inte låta bil att titta på innehållsförteckningar mm, jag håller nog på att bli fanatisk… 
Jag var på Orsa Grönklitts Björnpark och åt en hamburgare där med enbart grön sallad. Otroligt god och det kändes som köttbitar i den. Senare på kvällen åt vi en hamburgare på hemvägen på något ställe som jag inte kommer ihåg och den var äklig och ihoppressad av någon massa, säkert mera annat än kött.
Har börjat fråga om kolhydratinnehållet på en del varor jag äter ute. En del är väldigt vänliga och seriösa när jag frågar.
Andra tycker det är för mycket jobb.
Frågade här hemma i gatuköket hur mycket kolhydrater hamburgarna innehåller och fick svaret 4 %. Men fick inte reda på mängden. Tror att det måste ändå vara 4 gr för % brukar det ju aldirg stå på förpackningen. Men eftersom jg har gått upp nu efter allt uteätande av olika slag så måste jag hålla mig till fakirkosten hemma. Lite jobbigt att vara så känslig och inte kunna äta ute som vanligt folk!
mumsan: jag är lika känslig och håller med dig, det är detta som är det största problemet med vår kost… därför blir det bra den gången vi är en etablerad grupp.
Det gäller att komma dit så fort det bara är möjligt…
Numer pensionär i Nynäshamn
mumsan: Det är ju % som brukar stå, d v s antal gram per 100 g. Men om du menar energiprocent så förstår jag! Det får man räkna ut själv.
Jag frågade om kolhydratinnehåll på korv som jag köpte på marknad häromdagen. Han tittade på mig som om jag inte var riktigt klok och svarade aldrig. Vände sig bara till nästa kund!
Vilket pucko!
Katti: va fräckt!
När jag äter hamburgare försöker jag hålla mig till Burger King, de har bara kött i sina hamburgare.. inte ens kryddor..
Sen ska de visst vara helt smakförstärkar-fria i dessa restauranger.. *gillar*
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Anterrabae - även osten? Själv har jag valt Mc Donnalds de gånger jag ätit snabbmat, då det är 100% kött utan tillsatser i deras hamburgare, (beställt utan bröd och dressingar så klart). Men deras ost är inte utan tillsatser… lång lista med tillsatser.
Låter hur bra som helst om Burger King har ost utan tillsatser!

Jag vet inte hur det är med andra tillsatser, men hela restaurangen (allt inkl. dressingar etc) ska vara utan transfetter och utan smakförstärkare.
Det skrev de på en lista bla en massa annat som inte skulle finnas i deras mat..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Vi har varken Max eller Burger King här i trakterna. Men att Mc Donalds hamburgare bara innehåller kött visste jag inte. Bra. Bacon finns inte här i hamburgare och jag brukar bara ta med sallad och lite rå lök till utan dressing och allt annat.
Katti, jo det är ju som du säger. Men tjata det med tjejen i gatuköket och en lång kö bakom kändes lite besvärligt. Kanske nästa gång när kön är mindre och jag bara går dit och frågar utan att köpa!
Förresten så har det öppnat en ny delikatessbutik här vid Möljen med olika fina korvr och lufttorkade skinkor, där man även kan sitta ute och äta lättare målitider. Där fanns riktig korv enbart gjord på kött, fläsk och fett och rökta, från italien. Det var en verkligen god smakupplevelse. Jag berättade för henne om mina matvanor och hon förstod och hade hört om denna kosten. Så nu i går kväll gjorde jag fikarullar: 1 skiva ost 1 skiva smör 1 skiva korv och smör och skinka och smör och rullade ihop dem. 2 rullar var och sen ett kokt ägg med majonnäs till. Där satt min man och jag bakom bilen i sommarkvällens varma sol vid kajen och mumsade medans fiskespöna vilade. De andra hade bullar och en godispåse med sig. Jag bara tänkte och vad ont i magen jag skulle få! "Torra" bullar jämfört med våra goda rullar, hm!
LowCarb-burgare på Max i all ära, bra för oss men jag vet med bestämdhet att de steks i margarin. Tvivlar på att de gör rent stekbordet och steker just dessa i smör.
Max är för övrigt bäst av snabbmatskedjorna i mitt tycke. Sedan jag flyttade från Gävle för tio år sedan saknade jag Max oerhört och så fort jag kom dit var jag tvungen att åka in och köpa en. Nu finns Max i Halmstad men jag tänker inte driva fram suget igen, midsommarhelgen i Gävle klarade jag utan Max och deras jättegoda friterade lökringar doppade i Garlic-dippen. Mmmmmmmmmm.
Har aldirg varit en diggare av snabbmat i gatukök inna nLCHF tiden. Hamburgarna har bara varit ett akut alternativ i brist på annat.