Nybörjare
Hej!
Jag är en tjej på 24 som är totalt beroende av framförallt socker. Bröd, potatis osv är inte fel det heller. Jag har använt mig av Viktväktarna innan och gått ner 10 kg men det känns så omständigt plus att jag ständigt är sugern på sött. Vill nu prova LCHF. Väger idag 130 kg till 170 cm. Några tips?? Vad tror ni, hur snabbt går det i början om man kör max 20g kolhydrater/dygn? Det får ta sin tid men är lite nyfiken…
läs, läs, läs. Var nyfiken och läs. Skapa dig en bild av lchf och skrid sen till verket. kolla även in kostdoktorn.se
Jag äger ett gigantiskt sockermonster så jag klippte kolisarna tvärt av -men om du gör det så läs om omställningsbesvären så de inte kommer som en överraskning. kroppen behöver tid att ställa om från snabb energi till fettförbränning och det kan ta sin tid.
Idag sover mitt sockermonster så sött, vardagen är relativt enkel. Jag tillhör en lite grupp som måste avstå mejerier - för det får mig att gå upp i vikt och det triggar mitt sötsug.
du får prova dig fram vad som triggar och inte triggar dig. Läs i vänstermarginalen, skrolla bland recepten. Finns lätta brödrecept att göra som funkar superbra som ersättning till vanligt bröd.
Överät de första dagarna, sen kommer du automatiskt att minska på portionerna, fett mättar bättre än kolhydrater.
Lycka till

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Skit i 20 gram.. börja med att ta bort de stora kolhydratkällorna, bröd, socker, potatis, ris pasta!
Strunta sen i hur fort det går.. du gick knappast upp fort heller.
Kör du 20 gram så lär du oxå få hålla på och räkna och dona.. dvs dra ner bara och ät riktig mat.. med mer fett och se hur det går.
När du sen bara har de sista kilona att gå ner så kanske det är ide att räkna.. om det har så stor betydelse då?
Mitt favorittips är;
1, Ät bara riktig mat tre gånger om dagen, ät tills du är ohungrig tills nästa planerade måltid!
2, minska på kolhydraterna och ersätt dessa med fett.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hur snabbt det går är olika från person till person. Mitt tips är att ta det lugnt ibörjan och inte hasta fram för snabbt. Övergångsbesvären kan bli rätt jobbiga. Läs på ordentligt och bestäm en dag du ska köra igång. Röj ut allt som du inte ska ha hemma som godis, bröd, chips och dylikt. Fyll kyl, frys och skåp med sådant som är bra. Ha några recept och grejer redo och kör på.
Själv har jag sen slutet av september gått ner nästan tio kilo. December är en knepig månad och det hade nog gått snabbare om det inte vore för december och julen. Annars så går det stadigt neråt. Jag har cirka 42 kilo att gå ner, eventuellt lite till sammanlagt. Har cirka 35 kilo kvar innan jag är nöjd.
Jag är också en sockerjunky och klämmer i mig allt om jag inte blir stoppad nu några månader in så måste jag säga att jag inte längre är så sugen på godis och sånt som är sött förutom möjligtvis lite mörkare choklad.
När jag gått ner i vikt så kommer jag fortsätta att äta ungefär så här, kanske lite mer kolhydrater men inga större mängder då jag mår så fruktansvärt bra utan. Tror inte att det är en quick fix för då går en nog upp lika snabbt när man är klar men så är det ju med de flesta sätt att gå ner i vikt om en inte vill ändra sitt sätt att leva lite.
Lycka till och välkommen hit! :-)