Yak butter
Gogglade på detta…
Verkar rätt intressant (jag ska nämligen åka till Tibet i sommar)
Yak Butter,refined from the milk of cattles and goats,is the daily food of Tibetans.It is intriguing for Tibetans to refine yak butter.As milk segregators are not widely used in the pasturing area in Tibet,Tibetan people usually refine milk in old way.Tibetan women pour the heated milk into a big wooden bucket called "Xue Dong",then whip forcibly up and down for hundreds of times to segregate grease from water.Step by step,a tier of somthing light yellow will surface, subsequently ladle the floating and put it into a leather bag to cool it.In this way,the refinement of yak butter ends.Yak butter has very high value of nutrition. Tibetans usually eat fruits and vegetables little,especially in pasturing area,the daily required heat energy is supplied by yak butter besides meats.
Jag läste om att i Somalia och säkert andra afrikanska länder gör man på samma sätt med kamelmjölk och/eller getmjölk för att få ett smör som dom kallar för Ghee någonting…
Spännande som sagt.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Det kallas att kärna smör, så brukade man göra här också förut. På den lokala "Gammelgården" står det flera smörkärnor kvar. Ser ut som en hög, smal tunna.
Fast ghee är ju smörolja, där man genom kokning och dekantering (typ) fått bort allt utom fettet. Finns recept på detta på www.svenskasmor.se fast jag har själv inte hunnit med att testa det.

Aitsu, ha det sa trevligt i Tibet. Om du ser nagon Tibetansk Terrier kan du val ta ett kort, det skulle vara skoj att se hur rasen ser ut i ursprugslandet! Min lilla hund har samma egenskaper som beskrivs om rasen, hoppar hoga skutt over buskar och kan springa rakt upp for bergvaggar, det ar tydligen for att klara arbeta som vallhund i bergstrakter.
Det som beskrevs i boken jag läste var något slags syrat smör som användes till allt från matlagning till att smörja sig med. Det tillverkas så att mjölken lades i en rund, helt tät, korg som sedan rullades runt i ett par dagar tills mjölken tjocknat till smörkonsistens.. Det hette någonting och sen Ghee.
Den ghee jag använder är smörolja. Smör som långkokats och sen filtrerats. Helt super i matlagning..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
jo det ska bli kul att prova det - jag får rapportera när jag kommer tillbaka :-)
Vem vet man kanske kan köpa med sig lite :-)
Hur som helst är det intressant att se att alla kulturer faktiskt i grunden har haft fett o protein som bas i form av smör, ghee, yak butter osv och sen fisk, kyckling, gris. lamm, nötkött beroende på djurfana i det specifika landet …