Vikten och kläderna
Har funderat hela dagen men inte fått någon förklaring till dilemmat.
Jag har gått ner 22kg med lchf, de första 10 under en lång tid och de 12 under 4 månader. Jag har cirka 15 kg kvar så det är mycket kvar ändå. Alla mina kläder har blivit för stora för mig nu, tom trosorna. Imorse plockade jag upp gamla kläder för när jag vägde 60 kg år 2004 för att se om något skulle passa mig. Jag har dålig ekonomi och kan inte köpa nya kläder. Min man sa att de gamla kläderna är fortfarande för små, och att jag måste gå ner till 60 kg så de skulle passa. Det som förvånade mig var att alla de gamla kläderna passar mig nu, tom mina gamla jeans. Så hur har det funkat att jag väger 74kg och kan ta på mig kläder för när jag vägde 60 kg?
Har ni någon förklaring till det för att stilla min nyfikenhet?
Kan det vara att du kanske är lite mer vältränad nu? Jag upplever att jag nu kan ha vissa kläder som passade mig när jag vägde sju kilo mindre än tidigare. Tror att jag krymper snabbare än det syns på vågen. Eller så har kläderna blivit uttänjda och därför passar bra nu också.
Kanske har du omfördelat?
Du har ju barn numera och efter barnafödslar kanske vikten sitter på vissa ställen, men inte jämnt över hela du.
En annan tanke är.. klädder du dig i ganska rymliga kläder när du vägde 60. Jag har en tendens att klä mig i lite för stor kläder. Kanske hade du det då?
Inget okänt iaf. Samma hände mig. Omfördelning, mer organvikt och muskelvikt.
Med andra ord är det ett riktigt bra tillfälle att slänga BMI och målvikter helt överbord.

Varför fundera?
Antingen passar kläderna (är lagom stora) eller också är de för små eller för stora. Och passar kläderna och du trivs med dem why worry?
Jag förstår att du undrar, det hade jag också gjort om jag varit i dina kläder. Jag har inget idé om varför, men grattis att du kunde ha kläderna! Det är skönt att slippa köpa en massa nytt då pengar behövs till annat.
~God loves you, and I´m trying! ~
Det är väl inte alls underligt att man funderar!? Det skulle jag gjort! Och MimLans svar verkar rimligt!
Jag har samma "problem" Fan att man ska passa i kläderna som egentligen är för små…!

Jaa.. det om något säger väl en hel del om att vikt är en rätt dålig mätare på kroppsform och hälsotillstånd!?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Mina kläder passar inte heller. Jag har gått ner till min målvikt ungefär och kan ha kjolar men inte byxorna. Alla byxor är på tok för stora över rumpan. Längden och midjemåttet är det enda som stämmer.
I mitt fall beror det på att byxmodellen var rymlig och att jag har tappat massor av vikt på låren. Kanske är det så för dig också?
Upptill har jag inte all tappat lika mycket. Kan i princip ha samma bh-ar som för 20 kg sen.
Tack för era svar!
Jag är inte orolig. Jag är jätte glad men jag är nyfiken. Mina gamla kläder speciellt byxorna var tajta för mig när jag vägde 60 kg så jag tror inte att det handlar om att de var rymliga. Det handlar som sagt om alla de gamla kläderna, även bh:ar. Jag hade en hel drös av trosor som var oanvända som jag sparade. Nu passar de mig.
Jag har länge struntat i BMI och det som hänt mig är ett bevis på att bmi är bara nonsens. Jag tror på kroppsmåtten. Jag tror starkt på att jag fått mer muskelvikt och att lchf har slimmat min kropp på ett annat sätt. Den är ju en hormonellkost.
#2 Eftersom jag är kort så är det inte passande att klä sig i rymliga kläder. Jag är modemedveten sen toåren så jag klädde mig i vad som skulle passa just mina former, har dessutom en kurvig kropp. Tur var att jag sparade en hel del kläder, de märkeskläderna iaf. Jag ville inte slänga dom bara, men nu passar dom mig perfekt. Jag har ett par byxor som jag tycker mycket om, provade dom idag och de satte perfekt trots jag har 15 kg övervikt, enligt bmi förstås 
#3 Jag tänkte också på omfördelning och muskelvikt, men organvikt? Det är intressant, hur tänkte du?
#5 Tack! Ja precis. Jag är mest glad i att jag har en storlek nu som jag inte haft på hela 7 år.
#7 Det är precis så jag tänkte. Det var en överaskning att prova alla de gamla kläderna.
#8 Helt rätt, Zepp. Nu är jag helt övertygad om det. Jag är ett levande bevis på att vikten inte säger något.
#9 Har två gamla byxor som var med de gamla kläderna, hade de i en reseväska, och de känns stora för mig. Det är bara längden som passar men inte låren eller midjan. bh:ar har jag samma storlek.