Översätta limprecept till LCHF?
Ett av familjens favoritbröd från före LCHF var filmjölkslimpor. Jag brukar baka ett par till jul och när de är slut suckar de av saknad….
Jag tänkte försöka mig på att ”översätta” receptet till LCHF och behöver råd och tips kring detta.
Originalreceptet är som följer:
Till 4 st limpor
16 dl grovt rågmjöl
12 dl vetemjöl
2 msk bikarbonat
1 msk malen anis
1 msk malen fänkål
ca 1,8 dl filmjölk
1 dl mörk sirap.
Hälles i bröade formar och gräddas i 225 grader i ca 40 minuter.
Till formarna kan jag ta mandel- eller nötmjöl. Större delen av mjölet kan ersättas med kokosnötmjöl och pofiber. 1 dl sirap till fyra limpor är OK för deras del. Men hur får jag fram den goda smaken av rågmjöl???
Tacksam för alla tips och erfarenheter.
Det är helt omöjligt att översätta ett reccept nästan 100% baserat på Mjöl.
Det blir troligtvis 1000 gånger lättare att utgå ifrån ett LCHF bröd som är gott lägga till smaksättningen och leke utefter det, än att gå den vägen du tänkte.
Nej. det tycker jag inte. Jag kan ju ersätta mjölet med kokosnötmjöl och pofiber. Det jag inte kan räkna ut är exakt hur mycket eftersom det skiljer så i vätskeupptagningsförmåga.
Samt hur jag ersätter den fylliga rågsmaken.

Vad menar du att rågsmak är om du tror att det går att ersätta med något annat? Menar du att det kanske kan finnas något som blir lika gott som rågsmak, eller menar du att det ska vara något som faktiskt liknar rågsmak?
Det enda jag kan komma på är att ta lite rågmjöl i degen. Eller så får du fråga en kemist om de har syntetisk rågsmak. :)
"Every point of view is a view from a point."
ast det är ju inte bara att byta ut, det finns ju en anledning till att man har en massa massa ägg när man bakar med kokosmjöl.
Omöjligt är nog lite att ta i, men det är nog ingne annan än du som ev kan experiementera fram något som liknar det du vill i din egen mun.
Ja, jag har sett att många brödrecept innehåller ägg och det vore bra om man kunde slippa det. Jag undrar vad det är äggen gör som inte filmjölken skulle kunna göra för degen. Familjen gillar ägg, men inte äggsmak på alla bröd.
Ja, önskar verkligen ibland att jag vore kemist… 
Ja, vad är det rågsmaken är egentligen? Har funderat mycket på det. Det är faktiskt gott och en sorts fyllig smak som jag inte kan sätta ord på.
Kanske en gyllene medelväg att gå är att ersätta bara vetemjölet med kokosmjöl och tycka att det är gott nog för tillfället.
Vad gör man inte för familjen…
Tja det är ju en ganska stor skillnad på ägg och filmjölk.
Vill man bara få till saftighet funkar de nog lika bra kanske, men ägg binder ju samman smeten med.
Min uppfattning, efter flera års experimenterade och provande av många limp-recept, är att det är dömt att misslyckas att rakt av byta ut mjöl från säd (vete, råg, korn) till kokosmjöl, mandelmjöl, pofiber, etc och få till en limpa med motsvarande smak och konsistens.
Om man nu har valt att helhjärtat satsa på en hälsosam kost - fri från bl a säd/stärkelse - får man ställa sig frågan om det är värt att baka bröd med rågmjöl för att få uppleva en smak som hör till en tid då man kanske mest åt sånt som SMAKADE gott än GJORDE gott. Om det är värt att fortsätta med det ätbara som varit ett måste, varit tradition - om det inte istället är värt att skapa nya hälsosammare traditioner!
Till den här julen bakde jag en limpa, som blev en fullgod ersättniing till filmjölkslimpan, som förr var en måste-jul-limpa. "Bröd med Julkryddning" - recept från Erikas "Lchf till vardag och fest". Så gott!

