havregryn. mättnad
Det har slagit mig att en av de mest mättande matvarorna jag kan äta är faktiskt havregryn. En skål okokta havregryn med fetmjölk och russin på morgonen kan jag gå på en hel dag utan att bli hungrig. I förhållande till intagna kalorier tycker det är otroligt mättande.
Huvuddelen av mitt dagsintag av kolisar utgörs således av denna skål havregryn på morgonen..
Fler som har det likadant med havregryn?
Jag tycker havregrynsgröt är relativt mättande, inte råa så mycket. Men jag har definitivt aldrig kunnat gå en hel dag på det, inte en i min insulinreceptiva ungdom. Den kolhydratkälla som mättar bäst för mig är nog, med risk för att vara tjatig, potatis. Banan ligger rätt bra till också.
Fast nu ljög jag och orkar inte ändra. När jag höll på med GI upptäckte jag korngryn. Konrgrynsgröt is da shit när det gäller mättnad. Åt det stadigt till frukost flera år, med mölk, ett ägg och lite blåbär ibland. Att det inte höjer blodsockret så mycket är ju ingen nackdel heller. Urgott är det, men inte snabbkokat direkt.
Förr i tiden åt jag "råa" havregryn med russin och nyponpulver med mjölk - av lathet och för att jag inte gillar gröt. Men havre dundrar igång min IBS duktigt så jag har inte ätit det på 6-7 år. Russin triggar mitt sötsug så de utgår av naturliga skäl..
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Mitt minne av havregrynsgröt till frukost (med mellanmjölk och lite sylt) är vrålhunger en eller ett par timmar före lunch. Definitivt bättre för mig att hoppa frukosten helt.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag håller med Effie. Vi är nog olika på det där.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
jag blir tyvärr inte mätt på havregryn heller. Skippade dom för yoghurt och nu blir det mest ägg till frukost.
Vad olika det där är… Tex idag, så åt jag en sen frukost (stor skål havregryn) vid kl 11. Kl 15 tränade jag boxning (intensivt träning) en timme och joggade lugnt hem på 30 min.. Nu är kl 1720 och ska laga middag.. Inget kurrande i magen och är fortfarande faktiskt ohungrig..
Tror det kan ligga något i att det är okokta gryn jag äter. Jag får nog i mig betydligt större mängd när de är okokta jämfört med om jag skulle koka dem och låta dem svälla till 3 gånger sin storlek, pluss att de säkert bryts ned långsammare.. Fettrika måltider fungerar oxå bra för mig, men råa havregryn överraskar mig varje gång..
För mig är Havregryn kungen av mättnad.
Äter det dock inte.
nu, kl 1750 är maten snart klar och NU börjar jag bli ganska hungrig.. En grej som spelar in här är nog oxå det faktumet att träning verkar "skjuta" på hungerskänslorna… Om jag inte hade tränat kanske jag hade vart hungrig för 2h sen..
Förrästen, om nån gillar thaimat så blev middagen riktig god. Påminner om Tom Ka Gai soppa..
Jag fräste snabbt färsk ingefära, chili, citrongräs och vitlök i rapsolja..Sen hälde jag i en burk kokosmjöl tillsammans med fiskolja, hönsbuljong, limesaft och koreander.. Koka kyckling i detta i 5-6 minuter coh så hade jag i div grönsaker (den här gången blev det färsk babymajs, bönor och röd paprika).
Riktigt gott!
Det där lät förbannat gott.
Men..
Citrongräs?
Och btw, har själv tränat undan hungerkänslor, men blivit hungrig snabbt efteråt, om det makes sense.
träning har du ret i. Om jag springa stoppar sultkänslan. I dag en burk tonvis och ett ägg. Men en café latte också. Ups. Och 5 km. löpning i eftermiddag. Kvällsmat runt kl. 8 i dag.
@11
äen kallad lemongrass.. Det är en liten växt som liknar en stor rotliknande gräslök (edit: menade gräslök, inte persilja :) eller vad man ska säga.. Ger en citrusaktig smak..
Förresten, glömde att jag oxå sprinklade lite torkade limeblad i oxå..
