Överskottshud och bukplastik
Hej!
Nån här som gjort en bukplastik pga överskottshud? Efter en viktnedgång på över 25 kg så hänger magen som en extra påse, vilket inte ser bra ut och som jag skulle vilja bli av med.
Nån med erfarenhet av operation som vill dela med sig?
Hej!
Jag har gjort en bukplastik.
Jag gjorde det för att jag gick upp 41 kilo under en graviditet och fick massor av extrahud på magen.
Tycker det är en av de bästa sakerna jag gjort i livet.
Det gjorde underverk med självförtroendet och med hur kläder sitter. Mest för självförtroendet och självkänslan.
Tycker du skall göra det om du behöver
Jag gjorde en stor bukplastik (privat) i mars förra året. Hade mycket hud pga. viktminskning och graviditerer. Är väldigt nöjd :) Jag vet att en del tycker det är löjlig fåfänga men jag mår så mycket bättre, speciellt i badkläder.
Jag är förövrigt 56 år.
Skall göra en liten korrigering snart då ärret har växt fast lite.
Jag räknar kallt med att göra en framöver, men först nå målvikten och sedan hålla den 1,5-2 år. Inser att den mängd överskottshud som blivit över redan nu aldrig kommer att försvinna av sig själv och då har jag några kilon kvar att gå ner med.
Har kollat runt och pratat med bekanta som jag vet har gjort bukplastik och den enda som är helt missnöjd är en tjej som gjort en gratis via landstinget efter en gastric bypassop. Jag har sett bilder på resultatet och jag förstår att hon är fruktansvärt missnöjd! De 2 bekanta som anlitat privatklinik har varit jättenöjda och säger att det är värt det.
Jag tänker börja spara pengar redan nu.
~God loves you, and I´m trying! ~
En sak man skall tänka på när man väljer kirurg är hur de lägger snittet och hur de gör om naveln. En del är väldigt missnöjda med just naveln, det krävs lite extra för att den skall se naturlig ut.
Jag valde Peter Cosmo på Citadellkliniken, han är noga med navlarna och lägger snittet väldigt lågt.
All korrigering ingår i priset.
Min op kostade 42 000:- men då gjordes ingen fettsugning. Allt ingick, övernattning, gördlar t.om all sårtejp.
Även de som får sin operation genom landstinget kan välja privat klinik!
Något många inte vet om.
Jag hade aldrig fått den genom landstinget, testade inte ens.
Mna behöver egentligen inte vänta efter viktnedgång om man vet med sig att man inte skall gå upp mer. Det spelar ingen roll för operationen, däremot skall man ha gått ner så mycket som mörjligt för bra resultat.
Jag måste ändå få säga att jag fick min operation genom landstinget.
Jag frågade inte ens, utan min gynekolog sa att : så där kan du ju inte se ut, och skcikade remiss, sedan var det gjort några månader senare.
Min kirurg gjorde ett jättebra jobb, på Värnamo sjukhus.
Det kostade mig inte ett öre.
Naveln har jag kvar.
Ville bara säga att det kan vara riktigt bra kirurger även inom Landstinget
Det finns det säkert :) Men om man känner til en kirurg man vill ha och får op genom landstinget kan det vara bra att veta att det går att välja kirurg (inom vissa gränser).
Vad menar du med att naveln har du kvar?
Gjorde du en liten bukop, utan förflyttning av naveln?
ja, först vill min läkare ta bort skinnet, ta bort naveln och fästa den på en annan plats, där den skulle varit ungefär, om man inte haft allt sladdrigt skinn.
Läkaren ändrade sig dock på grund av mina breda höfter och kraftigare lär. Han sa att jag skulle se konstig ut om han skulle ta bort allt skinn, för då skulle jag få en spinkig överkropp och en normal underkropp :-D
Hade kanske varit gött att få bort allt och blii helt fast och tajt i skinnet…men det hade kanske sett lite kul ut ändå :-D
Du gjorde en sk. liten bukop din lyckost :)
Det vanligaste är en stor bukop, den din läkare inte ville göra. Det är den vanligaste annars för bra resultat. Om man har väldigt mycket överskottskinn (som jag hade) skulle naveln hamna väldigt lågt ner och man hade inte kunnat sy ihop magmusklerna. De glider ofta isär mycket vid en graviditet. Mina glipade 4-5 cm! Det blir lättare att träna upp sina muskler igen efter att fått ihop musklerna igen, och om man lider av förstoppning blir det oxå bättre.
Vid en stor bukop sys ofta magmusklerna ihop då de ofta har
Troligen var dina magmuskler helt ok :)
Jag blödde väldigt lite, det tror jag berodde på att jag åt LCHF. Vid sor bukop är det vanligt att man lämnar kvar dränage, jag slapp det!
ja, jag har tränat magmusklerna hela livet, från det jag var runt 11 år.
tränat mycket på gym och så med.
Allt sånt slutade jag abrupt med när den man jag äskat och litat på i 9 år plötsligt visade en annan sida, att han hade en annan han ville ha barn med och leva med.
Jag rasade ihop som människa och även i vikt.
Vägde 42 kilo och varken åt eller sov.
efter detta drabbades jag av Hypotyreos, som en biverkan av långvarig svält (och gener).
Efter den pärsen har jag aldrig kommit igång med träning igen.
Jag är lyckligt gift sedan mer än två är, men magmusklerna är dessvärre fortfarande vilande-
Var sak har sin tid. Att helas har sin tid och att läkas har sin tid.
Tids nog kommer den dag när du vill och kan spänna musklerna igen.
Att njuta av det man har som är bra, har också sin tid!
Tack för alla svar, ett tag trodde jag inte det skulle bli några svar över huvud taget :-)
Jag bor i Stockholm. Nån som kan rekommendera en bra läkare här eller avråda från nån som inte är så bra?
Mina magmuskler är på topp efter hård träning, men skinnet går inte att göra annat än skära bort för det kommer aldrig att försvinna.
Ashe
Tack :-)
Du har så rätt

Jag hade planerat att göra det ungefär nu. Gick ner 25-30 kilo med LCHF och tänkte vänta lite så att det stabiliserade sig och samtidigt spara ihop pengarna. Tur att jag inte hade hunnit göra det, för sen trillade jag dit i sockermissbruket igen och nu är jag tillbaka där jag började!
Men planen är fortfarande att skärpa mig, gå ner till en rimlig vikt, och sen göra en bukplastik och förmodligen insidan av låren också. För det hänget var inte att leka med.
Men visst känns det lite läskigt. Jag är egentligen inget fan av operationer för att bli snyggare, men det var verkligen både fult och opraktiskt när det hängde och slängde sådär. Jag kunde stå naken och ändå inte visa nåt, om ni förstår vad jag menar.