Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 13205 ggr
MTR-82
3

Sockerfri choklad från Cloetta

Någon som testat någon av dessa?

Magica1970
0

Det är ju bara att titta på innehållsförteckningen för att förstå att det är rena skiten (ursäkta franskan). Då finns det betydligt bättre choklad t.ex. Lindt's 90 %-iga.

[AntoniautanX]
1

Helt värdelös. Smakar fan, och orsakar diarré.

Pelle Långlös
0

Första ingrediens är sötningsmedel. Min mage skulle inte palla det.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Fiana
0

Den mörka smakar ungefär som block-choklad. Alltså inget vidare och mer kolhydrater än de mörka av god kvalitet.

Oerhört mycket bättre för tänderna dock! Ur lchf-synpunkt? nej, inget vidare val.

Lilltilda
1

Jag har verkligen blivit en chokladsnobb numer. Kvalité ska det vara så jag ratar även tex Lindt och Anthon Berg då jag inte tycker att de håller någon vidare kvalité och mest smakar beskt.
Favoriten är NeroNero 99%iga choklad! Helt suverän! Fyllig och mild smak trots det extremt höga kakaoinnehållet! Får jag inte tag på den så brukar jag köpa märket "Klaus" 80%ig.
En liten bit riktig kvalitétschoklad finriven/finhackad tillsammans med några hallon och vispad grädde. Mums som kalasfika vid enstaka tillfällen!

~God loves you, and I´m trying! ~

savonit
0

Finns 100% kakaomassa i choklad förpackniong både som matlagnings förpakad och i rutor, den är supergod och naturligt söt mycket milgare och godare än alla 90 och 86 % jag smakat. http://www.lchfshop.se/

Kan ni köpa på en underbar kvinna som ätit LCHF i några år driver denna mysiga lilla butik (Gårdsbutik) Där de säljer LCHF produkter , egenproducerat lammkött kryddor och div.

Familjen äter LCHF av hälso skäl.
Och dottern äter strikt LCHF (Modifierad atkins) som jag förstod det eg så lite KH som möjligt eller som man tål och begränsat med protein.
Detta äter dottern pga sin epelepsi och det funkar enligt dom jättebra men man måste även hålla koll på proteinerna för äter man för mycket av fel sort omvandlas de till kh och orsakar ett anfall. Så nu skall jag inte säga mera ville eg bara göra lite reklam då det var ett väldigt väldigt trevligt mysigt besök.

sweet.as.hell
0

Attans jag som köpte den 72%iga av dessa att ha i nödfall. Äter den annars normalt sett och tycker den är supergod, kikade påkolisarna och vart jätteglad, men verkar inte alls bra då? =(

Fiana
1

#7 Hur kan du blivit "jätteglad" när du tittade på kolhydratsmängden undrar jag dock?  Det är ju 31 gram kolhydrater per 100 gram - ganska jämförbart med många vettigare med bra kvalitet mörk choklad.

Däremot med lite kunskap om vilka sockeralkoholer som påverkar kroppen hur kan den effektiva mängden minskas något (du kan absolut *inte* dra av alla, säger någon det har den helt enkelt fel och/eller gått på inte helt sanningsenlig reklam). Den mängden som minskas med dock gör det för att kroppen inte tar upp dem till fullo, det är dessa som orsakar laxerande verkan och gasbildning. Ett överslag skulle landa dig på ca 20 gram kolhydrater/100 gram. Det är även en fördel för tandhälsan,  men en eventuell nackdel för din och miljöns hälsa med sukralosen (svårnedbrutet och innehållande klor, med inte helt fastslagen långtgående effekt i kroppen och miljön - kan finnas anledning att vara försiktig).

Däremot kan man glädja dig att det om du tyckte 31 gram var glädjande mängd att det finns ganska många "vanliga" mörka sorter utan konstigheter som ligger däromkring och även lägre.

Lilltilda
0

Lindts 85%iga innehåller enligt dem själva 19g kh/100g. Finns i en mild variant med.
Jag personligen är inget stort fan av Lindt choklad, men fördelen är att den finns i vanliga butiker

~God loves you, and I´m trying! ~

Fiana
0

#9 Marabou's 86% ligger också på 19 ser jag - så ja förstår inte varför 31 skulle vara något att hurra för för något som mest smakar mörk blockchoklad och har magbiverkningar….

Får misstänka det är de felaktiga sakerna spridda om "net carbs" igen och någon som fått för sig det bara var 6 gram kolhydrater i som "räknades" - men nej 25 gram maltitol per 100 gram kan verkligen inte "trollas bort" ens nästan, det är den bästa att söta choklad med smakmässigt, men inte blodsockermässigt alls.

sweet.as.hell
0

hihi jag läste jättefel, typ såg på fel rad där det var typ 0,5 eller så :P Men den hamnade i julgodisbaket till släkten och inte i min mage :P