Ja, hungern kom ganska akut för mig när den väl kom! :)
Stor mängd havregryn, antar du inte äter LCHF då, för det har 69 gram kh per hundra, tror det är kanske 1,5 dl.
Det stämmer. Jag äter inte LCHF.
När min dotter växte upp så fick hon havregröt ganska ofta, inte på tvingat utan att hon verkligen själv ville ha det och ganska tidigt lärde sig att koka den själv. Hon kokte den utan vatten, med bara mjölk och en rejäl skiva smör i och så kallde hon den "otältgröt".
#9 Fast det är faktiskt inte hela dan. Det är rätt normal tid mellan måltiderna som det var innan mellanmålet drabbade både vuxna och barn. Jag trodde du menade från morgon till kväll. Så pass stod jag mig också på grötfrukost innan insulinresistensen.
Màr bra av lite gröt.
0.75dl och jag kokar den pà 1.5 dl mandelmjölk, mycket pepparkakskrydda pà (sk värmande kryddor som sätter igàng matsmältningen) och 1tsk lönnsirap ringlas över.
Men inte varje dag för mig.
1 dl havregryn väger bara 35 g så 1,5 dl blir således ca 52 g. Kolhydratinnehållet är 62 g/100 g så 1,5 dl havregryn ger alltså 32 g kolhydrater, inte så stora mängder alltså och kan mycket väl rymmas som frukost om man äter vanlig lchf (20-50 g kolh/dag). Dock är det ju inte mycket carbs kvar till övriga måltider.
Jag vägde mina gryn och fick det till nästan 100 på 1,5 dl. Kanske är olika på olika gryn. Men det står 62 så där läste jag fel!
Jag tar hellre mina kolhydrater från mera näringsrikt mat, tex grönsaker eller surade mjölkprodukter. Gröt är väl annars också en nordisk fenomen.
Beate, jag hàller med i princip, som du kanske sett i andra diskussioner har flera utav oss provat pà olika typer av fastor samt att äta ett alt tvà màl om dagen.
För mig hjälper detta för allergi och min insulinresistans, som nu verkar nästa i balans.
Jag har nu nästan helt uteslutit alla mjölkprodukter, inklusive min kära fàr ost (fetan och hàrdosten) och màr bättre! Kanske en gàng per mànad en burrata för godhetens skull.
Den mesta maten jag äter är för att mätta och för att lugna tarmarna. Antiinflammatorisk kost.
Lite havregrynsgröt med mandel och antiinflammatoriska kryddor blir även en medicin för mig.
Kolhydraterna hàlls nere den dagen med att äta en pàsugnsbakad lax med indiska örter pà en sallads bädd av färsk spenat, krasse, avokado och gurka.
Eller en kyckling som Goliaths här ovan, làter ljuvlig men jag skulle för min kropp behöva byta ut babymajs och bönor mot broccoli och skidärter tex.
Tack Goliath!
Jag gör ofta gröt på havre till mina barn genom att koka 1dl havre med 2 dl fetmjölk. Till det blir det honung, kanel och het smör. De blir mätta på det i några timmar och jag tror att det är tack vare fibrerna i havre och fettet. Om de skulle få gröt kokt på vatten och utan smörtillägg skulle de bli hungriga ganska fort efteråt.
Fast man tar ju mjölken till… men fettet håller jag med om. fast för mig är det otänkbart med smör i gröt…. brrr. Men i Skåne har de väl det.
Jag är uppfödd på havregrynsgröt med mjölk och lingonsylt. Men nu för tiden äter jag det inte men barnet gör det.
I grötform vet jag att med smör (ingen mjölk på gröt i danmark) och tom ett hårdkokt ägg var jag jättehungrig efter 3.5 tim. Iofs var det ju socker på, på den tiden vilket väl triggar hunger relativt snart…. Får prova en dag med okokta gryn och mjölk/grädde innan långpromenad när min mjölkfria månad är slut.
Men är det inte ganska mycket fytin i havregryn?
#25 För att få bort fytinsyran så rekommenderas blötläggning och kokning så det talar väl emot att äta "råa" havregryn. Undvik även fiberhavregryn där det är mer av skalet kvar.
