Underbart är gott..
Kom att tänka på ett supergott frö som man skulle kunna ha på brödet när man bakar - Vallmofrö!
Är inte det alldeles underbart gott med vallmofrön..?
I Tyskland finns det mjöl gjort på vallmofrö. Har ingen aning vad de har det till och tyvärr är det lite för mycket kolisar för LCHF men lite frön som dekor och smak funkar ju…
Jag brukar baka hårt bröd och kex av recept härifrån. och har precis gjort ett hårt bröd med vallmofrö - det blev jättegott.
Nån fara för kolhydrater tror jag inte det är, det måste röra sig om tiondels eller kanske rent av hundradels gram per skiva bröd.
I Tyskland. Används de malda valmöfrö till germknödel bla. genom att blanda det med florsocker och strör på knödeln med het smör vid serveringen . Jätte gott när det är så kallt men innehåller en massa kolisar.
Ja, jag tänkte just det, att som dekor och smakbrytning så är det härligt och dessutom väldigt gott…
Mmm..
Kan bjuda på en rolig historia om vallmofrön som är mycket gott som dekor och smakbrytning.
Tror jag var sisådär 6-7 år och hade sett någon dokumentär o m opiumodlingar och vallmo. Funderade på om skulle ha någon effekt av att äta vallmofrön. Sagt och gjort en dag när mormor var ute, letade jag fram burken med vallmofrön och tog en rejäl näve. Berättade om detta många år senare och lockade fram en del skratt i familjen. Nej det var inte gott men var gör man inte för att stilla sin nyfikenhet och jag gillar fortfarande vallmofrön.
Tur att du fortfarande gillar vallmofrön och tänk vilka lustiga grejer man hittar på när man är liten…