Rödbetsjuice
Är det någon som har sett tex på iHerb om det finns Rödbetsjuice där, tycker att den som finns på Bodystore är ganska dyr. Det kanske är jag som har svårt att leta på rätt sätt.
Är även intresserad av om någon har åsikter eller kunskaper i ämnet. Jag läste att det skulle vara rensande mot plack i blodbanorna. Istället för en massa artificiella mediciner. Bl.a. statiner och blodtrycksnedsättande.
Kan du inte mixa några rödbetor? Om du inte har råsaftscentrifug alltså. Eller koka rödbetorna och äta med smör. Har ju svårt att tro att något magiskt händer bara för att man gör juice på något, fast det kanske ska vara rått förstås. Jag tror i så fall att man får ut den mesta saften om man mixar och låter det stå och självrinna genom en silduk eller sil. Fast jag har inte provat! Annars är rårivna rödbetor mumsigt. Lite gräddfil till så blir det ett delikat tillbehör till maten. Bör inte ätas iförd vit blus dock! 
Tack Hemul! Förståndigt, Jag brukar faktiskt äta färska rödbetor ibland men kokta eller ugnstekta, gott tycker jag, men det var något ämne i rödbetan som kanske behöver vara lite mer koncentrerat, därför i juiceform.

Nitrat.. som ombildas till Nitrit i mun och tarm! 

Ger mer kväveoxid i magen, tarmen och i blodet!
http://johannaskost.blogspot.se/2008/04/t-nitrat-fr-magens-skull.html
Så du hajar va?
Undvik bacon och chark för nitrit ger cancer.. men man skall äta Nitrathaltiga grönsaker för det är bra för hälsan.. skyddar mot cancer! 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det bir väl inte mer koncentrerat för att man gör juice.

Joo.. man tar bort kolhydrater och fibrer!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Du tror inte kolhydraterna följer med i saften? Varför? Det gör de ju i hög grad i apelsinjuice t.ex.?
Ja, precis. Men yvonnel, köp en råsaftcentrifug då, eller juicer eller vad det heter för stunden. Det lär ju löna sig ganska snabbt och dessutom får du juice som verkligen är färsk. Å så kan du ha den till att göra äppelvin och cider också. Win-win! 
Tack för den lilla blänkaren! 
Rödbetskvass kan man göra, det blir en liten fermentering. Tror man måste ha vassle kanske… Tror _kanske_ inte att den i affären duger (för få levande bakterier) men det vet jag inte.
http://thenourishingcook.com/how-to-make-fermented-beet-kvass/
Jag hr försökt syra rödbetor (inte kvass) och det blev ett slime av det hela. Lärde mig senare att man inte får finfördela betorna om man ska syra. Har glömt hur det hängde ihop, men då blir det slime ivf. Har ine kommit mig för att testa igen, men ska nog göra det för det låter väldigt gott. Lite OT, men ifall nån har planer…
Jag har köpt rödbetsjuice både på Coop och Citygross. Jag tror inte att den är "ren", utan det finns säkert en del tillsatser. Hur mycket vågar jag inte svara på, det var längesen jag köpte den.
Den finns i avdelningen för ovanliga utländska varor