Om du ska använda kokosmjöl så MÅSTE du ha ägg. Äggen agerar som klister, inte bara blötmedel. Kokosmjöl är fiber och det kan inte hållas ihop med enbart vätska utan att smulas sönder så fort det torkar. Det behövs ett klistrande medel … därför fungerar ägg … och många behövs det dessutom.
#7 skrivet av Sias och
#8 skrivet av gun92884
Tack för klargörande och förklarande. Det var precis detta jag var ute efter. Klara varför och därför!
Nu är det så att jag själv går in för LCHF helhjärtat, men jag har inte fått med mig hela familjen (än). De går med på mycket ändå, tycker jag, Jag har t ex slutat baka matbröd och bullar, något som som vi alltid hade frysen full av förut.
Jag har full förståelse för att de sörjer och saknar, och eftersom de blev så himmelskt glada på julafton när jag gjorde limpan så ville jag försöka med en LCHF-igare variant som vi kunde ha lite oftare.
Men, men, nu kanske jag ger upp det och försöker leta reda på receptet som Sias skriver om. Jag har dock förut bakat limpor och ljust bröd med mycket ägg i, och det uppskattas inte.
Förra året när jag var LCHF-nybörjare och trodde jag skulle få problem med att avstå från just bröd uppfann jag en skorpa som blev riktigt riktigt god och som hade smak av bland annat pomerans - denna krydda ingår ju ofta även i limpor. Nu minns jag inte exakt hur jag gjorde dem men det var en del hasselnötsmjöl också för att få lite mustgare smak än det blir med enbart kokosnötsmjöl - och så kardemumma och nån annan brödkrydda plus en aning sötning. Minns att den blev godare av att lagras så jag var inte nöjd med den förrän efter nån månad. Men kanske man kunnat göra den som mjukt bröd i stället. Jag byggde på något annat lchf-recept men eftersom jag inte minns vilket spelar det kanske ingen roll. Tipset är ändå hasselnötsmjöl och pomerans!
När man bakar med kokosmjöl så "äter" mjölet upp äggen och de allra flesta tror inte det är ägg i bröden.
Kanske kan prova att baka mitt brödrecept för att se om detta recept kan passa?
Mvh
Mariann
Författare till:
Baka med LCHF (ska ges ut i USA hösten 13)
Baka matbröd med LCHF (utkommer 5/2-13)
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Tack för tips om andra bröd - men det är inte det det handlar om.
Det handlar om just DEN limpan, och går det inte så får det vara.
Och jag har bakat bröd med ägg (bl a Marianns rostbröd), men det blev tyvärr inte uppätet……
De äter gärna alla LCHF-kex, nötbröd och LCHF-hårdbröd jag bakar så visst finns det bröd här hemma.
Familjen får helt enkelt tåla sig till nästa jul, då kanske jag köper hem lite mjöl igen!
"…jag har bakat bröd med ägg (bl a Marianns rostbröd), men det blev tyvärr inte uppätet…… " Kanske din familj, precis som min helst vill ha ett matbröd som känns som limpa när man sätter tänderna i brödskivan och som smakar limpa. Inte smular, har limp-konsistens, är saftigt och håller sig saftigt, Jag tycker inte bröd bakat med större delen kokosnötmjöl påminner om limpa, varken i smak eller konsistens - blir för torrt och kompakt (oavsett antal ägg).
Jag har jagat efter bra recept på LC-limpa, var på väg att ge upp. Men gjorde ändå ett försök att baka en Jul-limpa nu till Jul - blev verkligen positivt överraskad, det blev en saftig, god LIMPA! Något jag tror beror mycket på att det är bakepro i degen - men kanske också på att det inte är något kokosnötmjöl? Jag bakade en till igår, glömde ha i sesamfröna, blev jättebra även utan. Ska prova att baka någon av de andra varianterna.