#24 Tar även lite mljlk till. Det är för att få gröten bli sval fortare men inte annars.

Tips för tabellbitare:
Gå in på minmat.net
Dagens intag, välj SLV
Klicka på havregryn, lägg in 100 gram
Klicka på TOTAL
66 % kolhydrater
15 % proteiner
18 % fett
Radera
Klicka på blomkål, lägg in 100 gram
Klicka på TOTAL
67 % kolhydrater
25 % proteiner
8 % fett
Vilket är mest LCHF? Havregryn eller blomkål? 
#17,
11-18 kan väl benämnas som hela dagen? (i allafall på vintern :) En arbetsdag tex går ju ofta från 09-17. Står man sig på en måldig i detta tidsintervallet kan man väl säga att man stod sig hela dagen?
Håller med om att 7 timmar mellan måltider är normalt för en på lchf och andra högfettsdieter. Men det är neppe så vanligt att en normalkostare kan gå 7 timmer ohungrig efter en måltid.. Det är därför jag tycker havregryn i rå form är en intressant koliskälla..
Hur definierar du näringsrik mat? Havregryn är ganska rikt på folsyra och flera mineraler som magnesium, kalum, fosfor och zink. Flera av dessa är det väldigt vanligt att man får i sig för lite. LCHF´are inget undantag.
Kolla RDI per 100g:
Ämne
Mängd per 100g
Enhet
RDI
Innehåller % av RDI
425
mg
700
60.7 %
5.3
mg
14
37.9 %
400
mg
2000
20.0 %
130
mg
375
34.7 %
3.2
mg
10
32.0 %
56
µg
200
28.0 %
# 28 Tja… man måste ju ta med grammen också… I en portion, och det är väl få livsmedel som har en perfekt fördelning i sig. Allt hänger på hur man sätter samman sina måltider.
Fast jag förstår att du bara gör dig lustig…
# 29 fast just fytinsyran gör att man inte kan ta upp mineralerna tyvärr…
Mitt minne av havregrynsgröt till frukost är en enorm hunger redan vid 9-fikat. Man stod och krafsade på smörgåsautomaten redan kvart i 9 och längtade till fikarasten så att man kunde få frid i sinnet. Och det på en relativt stor kalorimängd jämfört med den turkiska yoghurten som jag utan problem stoppar fram till lunch på idag.
Det kan ju dock faktiskt ha något att göra med att jag på den tiden aldrig tordes äta någonting på kvällen. Man skulle ju äta med måtta och allt det där. Klart att man stoppar bättre på frukosten om man inte lägger sig hungrig.
Nähä, goliath! Det är från tidig lunch till tidig middag. Hemma på min gata i stan åt ALLA frukost vid 7, lunch mellan 11 och 13 och middag vid 18. Och inga mellanmål! 
Bra att du tar upp detta med fytin. Vet du i vilken grad det påverkas biotillgängligheten av mineralerna? Snackar vi 10% minskat upptag? 30%? 100%? Och varierar graden mellan de olika mineralerna?
Ok då, miss picky! ;) tidig lunch till middag då. Oavsett, så snackar vi 7 timmar med ohungrighet.
Om man gör en slags kaloriinnehåll/mättnadsvarigets ratio (det var jammen ett bra alanyskriterie tycker jag) så kommer i allafall havregryn bra ut på mig. Ännu bättre hade vart en kalori/mättnad/näringsrikedom ratio! Här vet jag dock inte helt hur havren scorar pga detta förbenade fytinet :)
ps. såhär står det på wikipedia om fytin:
"Påståendet "som bland annat hämmar upptaget av mineralämnen" är en idag förlegad och vilseledande uppfattning. Se t ex Shamsuddins bok "IP6 + inositol"."

RE: # 28 Tja… man måste ju ta med grammen också…
Vad spelar det för roll? Det är vattnet som skiljer i vanliga tabeller. Äter man gröt på blomkål eller havregryn blir det faktiskt mer fett med havregrynen.
# 34 nä jag vet inget bestämt, men det står ju i den där länken "Av sädesslagen är råg och korn lättast att reducera på fytinsyra, medan havre är svårast; i vanliga havregryn är fytaserna helt förstörda" så det låter ju rätt illa.
