Köpesglass
Vad tycker ni om inehållet på dessa glassar? http://www.alvestaglass.se/Sockerfri.html Jag har själv inte riktigt fått till nån bra glassmak hemma men vet inte om jag är sugen på att köpa glass med onödigt inehåll. Samtidigt .r jag ju intresserad av att köpa produkter som är utvecklade åt rätt håll. Diskuteras detta i annan tråd fr ni görna länka dit mig.
Jag gillar saltlakrits, den tycker jag är riktigt god. Har också testat Himmelsk röra som jag upplevde smakade verkligen nästan ingenting. Som en menlös vaniljglass ungefär. Det är dock värt att testa tycker jag. Ska själv prova att göra egen glass hemma och se hur det blir. Brukar göra cheesecake som glassvariant och det blir riktigt gott, borde rimligtvis bara vara att byta ut sockret mot Stevia som jag har hemma och se hur det blir. Vet dock inte om jag ska ha i lika mycket eller om det är mindre som gäller. När jag listat ut det så kör jag på bara. :-)

Man har onekligen försökt att gå lågkolhydratare till mötes med den här produkten men nog är det ändå gott om frågetecken även här
Produkter där vatten står som första ingrediens gör mig alltid lite fundersam över vad det är man betalar för egentligen
Nummer två på listan är polydextros som är ett fyllnadsmedel som även ger sötma åt produkten
Den klassas som fiber och anses passera genom kroppen utan att höja blodsocker
Däremot kan den ge upphov till lös mage eftersom bakterier i slutet av tarmen gärna kalasar på dessa sockerkedjor 
Ingredienserna som följer (grädde (laktosfri), äggula, kakao, cocosfett) är det ju inget fel på
Emulgeringsmedlet karragenan som även finns i en del "fuskgrädde" är dock tillsatt
Själva slutsötningen har man sen gjort med stevia vilket är ett bra initiativ.
Tja, vill man ha köpeglass är det nog ett bättre alternativ än det mesta jag sett men personligen kör jag på med min glassmaskin och enbart rena råvaror 
Att köpa produkter som går åt rätt håll är en bra idé, det är så vi konsumenter visar vad vi vill ha.
Det beror dock lite på vad för orsaker man har till att äta LCHF för att kunna fälla ett utlåtande om glassen. Jag som reagerar rätt lite på socker väljer att köpa glass gjord på riktig grädde och äggulor och inga konstigheter.
Allra helst gör jag glass själv då de flesta köpeglassar är för söta för mig.

Jag litar inte på ett företag som är så efter sin tid att man förkortar gram som gr i stället för g. Förkortningen gr togs bort 1936.
Sedan innehåller glassen 0,5 g kolhydrater vilket innebär att andelen grädde är ungefär 16 %. Det innebär att mängden polydextros är större, förslagsvis omkring 20-30 %.
Polydextros innehåller 1 kcal/g vilket är en fjärdedel av sockers 4 kcal/g
Alltså innehåller glassen glukos motsvarande 5-8 %.
Jag föredrar en mindre mängd Sia-glass där jag vet vad den innehåller och smaken är bäst. Tillsätt sedan en minst lika stor mängd vispgrädde ovanpå glassen och dess SI-kvot blir mer än 1. Tillsätt sedan litet bär och smält högkakaochoklad och det kan kallas banana split (eller annan split efter det bär du använder)
SI-kvot = Skaldemans index (g fett)/)(g protein)+(g kolhydrater))