"Familjen får helt enkelt tåla sig till nästa jul, då kanske jag köper hem lite mjöl igen!" Kanske en bra "medelväg", för den här filmjölkslimpan går inte, enligt min uppfattning, att få till en LCHF-variant av, den är så speciell.
Jag har tyvärr samma känsla för lchfsaffransbrödet, visst de smakar saffran men konsistensen är verkligen blä. Dessutom smakar de kokos trots att det ner eller mindre utlovas att det inte ska göra det. Det blev en sats vanliga bullar, så de andra får sitt, lchfsaffransbullarna ligger i frysen och ingen vill ha dem.
Känner lite likadant inför de flesta recept jag testat ur böcker och bloggar, man försöker lura sig själv och andra att det går att få till jämbördigt bröd och likasmakande kakor men i våra munnar smakar det helt enkelt inget vidare. En del är hyfsade men inget är wow liksom. Bara ett rätt så ok subsitut, men inget man vill bjuda på direkt och gästerna ska artigt sitta och säga: jo men det var inte så dumt faktiskt! Medan man anar att de tänker: nä detta var inte hälften så gott som "riktigt" bröd.
Innan man lyckat hitta nåt som verkligen funkar kommer jag nog inte att baka så mycket mer med kokosmjöl och mandelmjöl.

Jag tycker det är jättegott med ägg-, kokos- och mandelbröd. Ersätter vanligt bröd på ett perfekt sätt och jag blir så nöjd och glad. Mina barn gillar dem inte lika mycket dock, men så är de också kräsna av sig.
"Every point of view is a view from a point."
#12 Det finns ju en tredje väg att gå, den att din familj lär sig baka själva? Du kan ju vara till hjälp när någon vill lära sig, det är väl bra så?
(Det låter så konstigt, att de sitter och längtar efter filmjölkslimpan, men att bara du kan baka.)
#14 skrivet av Petronella Pip "Jag har tyvärr samma känsla för lchfsaffransbrödet, visst de smakar saffran men konsistensen är verkligen blä" Håller med! Upplevde det med LCHF saffransbullar, med kokosnötmjöl, jag bakade till Jul. Tror att det är lika svårt att få till saffranskusar som det är att få till filmjölksliimpa med kokosmjöl. Visst kan man få till saffranssmak, jullimpesmak - men konsistensen kan aldrig bli densamma som med de "gamla vanliga ingredienserna", mjöl av säd, jäst, socker, sirap. Stärkelserikt!
Att få till WAO-fikabröd a lá LCHF, det går - jag har hittat några, bla en underbart god sockerkaka, som smakar som vanlig - som jag förknippar med saftig, smörsmakande - inte sån där typ sandkaka, som är kort & torr i konsistensen. Med bakepro istället för kokosnötmjöl. Ibland kan jag undra om de som favoriserar kokosnötmjöl, hade sandkaka och typ "torra" småkakor som sina favoriter före LCHF.
#14 skrivet av Petronella Pip
Förra året blev mina LCHF-saffransbullar inte uppätna, men i år tycker jag de är jättegod med lite varm choklad-äggmjölk. Kanske för att jag i år visste vad som väntade?
Självklart kan de baka själva - mina ungdomar är verkligen (sedan länge) jätteduktiga på allt vad matlagning och bak heter. Grejen är att jag vill att de undviker mjöl i så stor utsträckning som möjligt, helst inte äter alls. Eftersom jag själv märker sådan skillnad på hälsan så vill jag i största möjliga utsträckning ge det till min familj.
ja jag kan peta i mig dem och tycka de är ok (samma recept som du) men jag skäms att bjuda på dem för de som väntar sig "riktiga bullar" måste helt enkelt bli besvikna. För de är inte en tiondel så goda som vanliga. Om man inbillar sig att de smakar som vanliga är det för att man glömt hur de smakar. IMHO

Men vitsen med lowcarbbakning är väl inte att få clonade kopior utav vanliga bakverk, utan att få ett bakverk som inte saboterar en när man äter lowcarb, men ändå vill ha något som inte läggs upp på en middagstallrik. - det där blev väl en lång och fin mening
Bakverken kallas ju för Lowcarb så det är ju ingen som blir lurad att tro att det ska smaka som de konditorivaror eller traditionella hembak som folk kommer ihåg. Denna bakning är bara en ny kategori i ett väldigt varierat matutbud … så ser ialla fall jag det.