Jag äter mycket ägg, en del lever, kokar eget buljong, etc.kaffe, ost så ser jag inte att havre skulle ge mig bättre utdelning. Paprika använder jag jämnt för C vitamin.
Jag har ätit LCHF snart fem år, blivit diabetiker0, kunnat skippa astmamedicinerna och mår annars också mycket bättre än innan så jag ser inte ens ngt kulinaristisk orsak att byta ut mina ägg till havregryn.
Jag äter havregrynsgröt på 1 dl havregryn 2dl vatten, 2 tsk kokosfett, 1 tsk salt och 2 tsk socker kokat i tre minuter. Sen nån dl mjölk på och ett hårdkokt ägg till det. På det står jag mig ca 5 timmar och sen äter jag jobblunch. Ens upplevda mättnad kanske beror på hur insulinresistent man är? Om man har en fungerande glukosmetabolism så att kroppen har tillgång till glukosen som energi så kanske man kännerstörre mättnad. Mat Lalonde pratde på AHS 2011 om detta med fytiner och han pratar om det i en intervju med Chris Kresser. Han menar att det binder en del av mineralerna imaten vi äter men det stjäl inget från kroppen. http://chriskresser.com/rhr-what-science-really-says-about-the-paleo-diet-with-mat-lalonde
Felpost
Nu har vi ju haft alarm om tungmetaller i barnmaten, kadmium och arsenik som kommer främst av sädesslag, men havre är väl också speciellt kännt av fusariumtoxiner, detta från EUs förordningar betr, livsmedelssäkerheten
Fusariumtoxiner
Ett antal fusariumsvampar, som är vanliga i jord, bildar ett visst antal mykotoxiner * av typen trikotecener, t.ex. deoxynivalenol (DON), nivalenol (NIV), T-2-toxin, HT-2-toxin och ett antal andra toxiner (zearalenon och fumonisiner). Fusariumsvampar finns ofta i spannmål som odlas i de tempererade zonerna i Amerika, Europa och Asien. Flera av de fusariumsvampar som bildar toxiner kan i olika hög grad bilda två eller flera av de nämnda toxinerna.
Vetenskapliga kommittén för livsmedel har antagit sex utlåtanden där de fastställer ett acceptabelt dagligt intag (ADI) för de nämnda toxinerna. Den har fastställt ett ADI för deoxynivalenol på 1 g/kg kroppsvikt, ett preliminärt ADI på 0,2 g/kg kroppsvikt för zearalenon, ett ADI på 2 g/kg kroppsvikt för fumonisiner, ett preliminärt ADI på 0,7 g/kg kroppsvikt för nivalenol, ett kombinerat preliminärt ADI på 0,06 g/kg kroppsvikt för T-2- och HT-2-toxinerna och ett utlåtande om trikotecener som grupp.
I förordningen fastställs gränsvärdena för deoxynivalenol, zearalenon och fumonisiner med hänsyn till dessa vetenskapliga utlåtanden och en bedömning av vilka mängder som tas upp via kosten.
Som anges i förordningen kan förekomsten av T-2- och HT-2-toxinerna också vara oroande för folkhälsan. Därför ska kommissionen utveckla en tillförlitlig och känslig metod för att upptäcka dessa toxiner och fortsätta att studera vad som orsakar att de bildas i spannmål, särskilt havre.
Jag jämför inte havre med ägg eller lever. Och tycker inte du ska byta ut dina ägg eller lever mot havregryn. Men jag ser det inte som en nädvändighet att allt man äter måste vara så näringsrikt som möjligt. Det kan ju tom vara skadligt (tex för mycket lever för ofta). En av anledning till att man äter är ju även för ett få energi. Det viktigaste gällande näringsämnen är väl att totalen går ihop.
Jag förstår absolut att för en med insulinresitines eller diabetes så är det fördelaktigt undvika kolisar i stor grad.
Fått information en gång att om det ska hjälpa att blötlägga havregrynen för att minska fytinsyran så måste det vara ekologiska gryn som inte är ångvalsade (värmebehandlade)
Vet ej hur väl det stämmer
Hur gör man grynen om de inte är välsade?
