Lite jobbigt just nu :(
Har ätit lchf i över två år. Jag har sakta men säkert tappat ca 18 kg. Men nu börjar jag gå upp lite. Mest pga stress o dålig sömn tror jag.
Mitt största problem som gör att jag börjar tycka detta med lchf är jobbigt, e att det e bara jag här hemma som äter det. Eftersom min gubbe inte äter någon sorts grönsak överhuvutaget, gör jag bara det enklaste till mig, typ kokta. Skulle vilja gör lite olika gratänger mm, men det blir så himla mycket matlagning då. Eftersom jag kokar potatis/pasta till honom.
Hur gör ni som är i samma situation som jag?? Hur länge håller en broccoligratäng i kylen? Går den att frysa?
Om jag gjort något speciellt gott till mig, slutar det att jag får äta det i flera dagar. Oftast blir det så mycket mat.
Skulle vilja ha lite käcka snabba tips på tillbehör, förutom kokta grönsaker.

Här hemma är vi två som äter LCHF, jag och min son. Men……min son vägrar ALLA grönsaker så han äter bara ägg, LCHF bröd eller LCHF pasta som tillbehör. Min man vill ha potatis, pasta eller ris. Själv vill jag ha gratänger, blimkålsmos, blomkålsris eller blomkålsrisotto. Så jag har tre olika önskemål som ska tillgodoses varje dag. Men jag tycker det funkar. Visst blir det mer matlagning nu men det tar inte sååå mycket längre tid än vad man tror.
Jag brukar göra en gratängform med broccoligratäng, rättikegratäng, squashgratäng eller mos/ris/risotto på ett blomkålshuvud. Detta håller minst 5 dagar i kyl…inga problem. Brooccoligratäng går att frysa. LCHF bröd går att frysa.
Ofta gör jag en gratäng på söndagen samt blomkålsrisotto. Då håller det sig under veckans arbetsdagar+ matlådor. Sonens LCHF bröd är en variant vi kommit på själva och påminner om Naanbröd. Detta gör jag till den middagen som det ska ätas men det går ju att frysa. Visst den biten tar 10 min extra men det får det ta. Han är så duktig och gått ner 20 kilo så han är värd den omsorgen
Jag skulle nog inte gå ner ett gram om jag åt bröd till vartannat mål även om det är LCHF men han har väl andra förutsättningar…….kille, ung och ej sönderbantad.
Näringsmässigt kanske det är bättre att göra färskt till varje mål men den tiden finns ju inte alltid och många gånger smakar en gratäng mycket bättre efter ett par dagar då den "satt" sig lite.
Att det dessutom är ugnsrätter som ju sköter sig själva väl i ugnen gör att det faktiskt inte tar så lång tid bara man kastat i allt i formen.
Hoppas du hittar din rutin så du får det att fungera. Tror bara man måste tänka om lite från det gamla dvs kanske förbereda på en ledig dag eller göra mer och frysa in. Man är så invand att laga ex potatis bara till den måltiden.

Tack för svar :) Får nog ta mig i kragen o göra som du, annars kommer detta nog inte att hålla i längden. Va bra att det håller sig så länge i kylen.
Vad duktig din son är, gratta han från mig!!
Jag köper 2 sorters grönsaker (för egna tillbehör) till helgen och tar reda på dem samtidigt. Kokar den ena sorten och gör gratäng på den andra. Samtidigt kokar jag potatis för två mål. Allt utöver 2 mål av gratängen och den kokta grönsaken lägger jag i frysen i enmålsportioner. Potatisen till resten av familjen anvnd dag ett resp dag två. Ett mål används första dagen och sen har jag tre mål kvar i kylen. Dag två värms potatis i mikro alt steks och något av mina tillbehör värms. Dag tre blir ny potatiskokning och ev nåt från kylen alt något från frysen. Sovlet görs lika till alla i familjen.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Jag lagar tyvärr två olika maträtter nästan varje dag, lunch samt middag eftersom det är bara jag som lchf:ar. Ja det kan bli jobbigt att hålla på dag ut och dag in. Har tyvärr inga råd men ser att du fått några bra.
Nog håller en gratäng i kylen åtminstone ett par-tre dagar. Göra en som räcker som tillbehör till flera måltider. Då behöver du inte laga varje dag.
Jag gjorde en lite större rödkåls-fänkåls-lök-wok häromdagen. Som jag spetsade med lite vinäger och juliga kryddor. Sen in i kylen i bytta och fram i potionsomgångar.

Laga stora satser och frysa in - men sen gäller det att ta upp i god tid och värma på spisen och INTE använda MICRON. Vi har slutat anvaända den helt.
Varför kan han inte koka det han ska ha själv?
Ja, jag håller med. Varför är det ditt ansvar att göra olika sorters mat? Jag tycker att den som lagar bestämmer maten. Vill man ha något annat får man göra det själv.
Så fungerade det alltid i min familj när jag var barn och samma princip tillämpas nu i min familj som vuxen. När jag ville bli vegetarian som tonåring sa min mamma bara: Javisst, men det är ingen annan som kommer laga särkild mat åt dig. Därmed lagade jag all min mat själv i ett år hemma (förutom de dagar som hela familjen tyckte att vegetariskt lät gott)
Min pappa som knappt kan koka ägg får helt enkelt äta det som serveras. 

Ibland har man helt enkelt en annan arbetsfördelning i hemmet än andra familjer. Alla är inte lika. I vår familj lagar jag all mat till alla. Sen tar min man disken efter alla. Ska han laga sin egen mat och sen lämna min disk? Det som funkar för en familj funkar inte för alla. I vår familj gör alla lika mycket av arbetsbördan men vi gör olika arbetsbördor
Vi har ansvar för olika saker. Jag sorterar ex aldrig tvätt och lägger in i skåpen. Det gör min son. Ska han då lämna mina kläder….. för att göra sina egna tillbehör till maten?
Jag bor ensam men har inte heller alltid lust eller tid att laga mat som tar tid, så att värma surkål, koka haricot vert bönor eller bara wokkaklite vitkål med lök i smör tar inte så lång tid, kortare tid än koka potatisen och besväret är inte så stor heller. Men det är klart att man oftast vill göra ngt som verkligen smakar gott och då får det ta tid.

Tack för alla käcka tips. Får nog börja göra storkok o frysa in lite mer än vad jag gör.
#1 jag är lite nyfiken på vad det är för bröd du gör till din son?
misty09,
Om du tycker att det ska diskas på ett speciellt vis eller kläderna vikas på ett speciellt vis så får du säkert göra det själv…
Jag gör ibland upp till tre maträtter här hemma. Eller oftast gör jag som så att jag gör ungefär samma till mig och sambon och så får han kolhydraterna vid sidan av.
Sonen äter tidigare än oss ibland och då brukar han få något annat eller så äter vi ungefär samma alla tre. Det är lite olika.
Oftast gör dock sambon sina egna kolhydrater och är det något speciellt till mig så gör jag det.
För att få lite mer inspiration så kolla recept på nätet och kolla i böcker och dylikt. Det gör att jag tycker att det blir mycket roligare att fixa mat när jag har dålig fantasi och är uttråkad på den fronten.