Besatt
Jag känner mig ful och värdelös. Jag har blivit totalt besatt av mat och utseende. Jag tänker på mat och vikt hela tiden och pratar om det väldigt ofta så min familj och kompisar börjar bli otroligt trötta på att höra om allt snack om kost, vikt, utseende m.m. Jag önskar att jag inte vore så besatt för det påverkar mitt liv väldigt mycket och det är många saker jag inte tillåter mig att göra för att jag känner mig så ful och tjock.
Jag blev sockerberoende i 20-års åldern och har varit överviktigt i ca 7 år och ätit lchf i ca 4 år, av och till. Har ännu inte lyckats nå normalvikt, har ca 10-15 kg kvar. Jag verkar ha extremt svårt att gå ner i vikt, jag är väldigt noga med vad jag stoppar i mig och de senaste tre månaderna har jag tränat styrketräning 4 gånger i veckan och ändå har jag inte gått ner i vikt (eller centimetrar).
Jag börjar bli otroligt frustrerad och har nyss legat på sängen och gråtit. Till råga på allt så har jag fått extremt dålig hy sedan slutet av sommaren, finnar och kvisslor i pannan, hakan, runt munnen, längs kinder och ner mot halsen. Kan tillägga att jag är 28 år och hade inte dålig hy under min uppväxt. Jag har testat att dra ned på mejeriprodukter, använder bara väldigt skonsamma hudvårdsprodukter.
Ibland känner jag att jag bara vill stänga in mig hemma och aldrig gå ut eller bara lägga mig ner och dö. Jag vet att mina problem är löjliga om man tänker på all misär i världen, tänker på pappa som har skelettcancer och kanske går bort snart, men jag känner mig ju fortfarande ful, tjock och värdelös trots det och det påverkar mitt liv.
Är det någon som har något tips på hur jag kan sluta vara så besatt av mat, vikt och utseende?
Min största önskan är att bli normalviktig och som många andra också tänker, så tror jag att jag ska bli lycklig och allt blir bra när jag är smal.

Smala är inte lyckligare än andra så det kan du slå ur hågen direkt!
Du behöver prata med psykolog.. försök att få en remiss via din vårdcentral!
Dvs så du får gå till botten med dina verkliga bekymmer.. vilket kanske ligger i din självuppfattning??
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ja jag skulle väl tro att bekymren ligger djupare, jag har nästan hela mitt liv känt mig tjock och ful. Hittade en dagbok från när jag var 10 år, i den hade jag skrivit att jag var tjock och ville gå ner i vikt. Men jag har ju sett på bilder att jag inte alls var tjock, det blev jag först när jag i 20-års åldern flyttade utomlands.
Känns så främmande att prata med psykolog, hjälper det verkligen?
ja, om du hittar rätt psykolog så är det bästa hjälpen i världen. Det kan dock vara så att egot inte vill att du ska gå dit för du behöver kanske rota runt i gamla problem - men skit i egot och gå dit i alla fall. De vänder ut o in på dig men sen blir livet så mycket lättare - jag lovar! jag hade en skitbarndom och hade turen att hitta en superkompis för 7 år sen, där jag fick sånt förtroende att jag kunde vända ut o in på alla svarta skrymslen i hjärnan, medans vi pratade så var vi ute o gick oxå. Skulle nog tro att vi maxade 1000 mil på 2-3 år.. långa promenader, många tårar men jäklar va bra jag mår nu förtiden !!
Kämpa på! 
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Känner du igen dig i detta?
http://www.psykologitest.se/bdd.php
Dina hudproblem -har du tänkt tanken på att det skulle kunna vara s.k. vuxenacne Acne rosacia du drabbats av?Jag själv fick det vid extrem stress i vuxen ålder, faktiskt just när min pappa gick bort.Kolla lite på nätet efter bilder och jämför.I så fall finns det läkemedel som hjälper.Jag fick enbart ett skov och det har inte kommit tillbaka sedan.Jag fick behandling i form av en creme utskriven av hudläkare men det finns tablettbehandling också om man har det i svår form.Numera finns det behandling som är receptfri mot detta men jag tycker man ska ha en diagnos innan man behandlar.Den receptfria är dessutom rätt dyr.Går man till läkare får man den ju på recept.
Har du testat att delta i www.oa.se elller www.faa.se ? Där finns människor att prata med som känner igen just den vikt och utseende fixering som du beskriver och som har mat eller sockermissbruk som gemensam nämnare.
adressen till oa blev fel - så här ska det vara: