Ska surkål lukta fis?
Jag tänkte förnya mig och ville testa surkål. Köpte ett helt syrat kålhuvud i plastförpackning på Willys.
Igår öppnade jag paketet och FY vad det luktar! Svårt att få i sig (gjorde cole slaw efter tips från zepp) och idag stinker det i hela kylskåpet.
Ska det verkligen vara så här. Vem sjutton äter sånt frivilligt?
Agneta
Mysko!
Kan inte vara riktigt, lämna tillbaka o få dubbla beloppet tillbaka. Det finns surkål i plåtburk som är fin, den luktar lite (tvål!) tror inte du skall använda denna till coleslaw, där tar du den ekologiska vitkålen i plastförpackningen.
Lycka till !
Jag har hört att man bör köpa surkål och säkert anat syrat också förstås i glasburk, metallen kan fälla.

Tyvärr är all surkål och syrade grönsaker i vanliga butiker avdödade på goda bakterier. Opasteruriserad från hälsokost är orimligt dyr… så det blir till att göra själver…
Medarbeterare på Kost

Den här var förpackad i tjock plast. Men ska den stinka så?
Agneta
Ska ju inte smaka eller lukta illa, det kan ju mycket väl vara fel på den du köpt.
Jag har köpt den i konservburk, säkert avdödad som du säger men jättegod nån gång ibland. Brukar göra en vitsås med ost+grädde, det går ju faktiskt att skölja av kålen om man tycker den är för stark i smaken. Kanske man missar det nyttiga med bakterierna.
Min syster köper den hela syrade kålen (i någon invandrarbutik tror jag) och gör dolma som hennes ingifta familj från Kroatien lärde henne, det är också väldigt gott men blir ju väldigt stora mängder …..

yvonnel
den smakar väldigt surt och sen är det stanken. Jag tror det är något fel på den. Det står inget datum (i alla fall inget jag kan hitta, vill inte gräva för långt ner i soppåsen) så vet inte om den är för gammal. De ligger i grönsaksavdelningen utan kyla så jag antar att den är konserverad. Syrning är ju en konserveringsmetod men syrningen kanske kan gå fel om det är smuts i kålen?
Jag slänger den i komposten. Trist med pengarna (30,-)
Agneta

Det går att syra det mesta, inte bara vitkål. Blir både nyttiga probiotika och förstärkta vitaminnivåer som B-serien. Med tanke på att det är en utmärkt konserveringsmetod relativt socker eller socker/ättika för oss som drar ner på kolhydrater så borde det kunna börja finnas en marknad för syrat. Syrat äppelmos isf genomsockrat etc.
Medarbeterare på Kost
Jag har läst på om syrning, men för ganska många år sedan, tyckte nog att det var väldigt mycket jobb och ffa. svårt när man inte har tillgång till frostfritt kallförråd, en del prövade jag på tex vitkål, men det är ju jobbet osv.
Det som finns färdigt syrat på marknaden att köpa är ju hutlöst dyrt, om det ska vara kvalitet, och om det ska utgöra en större del av matintaget som för veganer.
Men det är ju nog väldigt nyttigt om man tänker gräsbeteskött och hela den matmodellen eko-mat..

Det var lite så jag tänkte. Syrat är nyttigt. Jag gillar inte sånt som är surt alls i vanliga fall men ibland kan jag sakna det lite nu. men inte så surt :-(
Agneta
Hej!
Jag "snabbsyrar" själv och det är lätt som en plätt. Tror det kallas fermentering. Jag äter syrat varje dag och tycker det blir dyrt att köpa t ex Tistelvinds produkter. Om du vill, kan jag återkomma med hur man gör. Har lite bråttom nu.

Gör gärna det!
Kan tänka mig att grovrivna syrade morötter blir gott?
Agneta
#12 Det finns enkla recept här i forat, gör en sökning.

