Solarium - Vinterdepp
Hej alla!
Har på sistone fått en stark lust att sola solarium. Jag bara känner ett behov av att bada i ljus. Till saken hör att jag ofta känner mig låg på våren och vintern och ljus ska ju förebygga sådant. Jag jobbar också kväll så det blir inte av att jag får ljus från dagen på mig nu på vinterhalvåret.
Men så har man ju hört om att solarium kan ge cancer. Men de testerna är säkert gjorda på normisar, såna som äter normalkost, dvs kolhydratskost.
Så är ju studierna många som tyder på att cancer och andra sjukdomar (förenklat) orsakas av kolhydrater. Så jag som inte äter kolhydrater och i övrigt tagit större ansvar för min kost för hälsans skull borde därmed vara skyddad även från cancer av solarium, eller?
Skulle effekten av solarium bli mildare eller till och med gynna mig, som äter LCHF? Eller finns det något särskilt ont med solarium?
Nån som vet eller har spekulationer om detta?
Eh, jag tror du ska testa ljusterapi istället.
Ok, men varför? Mkt billigare med solarium…

Jag solar i solarium 10 minuter ca var 14e dag. Står inte ut med att vara så blek. Tänker inte längre än så.
Agneta
Googla lite om det.
Vad jag får upp är att de vet inte. Att för lite d-vitamin kan ge cancer, men för mycket strålning kan även ge cancer. Men högst 10 minuter i veckan, och det är inte riktigt badande i solarium ändå.
Jag vet inte om solarium är så mycket billigare, det kanske beror på var man bor.
Jag solar solarium 1 gång/vecka. Det gör mig piggare och varmare under den kalla årstiden. Forskningen på området är inte överens. Nyttigt eller farligt? Jag tror på en liten dos per vecka och känner att det är nyttigt för mig!
Vad jag förstått bildas inte särksilt mycket D-vitamin i solarier. Bättre att skaffa lite fermenterad torskleverolja för att få i sig det, t.ex.
Men det kanske mest var ljuset som TS saknade, och det gör jag också.
Jag solar en till 2 ggr veckan, varierande tid, har egen "grill" i källaren, den här årstiden mår jag bra av att ligga där, sen i en förlängning kanske jag blir cancersjuk och dör, men jag kan köra ihjäl mig i morgondag vet inte men tror det är större risk för det sistnämda….
Maria
Postar en länk till en artikel om d-vitamin och solarium som jag nyligen postade i en annan tråd.
Tack för alla svar!
#8 Intressant!
Att sola i solen skulle vara farligt har jag förstått är en bluff men är det så att solarium funkar på samma sätt som solen?
Det finns inget ANNAT i solarium som skulle vara specifikt cancerframkallande?
Sen att WHO utfärdat varning för solarier det säger ju verkligen ingenting… ;) De säger mycket strunt precis som SLV.
#8 Det mesta av artikeln gällde ju dock inte solarium alls gällande de positiva bitarna, det mesta positiva gällde d-vitamin. Det fanns nu en liten referens där till ett test i norge där det möjligen faktiskt fått en d-vitamin ökning. Generellt brukar det dock vara anses belagt att solarium inte ger dig någon egentlig d-vitaminbildning (låter ganska rimligt om man betänker att den Svenska solen inte är tillräckligt stark ens större delen av dagen under de månader den står som högst utan det är hyfsat få timmar ganska liten del av året man har någon reell "chans".
Väl att betänka att inte ens han bakom den studien rekomenderade någon att sola så pass mycket i solarium att man får någon färg alls.
Mycket dålig artikel som ville vrida fram något den inte angav belägg för alls tyvärr.
#9 Det är ju ingen bluff alls, om du inte menar något om att det skulle vara bara farligt, men farligt är det absolut i för stor dos.
Solarium fungerar inte som vanlig sol, vilket ju varit en del av poängen.
Nu var det ganska många år sedan jag var och "beblandade" mig med saken, men riskerna från solarium ska ligga från flera håll, dels att strålarna inte alls motsvarar solstrålning utan har den delen som ger färg men undviker det som gör dig bränd. Man trodde att detta skulle lösa problemet, att det var att man blev bränd som var problemet, tyvärr är det inte riktigt så enkelt utan brändheten är bara en varningsignal på att du fått så mycket att skador uppstått, alltså du får inte hudcancer av att du blivit bränd utan att du får cancer när du fått så mycket att du samtidigt blir bränd. Häri ligger lite av problemet med solskydd också, kan skydda från att bli bränd men inte från den riktiga djupa cellskadan. En annan del av det hela är att du bygger färg men fortfarande inte skydd mot solen (vilket är en normal solbrännas hela syfte från kroppens sida) vilket gör att du löper större risk för skada när du sedan kommer ut i riktig sol än om du inte solat i solarium.
Men som sagt, många år sedan, men ungefär däromkring ligger problematiken, vill du veta mer exakt och hur får du söka lite.
Dock är hudcancer en ganska vanlig och aggressiv cancerform som man nog ska akta sig lite med att leka med riskerna runt, dessutom en som ökar kraftigt, jag skulle nog inte räkna med att någon lchf-diet skyddar mer substantiellt mot det än att den gör det mot lungcancer från rökning. Nu är det ju knappast inte så att bara du solar lite solarium utan att bränna dig några gånger så får du garanterat cancer, på samma sätt som långt ifrån alla som röker får det heller, och på samma sätt är det också en långsiktig utveckling av skada.
Hör man till de som lätt får färg och egentligen aldrig bränner sig och man använder solarium i måttlig omfattning är nog riskerna hyfsat låga, hör man däremot till de riktigt bleka som nästan aldrig får färg och kanske är rödhårig och fräknig (något de senaste rönen gällde att det är pigmentet dessa har i sig själva som kraftigt ökar hudcancer risken redan från att det finns och innan man ökat risken med solskada) bör man nog vara rejält försiktig.

