Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1478 ggr
välmående
2013-01-16 19:19
1

Frukt.....

Hej på er!

Jag måste bikta mig att jag föll för frukt i allt för stor mängd idag och så blev det ca 40 gr pasta till lunch. Annars ganska så låg fetthalt på maten. Jag har fått för mig att om fetthalten man intar är lägre när man äter mer kolhydrater så gör det mindre "skada" med vikten på vågen. Hur är det med den saken, någon som har koll? Kanske samlar jag på mig en del vätska nu? Det återstår att se…

PS: God fortsättning till er alla…….DS.

[Petronella Pip]
2013-01-16 19:47
1

De flesta anser nog här att man istället bör ÖKA fettmängden för att hålla kvoten något bättre… men det finns säkert motsatt uppfattning också.

Medlem
2013-01-16 20:25
3

Min dotter har diabetes typ1 och hon fick ett tips av sin läkare att öka på fettet när hon intar snabba kolhydrater, att det kan bromsa att blodsockret förhöjs så fort.

crikarlshamn
2013-01-16 20:37
1

Tack medlem!

goliath
2013-01-16 20:44
0

Iallafall så sänks tömningshastigheten på magsäcken om man intagit fett. Så det borde sänka upptagshastigheten av kolhydraterna, sänka hastigheten av blodglukosökning och därmed även sänka insulin responsen och hålla en jämnare blodsocker..

Zepp
2013-01-16 21:02
0

Oså blir man mer mätt med mer fett i maten.. så man äter inte lika mycket pasta!?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2013-01-16 21:03
1

Oså blir man mer mätt med mer fett i maten.. så man äter inte lika mycket pasta!?

välmående
2013-01-16 22:53
0

Ja det där blev nog lite svävande teorier som svar men mest lutar det åt att höja fettmängden vid intaga av snabba kolhydrater alltså. Ingen skada skedd säkert. Jag har inte fått värsta suget efter sött nu senare på kvällen så det är bara att gå tillbaka på spåret.

Pasta, potatis, ris osv blir jag aldrig sugen på men som jag nämnt tidigare så äter jag det som bjuds på sk "pedagogisk" lunch på förskola och då var skinksåsen och pastan ihopblandad idag. mindre bra, men men bara att gilla läget. Imorgon är en ny dag med nya möjligheter!

Zepp
2013-01-16 22:58
0

Då tar du en rejäl klick smör på skinksåsen nästa gång.. det e väl pedagogiskt om något.. eller??

välmående
2013-01-18 02:55
0

Ha. ha….ja, vi får väl se hur det blir med den saken!  Flört