Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3654 ggr
[Sias]
2

"Gluten och mjölk"

När min man nyligen fick en diagnos ställd av läkare, sökte jag efter info om sjukdomen på nätet och hittade, förutom sjukvårdens förklaring, beskrivning om att något i kosten kan vara orsak, att det finns en bok om det, boken "Gluten och mjölk - de vita gifterna. KÄLLAN TILL MODERNA SJUKDOMAR". Beställde den. Väntar på leverans.

Verkar vara mycket läsvärd

Har du läst boken? Vad tycker du om den?

Vad är din uppfattning om kostens betydelse för måendet?

Ulf-S
0

Nu har jag inte läst boken, men de flesta skulle nog må bättre utan både mjölk och spannmål, särskilt då de som innehåller gluten… Även om de inte känner sig sjuka eller har en diagnos. Många anekdotiska upplevelser tyder på det.

Internettan
0

Jag har läst boken, har den hemma. Den är grundlig och väldigt bra. Det enda som stör är språket, författaren borde haft någon som bättre kunnat korrekturläsa (heter det så?). Det förtar lite av intrycket tyvärr. Jag brukar inte vara petig med sådant men när det är för mycket språkfel i en bok känns det så amatörmässigt att det smittar av sig även på faktan i boken.

Men jag tror att bokens fakta är korrekt och jag ångrar inte att  jag köpte boken. Den är mycket läsvärd. Jag antar att du varit inne på författarens blogg? Där finns mycket av det som står i boken.

"Every point of view is a view from a point."

[Sias]
2

#2 skrivet av Internettan 

"Varit inne på författarens blogg" ? Kollade nu. Ja, det var där som jag hittade beskrivningen om att kosten kan vara orsak till den sjukdom, alla de besvär, min man drabbats av och även de besvär han tidigare hade, då annan diagnos ställdes.  Enligt vad jag läste där, är även den sjukdomen orsakad av kosten (i första hand gluten).

Att kosten kan vara orsak till sjukdomar är, enligt min uppfattning, något som sällan eller aldrig nämns Inom sjukvården. Min förhoppning är att "Läran om kosten betydelse för hälsan - och vad i kosten som kan vara orsak till sjukdomar" kommer att ingå i varje sjukvårdsutbildning.  - så att den kunskapen finns hos all personal.

hemul
0

Vad är det för sjukdom vi pratar om? Jag lyckas inte lista ut det.

[Sias]
0

#4 skrivet av hemul "Vad är det för sjukdom vi pratar om?" Det är inte någon specifik sjukdom  som pratet gäller - utan om det som boken handlar om "GLUTEN OCH MJÖLK. De vita gifterna. KÄLLAN TILL MODERNA SJUKDOMAR".  M a o uppfattningar och synpunkter om  det som tas upp i boken - i första hand GLUTEN och MJÖLK, vad dessa födoämnen kan orsaka hälsomässigt. Uppfattningar, synpunkter och erfarenheter om det.

Hoppas att  personer som blivit bra, friska från besvär/sjukdom efter att ha uteslutit GLUTEN OCH MJÖLK i kosten delar med sig av sina erfarenheter.

Kolla gärna bloggen som finns länk till  i #2 skrivet av Internettan

Lisabet
0

Jag har uteslutet mjölkprodukter och spannmål, och jag har inte blivit frisk för det. Jag har hypotyreos, och det har jag haft i drygt 20 år.

När jag säger att jag inte har blivit frisk, så menar jag inte att jag skulle blivit av med hypon, utan att jag skulle känna mig frisk; inte vara oförklarligt trött (inte så ofta numera), ingen muskelvärk (bättre, men inte helt bra), inte svaga muskler, tåla att jobba fysiskt, osv.

Tröttheten är som sagt bättre, men kommer tillbaka med full kraft om jag tar ut mig fysiskt, och håller i ett par dar.

Så att utesluta mjölk och spannmål är säkert bra för många, men det räcker inte alltid.