Recpet eran bästa omelett :)
Inspirera mig med erat bästa omelett recept =)
Capriciosa omelett!
Ost skinka champinjoner och oregano ovanpå. Mums!
åh lät gött! :)
Min bästa omelett är ost-skinka-champignoner och persilja.
Gärna med en smakrik ost.
Jag steker först lite bacon i formen skurna bitar som finns färdiga, vispa ihop 2 ägg med en liten skvätt grädde + salt+ svartpeppar som jag häller i pannan och skär några skivor ost och lägger överst som får smälta under lock någon minut.
en skvätt tryffelolja i omelettsmet gjord på en kvätt grädde och ägg, salt och peppar. ost på toppen. mums! gärna bacon i också.
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
Jag fräser gärna champinjoner, lite lök, vitlök och smaksätter med salt, peppar och tryffelolja.
Sen blandar jag ägg, grädde, riven parmesan, oregano och det frästa, för att sen hälla tillbaka allting i pannan på låg värme så det blir mer som en frittata.
mm.. låter gott.. Dum fråga kanske? Men hur smakar tryffel/tryffelolja? =P
Tryffel är gott, intensiv svampsmak, lite liknande torkad KarlJohan.
Men tryffelolja är jag tveksam till, bör användas med stor försiktighet, det är inte äkta, utan kemisk kopia men OK om man bara tar ytterst lite.
Äkta tryffel är dyrt och inte så lätt att få tag på så att du inte vet vad det smakar är verkligen helt i sin ordning.
Man kan ju sätta upp det på önskelistan att gå på riktig finkrog där det finns.
Jag har jättemånga olika omelettrecept på min blogg nu http://zondell.bloggspace.se/r34449/Recept/
# 10 Spännande. Pocherade ägg i tomatsås?
Lax, fetaost och coctailtomater.
Oftast om det blivit lax över från dagen innan.
#10 Gott är det och speciellt är det små barn som tycker om den. Shakshuka varierar från land till land i mellanöstern. Det är tunesiskt ursprungligen men jag kör med den libanesiska versionen iom maken är därifrån.
Jag bryn lök i ghee i valfri mängd, lite vitlök sen hackade tomater, eller körsbär tomater i halvor och röd paprika och sen med lite tomatpuré. Sen gör jag gropar i pannan beroende på hur mycket ägg jag vill ha och kläcker äggen i groparna. På svag värme och med ett lock på får du en härlig shakshuka :-D Du kan pressa lite citron eller lime på om du inte vill ha majjo, blir ännu godare. Du kan även ha hackad persilje, tymian, oregano eller koriander. Se vilken ört du tycker om att ha i.
Salami, fetaost, oregano.. m-m-m!
Min favorit:
Vispa ihop 3 ägg med 3 msk grädde, tillsätt en gnutta salt och lite peppar.
Stek på medelhög värme i smör i stekpanna.
Lägg på riven västerbottensost som får smälta, oregano och lite lantsalami eller parmaskinka. Vik omeletten med stekspaden (så att den blir som en calzonepizza ungefär) och stek den färdig.
Obs! tänk på temperaturen, osten ska smälta inuti utan att omeletten ska bli bränd på utsidan.
~God loves you, and I´m trying! ~
Jag gillar japanska äggrullar, "tamagoyaki". Har i lite soja och liiiite mirin (innehåller socker), men är gott utan med, och ett lite roligt sätt att laga ägg på. Ibland rullar jag in lite av vad jag är sugen på, lök, rädisor, ost eller kanske spenat!
Tack. Älskar omelett!!