En liten fråga om protein.
Jag undrar hur mycket protein man ska äta.
Ska jag köra med min målvikts vikt eller nuvarande.
Idag väger jag 96 och vill ner till 76-78.
Motionerar några gånger i veckan plus snabba dagliga promenader med hunden.
Har kört lchf en bra stund och vill att det ska hända saker på vågen. Kroppen har ändrat sig och jag mår mycket bättre med min kroniska värk oxå.

Jadu.. på den frågan kommer du antagligen få minst 100 olika svar!
Men vad gäller det vetenskapliga underlaget så handlar det om nuvarande vikt!
Och iomed att minimi för kolisätare brukar sättas till 0,75-0,85 gram/kg, så brukar det för en ketogen diet sättas till 1,0-1,5 gram/kg, beroende då på nivå av ketogenitet och aktivitetsnivå.
Grejen är att protein/aminosyror är främst byggstenar i kroppen för en hel massa saker, muskler, ensymer, hormoner osv.
Vi bryter ständigt ner protein i kroppen varvid det mesta går tillbaka i proteinsyntesen men det sker alltid förluster, det är det man behöver via födan.
Sen så.. iomed att man äter ketogent så gör vi alltid en del glukos av aminosyror, varvid behovet ökar.
Sen så är vårdena satta på så sätt att de skall täcka cirka 97% av befolkningens minimibehov.. det finns altså antagligen de som kan klara sig på mindre, och ett fåtal behöver mer!
Hos aktiva personer.. ofta idrottsmän har setts ett behov upp till 2 gram/kg.. de är då rätt bra tränade, inte feta och fysiskt aktiva över normalnivån.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.