Jag köper alltid på burk, och det luktar inget särskildt, mest surt.
Var påsen helt i vacum, för annars så har den efterjäst.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

zepp, ja den var helt vacumad.
Agneta
Sukål luktar visst fis när man öppnar burken, i.v.f. levande sådan som har efterjäst i burken. Det klingar dock av ganska snabbt. Smakar den OK så är den säkert OK. Om du är helt grön ska den smaka ungefär som slakat vitkål indränkt i citron.
Jag brukade köpa pastöriserad förr och jag *tror* att de burkarna också brukade lukta lite, men jag kan minnas fel. Kanske beror det på om den fått tid att jäsa i burken innan den pastöriserats? Bara gissar här.

Det kan tillomed vara som så att du lyckats få tag i riktig surkål.. och att den skall lukta så?
Det kanske är som min förre arbetskamrat från Polen.. som lyckades få tag i en burk surströming.. och han öppnade den inomhus! 
Jag börjar undra om vi inte har olika definioner av hur en fis skall lukta? :)
Sniffar jag i min svindyra burk morötter, så är det syrligt. Själva öppnandet första gången har en jäst doft/lukt, som försvinner.
Att TS surkål luktar så illa att den tar över kylskåpet låter så skumt.

#16 Surkålen kom från Polen :-)
Den är utkastad nu. Tyvärr har osten och kycklingen i mitt kylskåp tagit till sig både smak och lukt av fis.
Aldrig mer!
Agneta
Jag gör egen och jag kan försäkra att det stinker om man inte har ett helt tätt jäskärl. Mina burkar stinker alltid när jag öppnar dem, men i dem pågår ju en jäsningsprocess, även om långsam i kylskåpet. Det bildas väl svavelhaltiga metaboliter. Lukten försvinner dock snabbt när man lägger upp en tuss på tallriken. Så fortsätter kålen lukta illa efter att den fått lufta lite så släng den!

#20 Precis! Det luktar svavel, trots att den legat framme.
Tråkigt att maten i kylskåpet har hunnit ta smak :-(
Agneta
#TS
Surkål från Ungern luktar väldigt starkt, har aldrig köpt i Sverige så kan inte riktigt jämföra. Här brukar de iaf skölja av den med kallt vatten innan den används i matlagning… öppnar man en förpackning så luktar det i hela huset, även tillagad så luktar den ganska mycket… kan tänka mig att den polska kålen du köpte är likadan som här…

Aha, tack för info! Då var det säkert så.
Den är i alla fall ute ur huset nu och det dröjer nog innan jag provar att göra nåt sånt själv.
Agneta
Jag köpte polsk förut, Krakus. Det var inte så stinkig alls. Fast sen beror det väl på hur känslig man är också. När man vant sig och gillar surkål så märker man inte de små pustarna. 

Trorn oxå jag har köpt Krakus och Tistelvind.. samt ytterligare någon annan.
Krakusen kommer i himla stora burkar, det e lite för mycket för en person.. då ingen annan vill ha.. den varken smakade eller luktade särskildt mycket.
Tistelvinden.. om det nu var den, kom i glasbuk och var rätt dyrt, smakade rätt mycket.. rätt surt, men tyvär hade de kryddat den med, tror jag kumin, som jag inte gillar särskildt.
Den bästa jag ätit var en champagnesurkål.. antagligen konserverad med vin efteråt?
Men altså.. för det mesta så blir det Krakus, fasten jag inte äter upp hela burken.
Hej igen!
Så här gör jag min surkål (använder 1 liters glasburk med lock med gummiring och "spänne", som stänger till ordentligt):
Riv eller hacka vitkålen och fyll burken. Tryck ner ordentligt mellan varven, så att det blir så lite luft som möjligt kvar. Det bukar gå i ganska mycket kål, när man pressar ner. Jag har alltid i lite vitlök, annars kan man ta enbär eller vad man tycker om, om man vill ha kryddning kryddning. Sen lägger jag på en matsked salt och fyller upp burken med kranvatten. På med locket och ställ burken på en tallrik, eftersom det snart kommer att pysa vätska ur, som STINKER.
Låt stå i rumstemperatur i 10 dygn, sen är det klart att äta och/eller ställa i kylskåp. Där håller det sig fräscht i flera månader.
Ibland syrar jag morötter, broccoli, blomkål, haricot verts, rödbetor, Västerås-gurka (den blir sååå god), men ALLTID med en rejäl näve vitkål i botten. Tror inte det händer så mycket utan den.
Jag rekommenderar verkligen den här metoden, för den ä så lätt och det syrade blir så himla gott!
Jag har burkar i kylen som är från tidigt förra hösten och det är prima surkål i dem. De lver t.o.m! De blir bara bättre med tiden.
I år upptäckte jag hur suveränt gott det är med surkål på färsk kål, alltså grön vitkål, den tidiga. Så jag ska köpa en till jäskruka framåt sommarn så jag kan köra upp riktigt mycket medans kålen är så där mjäll. Det tar plats i kylen, men det får man ta!

