Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4622 ggr
ojdo
0

Alternativ till grädde

Börjar misstänka laktosintolerans och Alpros alternativ innehåller härdat fett eller solrosolja och jag får i mej tillräckligt med omega-6 redan. Arlas och Valios Laktosfria grädde innehåller karragenan. finns det ett alternativ som är bra?

är ingen storkonsument av grädde, men det vore bra å veta ifall man vill laga nått gott till folk. :)

Mooniq
0

kokosmjölk - asiatisk matlagning.

kryddsmör

aioli

majonnäs

bea/hollandaise-sås

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Sindri
0

På min ICA Maxi har jag hittat kokosgrädde. Den är 22%-ig och smakar lite kokos. Jag använder den i äggmjölk och i många grytor och rätter med kyckling eller fläsk. det passar bra till.

Importören heter Risberg Import AB. Tel 08-608 17 00, www.risbergimport.se, info@risbergimport.se. Be din affär ta hem (ta med en lapp med tel och adress till affären), eller ring eller skriv och fråga var den finns att köpa nära dig.

ojdo
0

Ingredienser: Kokosnötskött (90 %), vatten (9 %), E407 karragenan, E466 cellulosagummi och E330 citronsyra. innehåller Karragenan :(

Sindri
0

Jag gillar inte tillsatser, och tror att för det mesta är de onödiga. Men karragenan utvinns ur en alg - jag trodde alger var nyttiga? Kanske inte alla?

Suuuuck! Skriver genast till Risbergs och frågar varför! Jag tycker nämligen att grädden är onödigt tjock och geleig.

ojdo
0
Sindri
0

Håller absolut med dig. I riktig mat är det dessutom onödigt! Jag tycker jag är så himla noga, men är väl blåögd ibland. Kokosgrädde är för mig kokos och inget annat. Men jag får mina påminnelser ibland om att aldrig slappna av, vara vaksam, misstänksam och kolla, kolla, kolla.

Tack för att du gjorde mig uppmärksam.

ojdo
0

Tack för tipset iaf, det kan ju vara väldigt gott om inte annat :)

Marianns LCHF Mat & bak
0

kokosnötsmjölk/grädd
denna innehåller bara kokos o vatten.Glad

Sindri
4

Jag tror jag sett den, men det är bara 11-12% fett, eller? Hur som helst får det bli den nu istället.

Jag har skrivit till Risbergs och fått svar och de avser inte att ändra receptet och - hör och häpna - lanserar den som LCHF!

Jag påpekade att det är rätt misslyckat eftersom just LCHF:are är väldigt petiga med tillsatser.

ojdo
0

Tackar :D

Fiana
0

#0 Du köper hem laktas tabletter och lagar med vanlig grädde när du vill bjuda och tar en sådan (eller ja dosering står ju på förpackning på just den sort du har).

Sen är ju kokos både nyttigt och gott i många recept, äter man mycket mejerier är det nog bra att dra ner på dem av andra hälsoskäl i alla fall :)

Sen så är det inte 100% säkert det är just laktosen du reagerar på om du reagerar på mejerier, de är helt enkelt svårsmälta och är det något annat i man reagerar på så hjälper det ju inte mer än på placeboplanet. (det är inte i närheten så vanligt med laktosintolerans i sverige som vad reklamen vill få folk att tro, de flesta som tror det har helt enkelt IBS - detta gällande för de som har sk genetiskt svenskt ursprung, är ens föräldrar eller far/mor-föräldrar invandrade från icke nordiskt land (eller Finland, där finns större andel med laktosintolerans än sverige, norge och danmark, inte 100% säker på läget på Island) är det mer troligt att vara laktosintolerant). Sedan är knappt någon helt utan laktasenzym, då är det en rubbning man har redan som litet barn och är mycket ovanligt utan tål en viss mängd laktos per dag (vanligen motsvarande 5-10 gram/dag vilket är en hel del om man väljer grädde väljer man mjölk är det motsvarande ett litet glas).

