Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1732 ggr
crikarlshamn
0

Video - BBC Story about Low Carb Dieting

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Part 2 och frammàt är mest intressanta…

Kan vara en bra peppning att se eller fà bra förklaringar varför LCHF/Atkins fungerar.

Samtidigt som del 4 ger hunger/mättnadskänslor fràgor gällande LCHF/KCAL, fett och protein.

Zepp
0

Mnjae.. trevligt program ioförsej men slutsatserna var väl lite 2008 tycker jag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

crikarlshamn
0

Tror att de säger att det är "under investigation" Flört

gun92884
0

Hade de inget nyare i arkivet att börja bantningssäsongen med?Skrattande

Jag skulle nog säga att deras 'slutfattning' är 2004 eftersom datum på filmen är just detta om jag kommer ihåg latinsk numrering … kika på sista raden när de drar upp credits: MMIV

crikarlshamn
0

Glad

videon är lite gammal men mycket stämmer och ger en bra inblick historiskt sett, LCHF's vagga kanske man kan säga.

Atkins visste gick ju emot alla gällande kalori teorin och fick mycket, mycket kritik gällande att äta LCHF/lowcarb.

Fettet uteslöt han inte, ät kalorier om de är fett och proteiner etc.

Hittar ni en uppdatering ser jag den med glädje!

gun92884
1

LCHFförespråkare finns ju och videos från kryssningarna. Bland det vetenskapliga är ju litet chansigare förstås att hitta något konkret … och den enda uppdatering som finns på Atkins har ingenting med originaldieten att göra. Det som saluförs nu genom böcker och program skulle få Dr Atkins att vända ryggen så urvattnat har konceptet blivit. Jag kommer ihåg när originalet kom ut och hur bra det fungerade … jag har aldrig riktigt slutat med hans principer, även om jag också lutade åt fettskrämd ett tag … inte alltför länge ändå, men så har jag aldrig varit lowcarbare i bantningssyfte så det ställer sig litet annorlunda.

I detta BBC program så blev ju resultatet enligt studierna på Duke University (väldigt berömt just för serious bariatric studies) och likaså i Pennsylvania att det är proteinet, inte fettet, som mättar och som därför gör att folk äter mindre och därför går ner i vikt. Nu är ju inte detta en populär slutledning bland LCHF men jag måste ju säga att vad jag läser mer än annat, är att folk går INTE ner när de äter mängder av grädde, smör och kokosfett, alltså mer än vad kroppen behöver. Att det också finns de som inte går ner även när de inte äter mycket alls, ja, det har väl också funnits eftersom det trots allt existerar metaboliska problem. Men, läser man vad som skrivs mest så är det lätt att tro att äts det litet mindre så skulle nog mer vikt trilla av …

crikarlshamn
0

Flört ja och works for me Gun, varma hälsningar!