Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6729 ggr
katti65
8

Parkinson o LCHF

Jag har precis börjat med LCHF och har diagnosen Parkinson.

Är det någon som har någon erfarenhet av LCHF o Parkinson?

dufva
1

Ketogen kost verkar faktiskt kunna skydda hjärnan vid en rad olika sjukdomstillstånd och trauman och kan tom reversera skador som uppstått

Skrev ett inlägg här om en studie som tittat igenom forskning på området

hemul
2

Jag hade för mig att Kwasniewski skriver om Parkinson, men jag hittar tyvärr ingenting. Därmot hittar jag vittnesmål från patienter som blivit bättre, t.ex. detta.

Gliwice, 07.07.1998
am  69  y.o.  For  the  last  20  years  I  have  been  suffering  from Parkinson's disease. I had a very severe shaking of the hands, and without drugs I was totally immobilised due to paralysis of the legs. All the time I took 4 tablets of parcopan a day without which I could not move. At the same time I was suffering from the ulcerative disease of the stomach and the duodenum for which I was treated systematically. Recently  I  had  strong  pains in  the  hand  and  neck  for  which  I  took medication for the last 6 months but there was no improvement. For years I also suffered from asthma.

I have been implementing the optimal nutrition since November '97. My  condition  has  improved  rapidly.  Since  February  I  do  not  have asthma and the ulcer disease symptoms have stopped after only few days on the diet.

The  only  remaining  symptom  of  Parkinson's  disease  is  a  light shaking in the right hand. The shaking of the left hand and stiffness and the shaking of the head are all gone. I have been reducing the dosage of medication progressively but from the beginning of May I have not taken any since I do not need it. And for the last 20 years medics told me that I would need to take parcopan for the rest of my life, that my diseases are incurable, that 1 would have to learn to live with them. I am strong, active, I do not get tired when I work. I keep wondering how easy it was to regain my health and forget about the diseases for which I was constantly treated for the last 20 years but always without any improvement.

Kanske ska lägga till att Optimal Nutrition och LCHF skiljer sig en hel det även om båda är LC.

katti65
0

Intressant läsning. Men vad är Optimal Nutrition?

Det enda jag får fram när jag söker är något pulver, proteintillskott.

hemul
0

Det beror på att nästan all information är på polska. Det är en lowcarbkost som funnits länge och har många följare bland polacker. Det finns speciella kliniker som jobbar med det där. Det som skiljer från LCHF är att man även ska begränsa proteinintaget (1 g/kg normalvikt till att börja med och sedan gärna mindre) och att man undviker alltför uttalad ketos. Alla bör äta minst 50 g kolhydrater  dag, om man är lång mer, och de ska komma företrädesvis från stärkelse, gärna potatis. Det är mycket tonvikt på äggulor och inälvsmat och att man ska äta de "sämre" köttbitarna med mycket kollagen, dvs gärna senor, svål osv, kokkött. Buljong så klart också. Kwasniewski menar att uttalad ketos är en belastning på kroppen, något man bör undvika.

Men kort uttryckt, LCHF-mat om man håller igen på köttet lite och maxar fettet, slänger på några potatisar, ser till att få i sig inälvor och buljong och håller igen lite på coleslaw och blomkålsmos.

Zepp
1

Optimal Nutrion är den Polska varianten av LCHF!

Eller LCHF är den svenska varianten av Optimal Nutrion.. vilket du vill!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

katti65
0

Tack för all bra information

Zepp
1

Det är främst inom Epilepsi som man har användt ketogena dieter med framgång.

Hur som helst så är om man lägger den sidan till LCHF en ketogen diet och sen så kan man ju om man är mån om sig själv basera den på mat av bästa kvalitet med all näring man behöver.

Fabrorn i Polen heter Kwasniewski, han är Polens motsvarighet till Atkins, eller Eenfeldt/Dahlkvist om du så vill.

hemul
0

Svårt att se dieterna som särkilt relaterade mer än att båda är LC. Men inom LC står de lite i varsin ringhörna, tycker jag.

Om man förenklar lite…

ON: ät MINST 50g kh
LCHF: ät MAX 50 g kh

ON: ät stärkelse från "riktiga" kh-källor som potatis
LCHF: ät bara ovanjordsgrönsaker och undvik stärkelserika rötter

Zepp
0

Beror ju då på vilken av de svenska guruerna du tar ditt exempel ifrån!

subcalva
0

Finns det verkligen några svenska gurus som säger minst 50 g kolhydrater, gärna från potatis?

KarinJ46
1

Catti, är lite osäker men jag har för mig att jag läst att cocosfett ska vara bra för att bromsa upp Parkinson?

(har för mig att det var en artikel om detta i LCHF-magasinet för nåt år sedan, Zepp kanske vet mer?)

hemul
1

Det stämmer, har varit en del om det.

http://www.google.com/search?q=coconut%20oil%20parkinson