Får man ont i magen av mejerier är det alltså mycket troligare att det är något annat man reagerar på än laktosen. Reklamen och det numera stora utbudet av låglaktos och laktosfria produkter har lyckats få "folk" att tro att något ovanligt är vanligt. (eller ja intåget av de laktosfria produkterna är det, för de gamla låglaktosvarianterna smakade inte så direkt mums utan rätt sött att man mer troligt såg till att verkligen vara konstaterat laktosintolerant innan man valde dem i "onödan" :P). Begreppet "mjölkmage" är helt reklammyntat av Valio när de slog sig in på Svenska marknaden med de laktosfria produkterna. Det är inte ett dugg konstigt att de hade många produkter dock, som sagt skiljer sig Finland från övriga nordiska länderna gällande just detta. Det var en mycket framgångsrik reklam kampanj kan man ju minst sagt säga. Efter en tid hakade ju även Svenska mejeriföretag på, det blev ju mycket lukrativt område.

TL;DR Det är vanligt att uppleva magproblem av stora mängder mejerier, det är ovanligt att faktiskt vara laktosintolerant om man är "genetiskt svensk". Har man invandrarbakrund är det däremot normalfallet att vara i viss mån laktosintolerant som vuxen. Näst intill inga barn är laktosintoleranta, tror man detta ska det i så fall med exempelvis belastningsprovokation konstateras hos läkare, inte genom att "testa" med laktosfria produkter, barn är än mer utsatta för placeboeffekt än vuxna vilka redan där har oerhört hög placebo effekt gällande mat och dess effekter på IBS, en åkomma som istället är väldigt vanlig till skillnad från laktosintolerans.

Medlem
0

Här jag bor (Tyskland) köper jag 100% pure kokosgrädde av märket Renuka, vet inte om det finns i Sverige men det smakar jätte gott.

ojdo
0

#11 Väldigt intressant läsning, tack! ska prova vanlig keso igen snart ;D

#12 Ser krämig ut!

Sindri
0

#12 skrivet av Medlem

Det var just den som hon på Risbergs precis rekommenderade mig att prova. Det är en ganska fast form så man karvar en bit och tillsätter vatten efter behov?

Skall leta efter den när jag handlar imorgon. Har aldrig sett den vad jag vet.

Medlem
0

#13 Ja den är jätte tjock, måste skaka paketet väl innan. Blev faktiskt sugen så jag har precis gjort en sats kokosbollar. Jag blandade 200 gram kokosflingor, 50 gram eko kokosfett, 100 gram kokosgrädde, sukrin och lite stevia. In i frysen och sen bara njuta. Gud vad gott det doftar och smakar.

#14 Finns två sorter av det märket, det du menar i fastform som man blandar med vatten och det på bilden som är färdig. Om jag minns rätt så innehåller det i fastform konserveringsmedel av något slag därför har jag bara använt det på bilden. Jag köper flera stycken åt gången för att få det billigare, 12 stycken (200 gram) för bara 18,59 euro.

LenaK63
0

#15  Var köper du den? Jag har inte sett det märket. På nätet?

Sindri
0

#15 skrivet av Medlem

På länken hon skickade står det att det är bara 100% kokos och det skrev hon också. Men även att det är i fast form. De kallar den kokoskaka i sin egen beskrivning.

Hittade en gammal tråd här på forumet om just den produkten och den är också fast. Så din produkt finns kanske inte i Sverige.

Men jag ger inte upp - skall pinna in i varenda asiatisk affär jag ser.

Medlem
0

Ok Sindri. Det är kanske bättre i fastform om det är 100% pure koskos. Jag menar om om öppnar ett paket/en burk så håller den inte länge, men är det i fastform kan man ta det man behöver och sparar resten. Smart.

Zepp
0

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
0

#20 skrivet av Trollbus

Men ser man på! Tackar!

#21 skrivet av Zepp

Precis den hittade jag idag!

De där två produkterna blir bra komplement till varandra!