Förresten, för er grötätare och GI-människor, apropå det där jag sa om korngrynsgröt, man kan köpa skalad havre och koka gröt på hela kornen också. Det blir också supergott och mer mättande än vanlig gröt. Går att blanda med korn och andra sädesslag också. Man kan koka en större sats och ha i kylen och bara värma på morgonen.
Ett problem med havre är dock fetterna som Anders-S var inne på. De härsknar nämligen oerhört fort om havren inte är behandlat (som havregrynen). Det är därför det inte finns vanligt havremjöl. Skrädmjöl är gjort på rostad havre. Bonden som jag köpte mina kärnor av sa att jag måste frysa dem. Trodde inte det var så farligt och efter inte alltför lång tid kände jag en härsken doft från den lilla säcken och fick slänga.
Du frågade ju vad jag tyckte vad näringsrikt mat. Det klart att jag vet att man inte skall äta lever för ofta, jag har också chansen att välja lever från gräsfödd ungko direkt från slakten hos producenten.
Jag förstår dock inte att bara vi som inte är friska skulle ha behov av LCHF. Det klart att man kan äta mer KH då om man vill men då skulle jag faktiskt inte i första hand välja gröt.
Ja, det är märkligt hur olika vi är.
Jag hade enormt jobbigt (innan LCHF) med att jag blev hungrig så snabbt efter frukosten (havregrynsgröt, te, smörgås på "hembakat, nyttigt" fullkornsbröd). Försökte med att äta mindre, att äta mer. Inget hjälpte - förrän jag lade av med gröten. Samma sak med mina barn. Maken däremot kan hålla sig mätt i timme efter timme på grötfrukost.
Undrar om det var det insulinpåslaget på morgonen som gjorde att jag sedan måste äta var tredje timme för att inte duka under av lågt blodsocker. Jag var inne på utredning på sjukhus och de fattade ingenting, bara släppte hem mig rådet att fortsätta äta var tredje timme och alltid ha en chokladbit eller druvsocker i väskan…..
Nu är det snart fyra år sedan jag hörde talas om Annika Dahlqvist och mitt liv förändrades helt! Eller, jag fick ett liv igen!

Det härsknar i frysen också om syret kommer åt.
Vakuumförpackning kanske är en lösning. Det säljs vakuumförpackare för hushållsbruk numera fast plasten är dyr. Står på önskelistan.
Semper fick återkalla sin glutenfria havre i höstas på grund av för mycket mögelgift:
http://semper.se/press/pressmeddelande/semper-aterkallar-glutenfria-havregryn
Jag har en sån från Lidl. Har gett upp vad gäller att använda den. Man måste ha riktigt tjocka påsar av rätt sorts plast, annars bränner den igenom. Men de få paket jag lyckades åstadkomma blev fina. Skulle spara massor av plats i frysen.
i kombination med ägg möjligen lite mättande, men annars tycker jag att havregrynsgröt i kombination med grovt bröd var det minst mättande jag kunde äta. Fil med hemgjord mussli bestående på bland annat havregryn lite bättre.
Men nej jag började med lchf för att jag aldrig blev mätt på frukost.

Jag är en pensionär som är så himla trött på att laga mat till mig själv, så jag dricker LCHF-kaffe varje morgon och äter havregrynsgröt med hemkokt lingonsylt och mjölk varje lunch. Till middag lagar jag "vanlig" mat utan potatis. Min viktnedgång ligger på 6 kg, förut 7 kg, men jag slarvade ordentligt i julas.
När jag når min målvikt (bara 9 kg kvar) kommer jag att festa med en tallrik havregrynsgröt med en massa kanel och smält smör och pytte lite skogshonung 
#46,
Jag tror inte LCHF är skadligt för någon och väldigt fördelaktigt för många, så om man gillar LCHF mat är det bara att köra på. Men att alla skulle ha behov för det tycker jag är att gå lite för långt.. De som har behov för det framför kolhydratrikare kost menar jag är de som har sjukdom/obalans i sin metabolism.
Folk har ju faktiskt vart relativt friska på kolhydratrik kost fram till för 30-40 år sen..