#22 Så tänker jag också.
Jo så klart, men alla flashiga böcker etc. försöker påskina att det smakar så likt vanliga, har läst detta otaliga gånger och när man testar så inser man att de knappast går att bjuda på till icke lågkolhydratsätare utan att skämmas. Men för oss själva går det ju bra. Men om man är ensam i familjen som äter så här, så skulle man ju önska att det kunde bli sådant som alla kan uppskatta men hittills har jag inte lyckats med något sådant recept!
# 17 i min bok är sandkaka en saftig, fet och lite kompakt kaka! Det är alltså konsistensen av en sandkaka med fuktig sand som man gör på stranden.
Så här är receptet i Sju sorters kakor
150 gram smör, 1,5 dl vetemjöl, 1 dl pot. mjöl, 1 tsk bakpulver, 3 ägg 1,5 dl socker.
Det blir inte vare sig torrt eller smuligt.
#24 Håller med dig, det är alltför ofta det skrivs att det är 'precis likadant' som 'vanliga' bakverk. När det inte alls blir det.
Jag ser inget problem med att det blir annorlunda. Bara det blir gott. Och vad som är gott är ju en smaksak, så man måste prova sig fram.

Köp en Pågens sirapslimpa till familjen så blir dom nöjda. Så kan du baka bra" bröd" istället.
Nog kan jag längta efter riktigt surdegsbröd när jag känner doften av det men har ju valt bort bröd eftersom jag blir dålig av det. Kan äta nån skiva dylikt bröd ibland, men väldigt sällan.
När jag tycker något är "precis som vanligt" får man ju ta med i beräkningen att det är 4 år sedan man/jag åt den giftiga varianten…
Detta tror jag faktiskt gäller de flesta som skriver så, det var så länge sedan man smakade, så när man väl sätter tänderna och smaklökarna i ex lussebulle tycker man de är exakta.
( vad gäller katterna så är de lika min svärmors katter som var kompakta och tunga och det var dem jag åt…)
Numera skriver jag ofta "i min mun" eller "våra munnar" och ofta påpekar att det är si och så länge sedan man åt den ohälsosamma varianten. Vilket då betyder att inga garantier ges och att smak är personlig, vilket den ju ändå alltid är oavsett.
Det är ju oftast de nya som inte är varken avsötade eller avvanda med stärkelse och gluten som finner baket oätligt och alltid jämför med det traditionella gamla ohälsosamma bakverken.
har man sedan bakat under en tid det andra brukar smaken ha ändrats och man finner det som var oätligt i början jättegott nu.
Men visst att bjuda sötnosar på lchf-bröd är inte enkelt, det är väl lite samma som att bjuda på glutenfria kakor och bröd till de som aldrig äter det…
Man får väl helt enkelt påpeka att detta är annorlunda så de inte förväntar sig annat (så gör alltid jag) och/eller baka ohälsosamt till de som vill käka så (vilket jag aldrig gör, här får de ta vad som bjuds).
MVH
Just nu Baka matbröd med LCHF till förmånligt pris
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
#24 skrivet av Petronella Pipi "i min bok är sandkaka en saftig, fet och lite kompakt kaka! Det är alltså konsistensen av en sandkaka med fuktig sand som man gör på stranden". Länge-länge sen jag åt någon sandkaka, minns kanske fel - men min uppfattning är att det mesta "vanligt" kaffebröd som innehåller potatismjöl (eller maizena) är mer torrt och kompakt, kort i konsistensen än det som är utan, småkakor spröda, torra, som t ex stassburgare.
Har ungefär samma uppfattning om LC bakverk som innehåller kokosnötmjöl - efter att jag provbakat många recept och jämfört LC bakverk med och utan kokosnötmjöl (föredrar bakepro).
