Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1858 ggr
teddybaby
0

Bär eller ej, tvetydigt?

Jag har inte helt förstått detta med bär och lågkolhydratskost. På vissa ställen på internet och i böcker kan utläsas att bär såsom blåbär och hallon bör undvikas under viktminskningsfas. Och så finns det andra böcker eller internetsidor som pratar om Att komma igång, de pratar om viktminskning samtidigt som de ger tips på hallonsmoothies eller dylikt. 

I ärlighetens namn tror jag att min motivation håller längst om jag har något såsom hallon att unna mig någon dag i veckan. Men samtidigt så blir jag besviken om min livsstil inte resulterar i viktnedgång.

Hur kan man tänka?

Lilltilda
0

Mitt tips är att du ska prova dig fram. Jag har ätit lchf i 1 års tid och gått från 117 till 83 kg (ska ner under 80 i första hand) och jag har hela tiden tillåtit mig att äta lite bär flera ggr/veckan. För mig har det fungerat hela vägen så här långt, men jag har även kunnat unna mig mörk choklad då och då och jag tål även att äta nötter och mejerier. Allt så länge jag håller mig någonstans kring 20 g kh/dag. Andras viktnedgång tvärstannar av att äta så som jag har gjort.
Är du nybörjare så börja relativt liberalt och se vad som händer. Kör du allt för hårt och strikt så blir det bara jobbigare att klara av livsstilsförändringen. Behövs det kan du strikta till det allt eftersom det verkar behövas.

~God loves you, and I´m trying! ~

Zepp
2

Hehe.. tog mig tre månader att komma fram till något som fungerade och som ledde till vikminskning!

Grejen är att LCHF som helhet inte är en "one size fits all", det är ingen annan diet heller, men vi säger det iallafall rent ut!

Det är mer ett nytt sätt att se på kost och hälsa, dvs mer av en livstil.. för resten av livet, inte bara för viknedgång och därmed så är det olika för olika personer, i olika faser i livet.

Grejen är att hallon är sk bra mat, nyttigare än godis iallafall, som kan avnjutas i måtta om man är smal o frisk, i stället för skräp, dvs ett bättre alternativ.

Sen så.. hur viktigt är det för dig att gå ner i vikt, kan du tänka dig att introducera söta goda men ändå nyttiga saker senare när du väl stabiliserat din vikt?

Det allar bästa om man nu måste/behöver gå ner i vikt är att bara äta mat, riktig mat med näring, två eller tre gånger om dagen, bara vatten, kaffe, te däremellan.

Och beroende på hur känslig man är dra ner på kolhydrater och ersätta de kaloriena med kalorier från fett.

Strunta helst i smothies och sådant där du dricker din mat, det enda jag kan rekomendera rakt av är äggmjölk.. verka vara alla LCHFares favoritfrukost.. nåja inte min, men den kan vara bra för det!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.