Hjäääälp! ny med Lchf
Hej.
Undrar lite saker är ny på Lchf, dumma frågor kanske men…
man ska ju ligga under 5 på kolhydraterna… är det per dag för all mat eller per livsmedel? förstår inte hur man ska räkna det där…
Är nu otroligt trött efter ett par dagar på lchf hur länge brukar dessa "biverkningar" hålla i sig?
Undrar även hur kroppen reagerar om man får i sig några kolhydrater under en middag eller om det slinker ner någon öl på semestern?
Väldigt tacksam för svar! :)

Glöm det.. det är enkla nybörjarråd. dvs någon sorts gräns som man kan kika på när man handlar!
Vad det handlar om är hur mycket kolhydrater du äter per dag, hur det påverkar ditt blodsocker/insulinnivå.
En vanlig siffra är annars cirka 20 gram kolhydrater per dag.. om man är av normallängd.. främst då under själva omställningen.
Det är naturligt att du är trött nu.. du har nämligen brist på glukos.. som kroppen är van att använda som bränsle!
Och det tar ett tag innan kroppen ställt om till att använda främst fett som bränsle.
Hjärnan brukar ta två-tre veckor innan den tar ketonkroppar fullt ut och då kan den ta uppemot 70% av sitt behov av energi från ketonkroppar!
Tänkt dig.. hjärnan bränner fett medans du sover! 
Hur känslig du är kommer du så småningom få reda på!
13 artiklar jag som nybörjare har stor nytta av!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för svar :)
Du skrev…"En vanlig siffra är annars cirka 20 gram kolhydrater per dag.. om man är av normallängd.. främst då under själva omställningen."
Hur ska jag räkna detta?
på varje livsmedel finns en innehållsförteckning, kolla den. man gångrar kolhydrater med mängd mat . om du tex dricker mjölk så blir det 5 kolhydrater för 1 dl mjölk - dricker du 2 dl mjölk så blir det 10 och så vidare. Kanske har du inte brytt dig tidigare att kolla innehåll på livsmedel - då kommer det att kännas som en djungel under några dagar -men du vänjer dig fort

om omställningsbesvären blir för svåra så dra ner långsamt på kolhydraterna, då upplever du en lättare omställnig -det tar visserligen lite längre tid men det kan det vara värt eftersom lchf inte är en quickfix utan en livsstil.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Hur som helst.. börjar man med livsmedel som max har 5/100 så lär det hur som helst bli en rätt avsevärd kolhydratreduktion iallafall.
Ok.
Tack för era kloka svar :)

Det tog mig timmar att handla i början.. alla innehållsförteckningar skulle läsas grundligt!
Numera går det på en kvart.. först, kött,fisk, fågel-avdelningen.. sen grönsaksavdelningen.. mejeriavdelningen.. sen kassan om jag inte slinker förbi kaffe/te!
Man kan förenkla det ordentligt för sig genom att utgå från rena råvaror, de har inga innehållsförteckningar.