Efter mycket experimenterande, provbakande, många misslyckade försök - och grovt sorterande bland recept från böcker, tidningar, nätet - har jag lyckats baka både mjuka kakor och småkakor som alla, som smakat (inkl riktiga kaffebrödsälskare) tyckt varit jättegott, tyckt att det smakat precis som vanligt - inte kunnat tänka sig att det varit bakat med något annat än vetemjöl och socker. Fått till en receptsamling som jag tycker är BRA!
Jo det stämmer på småkakor men inte gör potatismjöl i kombination med så mycket smör mjuka kakor torra och smuliga, de sockerkakor som är det har oftast inget fett alls. Finns sådana recept med i Sju sorters kakor. Även bakade med vetemjöl.
#29 åh vad jag önskar att du kunde samla alla dessa recept i en blogg så kunde man kanske ta en genväg till de perfekta bakverken.
Jag har nästan helt slutat baka "sötsaker" då jag under mitt år med lchf testat både det ena och det andra och ALLTID, i princip utan undantag, blivit grymt besviken på allt som inte baserats på mörk choklad med vanligt socker, men då har de bakverken å andra sidan en allt för hög kh-halt såklart. Jag verkar aldrig vänja mig vid lowcarb-bakningen. Fel konsistenser, fel smaker osv. Ingen lchf-sötning ger rätt sötma heller och jag har testat att kombinera, köpa färdiga blandningar osv. Otäcka bismaker i allt.
Kokosnötsmjölet trodde jag stenhårt på efter att ha köpt Mariannes bok, men åter igen, besvikeslen är och förblir stor varje gång jag testar något. Mjölet använder jag nu bara till en sorts mjukbröd som jag gör i micron ibland, men det är sällan. Kokossmaken tränger igenom allt! (och jag har AmanPramans mjöl så det ÄR rätt sort). Saffransbrödet fick jag slänga! Varken jag eller någon annan ville äta av det. Men det luktade gott i alla fall. Jag avskyr verkligen smaken av ägg och kokosnötsmjöl! De tar INTE ut varandra vad som än sägs.
Mandelmjöl är bättre men har inte samma fuktuppsugande egenskaper. Det ger däremot en naturlig sötma och nästan goda hårda kakor, men då barkar kolhydratshalten lätt iväg igen så jag undviker mandelmjöl i största möjliga mån.
Jag bakar ibland ett hårt bröd/kex som innehåller en liten del kruskakli men övriga ingredienser är ok lowcarb i form av olika frön. Detta bröd blir gott och även mina icke-lchfätande vänner tycker att det är helt ok.
Jag bakar också detta bröd som jag hittat på bloggen 56 kilo men byter ut kruskakli i det mot hackade hasselnötter. Det brödet blir rätt ok och äts även av andra i min omgivning även om de säger att det är lite ovanligt i konsistensen.
Nästan ok bakverk bland de söta: Chokladbollar med hasselnötter och kokos i smeten, kokostoppar, mandelmassekakor, och en kladdkaka som i alla fall inte ger kväljningar (men då är det mörk choklad i den och mycket kolhydrater pga det).
Jag kan verkligen sakna att baka och få bjuda vänner på goda bakverk och hemmagjort bröd. När jag nu ändå gör det så brukar det bli så att jag bakar helt vanliga bakverk till dem och själv fikar lite mörk choklad eller några nötter hur asocialt det än känns och kan verka. Men hellre det än att jag ska baka sånt som ändå ingen (inte ens jag) tycker är gott.
Och till skillnad från många andra, så anser jag faktiskt inte att vanliga kolhydratsbomber kan räknas till gift. De är goda, kanske inte så hälsosamma så precis som med så mycket annat ska de avnjutas med måtta, men de är inte ett gift! Vi som valt att äta lchf bör däremot undvika dem helt för att inte förvirra kroppen och dess fettdrift.
~God loves you, and I´m trying! ~