Jag har köpt den där polska surkålen i plastpåse på Willys, och visst luktade den ganska starkt. Jag åt upp hälften, men gillade inte smaken helt. Inget problem i övrigt, men lite tvärtom är det i alla fall. Surkålen luktade inte fis, utan fisen luktar nog surkål om man också får i sig något som man fiser av. Jag har inte fisit av den surkålen, men själva surkålslukten kommer ut genom porerna, precis som surströmmingslukten när man äter surströmming.
Jag tog upp hela kålhuvudet och tog av blad för blad och pressade ner dem i glasburkar som hade tätt lock och som jag ställde i kylen, men lukten slapp ut ändå och gav lite lukt åt allt som var i kylen. Min fru gillade den inte, så sista burken åkte ut innan jag hade ätit allt av den. Frugan var helt ointresserad, eller rättare, hon var glad när jag slängde den sista.
Det var inte att den smakade illa, men den var väldigt stark, så jag klarade inte att äta särskilt mycket åt gången, och jag tror inte att det var något fel på den, utan den ska nog vara så. Polackerna har köpt resten av lagret där i min Willys-butik.
Nej, äkta surkål ska INTE lukta fis! Den luktar syrligt, men friskt. Inte svavel alls.
Om ni någonsin varit i en österländsk grönsakshandel och köpt surkål som halas upp ur en tunna, så kan ni hålla med mig.
#28 skrivet av Inkanyezi, den kålen är INTE polsk. Det kan jag svära på. Har aldrig sett den varianten i någon polsk butik. Kanske att den kallas polsk för att få ett ursprungsklang.?? När jag är i Polen, så handlar jag grönsaker från torghandlare eller butiker med egen tillverkning. Då skopas surkålen ur trätunnor och har inte minsta liknelse av den på Willy's.
"Hantera" verkar inte funka på min pc, så jag fortsätter inlägget här. Jag påbörjade en surkål runt jul, för första gången. Nu luktar den syrligt, men absolut inte illa. Använde inte några fancy stuff, som jäskärl eller dylikt. Knökade helt enkelt kål o salt i en lerkruka, med en sten uppepå som tyngd. Får se vad den smakar om en vecka :)
Precis så har jag gjort ett par ggr. men för ganska länge sedan. Det gick alldeles utmärkt bra. Men det ska nog vara av den sena "mogna" vinterkålen.
#32 yvonnel, det stämmer. Plus att den ska vara ekologisk. Den icke ekologiska är "död" på de bakterier som behövs för att syrningen/jäsningen ska komma igång. Var o kollade till min kål idag (man skulle kunna tro att det är min bebis, hahaha) och tryckte till på tyngden. Det bubblade runt kanterna, så det jäser fint. Och det luktar fortfarande ok. Jag känner mig väldigt nöjd över mitt första lilla syrningsförsök :)