Jimmy Moore - ändamålen helgar medlen?
Jag lyssnade mycket på Jimmy Moore i början men har mer och mer funderat på var hans åsikter ligger. Han är ju tex uttalat kreationist och hänger ändå med på Paloevågen men det senaste uttalandet tar nog alla pris.
Jimmy blev intervjuad av en amerikansk kille som är nynazist och hade länkat till dennes site. När det kom kommentarer på det kom följande ordväxling:
by Rian Yyrkah
You’re a fan of David Duke?
by LLVLCBlog
His nutrition stuff is spot on.
by Diana Moon
David Duke is a neo-Nazi. Because you agree with him about nutrition, you link to him?
by LLVLCBlog
He invited me on his radio show and his nutrition thoughts are on target with the low-carb message. What he believes outside of diet and health doesn’t really matter to me.
Jimmy verkar i alla fall ha fattat att det kan verka stötande för många och har nu redigerat sitt blogginlägg och tagit bort länken till siten. Svårt att redigera intervjun dock på samma sätt. