Sockermissbrukare, förändring
Hej alla!
Här sitter jag på min kammare och planerar. Jag är sockermissbrukare och har bestämt mig för att få bukt på mitt problem genom att hantera min beroendehjärna. Jag har, efter ett antal års funderingar fram och tillbaka, kommit fram till att jag tror att LCHF är rätt för mig. Just nu skulle jag säga att jag äter HCHF (skrattar vemodigt).
Min största rädsla är att jag ska börja fuska. När jag väl har fuskat så tar jag återfall inom bara ett par dagar. Av denna anledning så har jag en fråga till er:
- Vilka är de främsta nybörjarfelen?
- Får jag äta smoothie gjord på blåbär eller annan typ av bär? Med yoghurt? Eller ska man vänta tills att man nått sitt mål?
- Är gräddfil och creme fraiche ok? Vilket är bäst?
- Är den vita såsen som brukar erbjudas som tillbehör till kebab en big no-no?
Det är inte utan att man känner sig lite vilsen i LCHF-djungeln, såsom jag upplever den.
Oj, en fråga blev visst flera noterar jag.

Många frågor blev det!
Altså, sockermissbruk är som alla andra former av beroenden, handlar oftast om att man får en dopaminkick.. av berusningsmedlet eller situationen.
Och när man inte får sina dopaminkickar längre så blir man deprimerad.
En rätt jobbig avtändningsperiod väntar, framför dig.
Grejen med LCHF är att ersätta kalorier från kolhydrater, med kalorier från fett.. man får ingen dopaminkick av fett, men man kan klara sig ohungrig rätt länge på fett.
Sen så, vilka enskilda livsmedel som triggar ditt beteende är ju svårt för någon annan att veta.
Ofast är det väl sånt som är sött.. annat kan vara sådant som höjer blodsockret snabbt.. sådant belönas av hjärnan som vill ha god tillgång på blodsocker.. men man kan få den att föredra ketonkroppar i stället.
Oandrasidan skall man inte måla fan på väggen, många med sockermissbruk säger att de tappat den efter ett kort tag!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Är man sockerberoende så är mitt råd att göra en sak i taget.Det fungerar för mig i alla fall.Avser att inte börja tänka i termer av bantning eller viktminskning utan fokusera på att komma ur missbruket först och främmst.
Jag är enormt sockerberoende och de frågor du ställer är omöjligt att svara på hur det förhåller sig för just dig.Det är enklare att äta rätt strikt från början och sedan testa sig fram.Så gjorde inte jag och det har varit väldigt mödosammt.Nu har jag insett att mejeripordukter är en stor trigger för mig men jag utesluter dem inte helt.
Bitten Jonsson rekomenderar i boken "Sockerbomben i din hjärna" att man äter bär i samband med övrig måltid och inte för sig själv.Har du läst den? Det är i så fall ett absolut råd att göra detta.
Mitt råd är att läsa under 2-3 dagar och samla information så du vet vad du har framför dig! och att fråga är jättebra start!!
Ta reda på omställningsbesvär som kan uppstå när du skippar kolhydraterna.
Ska du fasa ut under några veckor eller ska du klippa tvärt med kolhydraterna? Jag gjorde det sistnämda för jag äger ett gigantiskt sockermonster på insidan.
Kolla igenom innehållsförteckningar på matvaror du har hemma. Kanske inser du snart att du äter mer kolhydrater än vad du själv tror.
När det gäller färdiga såser/dressingar så kolla i första hand kolhydraterna men det finns även annat som kan lägga krokben för dig, tex smakförstärkare (E620-630). Om du inte har läst boken Den Hemlige Kocken av Mats-Eric Nilsson, så gör det. Den är en ögonöppnare!
När jag startade för över 4 år sen så klippte jag tvärt på kolhydraterna, och överåt de första dagarna, Mycket bacon och ägg, rejäla matportioner och när jag var så övermätt så stängdes sockersuget av - helt tvärt! Eftersom man äter mer fett och protein så blir man mätt fortare och PÅ MINDRE MÄNGD MAT så portionerna kommer att krympa.
Jag har även en historik som småätare, en jäkla ovana att komma tillrätta med kan jag lova, och även om man småäter lchf så kan DET BLI FÖR MYCKET MAT in så när du har landat efter ett par månader och börjar känna dig säker i matdjungeln så gör en liten kik på ditt intag om även du småäter.
Lchf är enkelt: ät kött, fisk, fågel, ägg, skaldjur, nötter, bär, ovanjordgrönsaker.
sen kan man lägga till lite mejeri
och enstaka gånger så kan det bli lite choklad och ev lite kaka/tårta på kalas, DET är du själv som sätter gränsen.
Lär dig att känna igen ditt sockermonster och vad du triggas av. Jag har fått utesluta mejerivaror - för det triggar mitt sötsug nåt förbannat - jag går även upp i vikt av mejerivaror -har kollat vid flera tillfällen.
OM du vill bokföra din mat så finns bra gratissidor, tex www.minmat.nu, www.dumbbell.se och
www.matdagboken.se som har tilläggstjänster som kostar en liten slant.
LYCKA TILL 
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Några fler förslag:
smoothie med bär bör du nog se som nån extragod efterrätt, inget du ska äta i vardagen.
Jag äter ibland lite bär på kvällen framför tvn. Köper frysta blåbär, hallon, björnbär. Enkelt att ha i frysen.
OM du ska vänja dig av med sötsmaken så tycker jag nog att du i början skippar bären oxå - av en enkel anledning -OM du tycker att de inte är söta så är det väldigt lätt att du sockrar eller ringlar över honung - och då kan man lätt säga att du just skjutit dig i foten.
Satsa på mättande mat.
frukost ägg o bacon eller omelett eller rökt fisk/makrill i tomatsås och kokta ägg + ev liten blandad sallad
middag: kött, fisk, fågel ska dominera tallriken, ev lite creme fraiche sås eller gräddsås, eller kryddsmör, bea , hollandaisesås.
kväll: kokta kalla ägg, ev makrill i tomatsås med ägg/lite sallad
gurkskivor med salami, kokta äggskivor, majonnäs
Ibland: nån avocadohalva med pressad citron och räckor / räkröra m majjonäs
Problemet med beroende är att du behöver ta reda på vad som du triggar på och vilka matvaror som är dosberoende.
Dert finns en hel del att välja mellan. T.ex. mejerier (utom smör), tomater, spannmål, stärkelse/rotfrukter, nötter/frön och socker. Men i socker finns olika delar, som te.x frutos.
Jag kunde få spatt av att äta ett äpple, drabbades alltid av vrålhunger. Men numera kan jag äta det om jag gör det som en efterrätt med grädde till. Där funkar det med att fett finns närvarande. Fortfarande kan jag inte äta rotfrukter utan att vilja äta mer och allt. Samma med ris. Jag kan tåla socker bättre än ris/spannmål/stärkelse.
Det viktigaste är nog att du accepterar att det kan bli en lång och knycklig väg tills du landat i vad som fungerar för dig. Var inte rädd för att halka snett, ha verktyg för att hantera dessa tillfällen. T.ex. se till att du kan överäta på vanlig mat tills suget går över.
http://johannaskost.blogspot.se/2008/07/om-att-ha-matbegr.html
Tack för alla utförliga svar! Jag ska definitivt kolla in era tips och länkar. Jag vet att just mjölk, pasta, bröd och ris utgör väldga triggers för mig. Vad gäller mejeriprodukter överlag så får jag nog prova mig fram.
För mig var det jag såg som nästintill omöjligt att släppa, det som triggade mest. I mitt fall bröd.
Så se över vad du tycker verkar svårast att vara utan, är mitt råd. Alltså även inom LCHF-ramarna.
Kan starkt rekommendera boken Sockerbomben - i din hjärna
av Bitten Jonsson. Den förklarar allt man behöver veta som "ny" sockerberoende. Min bibel 
Tips från sluta-röka-hörnet: När du kommer att tänka på det, påminn dig själv om hur SKÖNT det är att inte äta socker längre! (Istället för att man tycker synd om sig själv för att man inte får äta socker, röka, m.m)
Hjärnans makt är stor.

Och kasta allt du inte vill/ska äta! Jagkan inte ha nått henna som lockar sötsuget o då anser jag mig själv rndå inte vara särskilt sockerberoende då jag eg inte saknar sockret o inte känner behov att köpa hem det, men OM jag har det hemma, så öker det ner!

Jaa.. det är en märklig sak som jag har upptäckt oxå!
Dvs allt som jag köper hem som är ätbart har en tendens att hamna i min mun förr eller senare.. oftast förr!
Jag är väl medveten om detta! Här är jag tacksam över att min sambo är villig att hålla undan sötsaker från mig. Pasta, ris och bröd kan jag dock ha hemma utan att jag känner behöv av att äta det, det vet jag sedan tidigare. Lite sånt har vi nu kvar hemma för min sambos skull. Usch, det blev en hel del sött igår, men i morgon så är det första dagen av mitt nya hälsosamma liv! Den här gången är jag mer beslutsam än någonsin att lyckas. Kolhydrater iFokus utgör en inspiration och en anledning för mig att tro att det går att leva ett gott liv med LCHF. Dessutom verkar ni få riktigt bra resultat vad avser fysisk såväl som psykisk hälsa.

Var inte hungrig! Är du hungrig så ät! Får du sockersug utan hunger så ät en sked smör eller kokosolja så lindras suget. Man kan ha en sked kokosolja i sitt kaffe eller te.
Se upp för färdigmat! Det innehåller väldigt ofta socker och smakförstärkare som triggar suget.
Ju mindre kolhydrater desto mindre sockersug, så har jag i allafall upplevt det. Att trösta sig med lite bär när man egentligen vill ha en chokladkaka är bara att skjuta problemet framför sig.
Lycka till!
#14 Bra sagt angående bär vs choklad. Det är lite nedslående att tänka sig ett liv helt utan söta saker att någonsin inmundiga, men visst har du rätt.
Sitter här och tuggar frenetiskt på en ölkorv och dricker vatten med limekoncentrat. Känner enormt sötsug just nu. Jag måse påminna mig själv om varför jag gör det här för att jag inte ska välja att traska ned till Statoil. Det här är dag 1, jag hoppas att det blir lättare så småningom. 
överät några dagar så får inte sockermonstret nån chans.. heja dig 
#17 Tack så mycket för dina peppande ord! Jag gör detta på egen hand så det hjälper verkligen att ha er i forumet som inspiration.

"Det är lite nedslående att tänka sig ett liv helt utan söta saker att någonsin inmundiga"
Det där är inget annat än sockerknarkarsnack! Är man sockermissbrukare så är man och det funkar inte annorlunda än alkoholism eller knarkmissbruk. Det är den bistra sanningen att det funkar inte med lite, du vet själv att det är allt eller inget som gäller, eller hur? Antingen håller du ut nu eller så stannar du i "måste tillfredställa sockersugetcirkusen" En cirkus som aldrig drar ner ridån. För ju mer sött man tillåter sig desto mer vill man ha, eller hur?
Håll ut, om ett par dagar blir det säkert mycket lättare! Vore det inte skönt att slippa jagas av det där jäkla suget hela tiden?

Det du gör nu ska jag göra efter trettonhelgen. Imorgon blir det både Alladin och pizza. På måndag blir det invägning och nystart! 
Att acceptera att man är sockermissbrukare är ju "nedslående" och vad det innebär för just mig.För mig är det en process att orka förstå hur sjuk jag faktiskt är.Det är hela tiden en upptäcksresa vad som fungerar och inte.Vad som är önsketänkade och vad som är en realitet.
#19 Haha, så sant! Jag är socionom och är medveten om mitt problematiska tänk och jag vet också vart det kommer ifrån. Men i stundens hetta så spelar det ingen roll, och det är väl det som är ett missbruk, tänker jag. Om jag inte tänkte som en sockerknarkare så vore jag ingen sockerknarkare. Det är frustrerande att vara så väl medveten om det men ändå inte ha styrkan att göra något åt det! Jag har aldrig bantat förr, aldrig försökt ändra min livsstil mer än för några dagar. Det ska bli så spännande att se om jag också kan lyckas göra förändring. #20 Lycka till efter trettonhelgen! #21 Jag är där jag med. Inser för varje återfall hur illa däran jag faktiskt är.
Jag börjar på 88kg och det vore ju alldeles ypperligt om jag kan välkomna sommaren några kilon lättare och utan en tanke på en glass eller en chokladkaka..!

Det är rätt tänk livsstilsförändring, det viktga är att ha hälsan och att må bra!
Får man dessutom äta god mat och samtidigt gå ner några kilon på kuppen så är ju inte det någon nackdel det heller.
Som socionom så vet du att det handlar om aktiva val.. som får konsekvenser, då förhoppningsvis positiva i framtiden.
Att inte göra aktiva val är oxå ett val man gör.. skillnaden är att man överlämnar sin framtid till andra än en själv.