Slow cooker/Croc pot
Äntligen går det att få tag i SC/CP till vettigt pris i Sverige. Har ingen erfarenhet av dem innan och jag blev tyvärr lite besviken på de "bifogade recepten" som skulle följa med "pottan".
Någon som kan ge goda råd och/eller svara på frågorna här:
* LCHF-grytor innehåller ju ofta både grädde och CF. Kan jag lägga i grädden och/eller CF från början? Eller ska jag "bottna" med t.ex. buljong och lägga i grädde/CF innan serveringen? I så fall - hur mycket buljong har man till "pottan"?
Jag har läst någonstans att man kan lägga i grädde ce 20 min innan grytan är färdig men vitsen är ju att man ska slippa passa tider.
* Vad kan man göra förutom grytor och soppor?
* Gratänger?
* Köttfärs?
Jag skulle bli väldigt glad om någon har färdiga recept att bidra med - eller iaf några tips. Hittar jag inte bra recept som är hyfsat lätta att göra om till LCHF är ju risken att pottan blir än nu en hyllvärmare.
Jag använder min crock-pot mest till buljong, kokar ben och rens i ca 36 timmar. Jag har inte sett vettig buljong i affärerna.
Det låter ju smart - men jag hade nog hoppats på att kunna använda den till lite annat
också
Det finns en stor mängd trådar här i ämnet, i väntan på fler svar kan du ju botanisera i dem
http://www.google.se/search?hl=sv&&q=croc%20pot%20site:kolhydrater.ifokus.se
#3 TACKAR.
Jag fortsätter botaniserandet på nätet i väntan på att fler vänliga själar kommer med tips. De flesta recept är ju inte lchf-anpassade och jag hoppas att någon som redan använder sin slow cooker till lchf-mat ska komma med uppmuntrande tillrop, goda råd och recept.
Jo det var trådar just härinifrån! Så det finns säkert lchf-anpassade recept i några av dem!
Jag gör också mest buljong i min. Är lite besviken på smaken på grytor och sånt, den blir lite tråkig då allting blir urkokt eller hur man ska säga. Morotsbiten smakar inte morot längre, den smakar exakt som buljongen den ligger i.
Däremot tycker jag den är utmärkt att "puttra" i. Bryn t.ex. revbensspjäll i stekpannan, släng ner dem i crockpottan på lägsta värme en 5-6 timmar. Det blir urmört. Och nej, man behöver inte ha vätska, men man kan ju fräsa ur pannan och slå på det. Kycklingdelar blir också fina på så sätt eller en hel kyckling om man har stor nog potta.

Åt lammkött och rostbiff tillagat enligt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sous_vide
i helgen. Underbart mört och smakfullt.
Lite samma tanke?