Jag har slutat sola solarium, inte bara för cancerrisken (inte så roligt att tänka på att jag började redan som 15-åring på det glada 80-talet) utan för att det dessutom gör att huden åldras mycket fortare. Ja, det gör vanlig sol också, så det är lite pest eller kolera där. Men solarium känns snäppet värre för huden på alla sätt.
Men jag kan inte säga att jag har tillräckligt mycket vetenskap på fötterna för att säga åt någon annan vad den ska göra.
Okej, tack. Jag är fräknig så jag får väl ha tålamod till vårens strålar 
Den här mannen talar om fördelar med solarium enligt undersökningar:
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=WY3GTrnS1Jc&feature=endscreen
Intressant!
Flera länkar till undersökningar om att solarium (med måtta) INTE är farligt:
http://www.ultratan.se/sv/media/press
edit:
Oops länkarna verkar inte funka. Men man kan säkert googla sig till undersökningarna, om man är intresserad. Ska mejla dem och säga att de inte funkar…
Jag är en sån där blekfis som så fort jag tittar på ett solarium ser ut som reklam för cancer. Trots att jag saknar ljuset så får det vara. Jag vill inte med alla mina leverfläckar och min bleka hud göra något dumt oavsett vad alla undersökningar säger, det är inte värt det. Därför äter jag nu D-vitamin och C-vitamin. Idag började jag med magnesium också för jag har känt att jag har börjat få kramp i musklerna och misstänkte att det kunde hjälpa.
Jag har ätit vitaminerna i någon månad nu och jag känner mig bra mycket mer pigg än jag bruka vara på vintern.
#10,
"Generellt brukar det dock vara anses belagt att solarium inte ger dig någon egentlig d-vitaminbildning"
Jag är av helt motsatt uppfattning.

Mats Humble, Klinisk neurovetenskap, Karolinska. Lyssna på honom:
Han pratar lite om solarium vid 14:25
Uppdatering!
Nu har jag solat solarium i 3 veckor med c:a 5 dagars mellanrum. Jag har solat 6 min i det svagaste solariet där jag bor. Eksemet är mycket bättre! Jag önskar jag tagit före-bilder men ni får väl lita på mitt ord! Dessutom har jag mycket mer energi och känner mig mindre deppig!
Nuförtin är solarier fulla med information och varningar (vilket jag tycker är JÄTTEbra). En av varningarna som jag läste är att man ska inte behandla hudproblem på egen hand med solarium, utan man ska konsultera en läkare. I några sekunder blev jag orolig att jag gett mig in på något farligt..
men så mindes jag att inga läkare hjälpt mig, utom när jag fick spricka i handleden och när jag högg av mig fingertoppen. Så när det gäller förlorade kroppsdelar och skador i skelettet så är jag evigt tacksam för läkare, men typ alla andra besvär vill jag klara av självt…. : P
Så jag kommer fortsätta med solarium. Som bonus har jag dessutom fått en trevlig ton på huden - Grisrosa - no more!!

Hur tar man reda på hur mycket UV-B solariets rör ger? Personalen verkar inte veta hos dem jag frågat. En del solarier har tydligen rör där man filtrerar bort UB-B strålningen och då blir det ingen D-vitamin.
#20,
Se på rören nästa gång du solar. Notera märke, mobell och watt.. Google sen så kan du finna vilket sorts ljus rören avger och inom vilket frekvensområde. Google oxå solljuset frekvens (jag kunde skrivit ut det här men kommer inte håg det helt). Det du kommer se är att de allra flesta godkända solrör avger mycket strålar som somamfaller med solens frekvens. Därmed vet man att vitamin d bildas..
Sidan jag hänvisade till i #14 funkar nu…
Där står det att alla deras solarium producerar D-vitamin i huden. Det är de som tillverkar solarierna där jag solar: http://www.ultratan.se/sv/sola-ar-nyttigt/d-vitamin
(Paragon senses, Paragon och Professional av Ultratan)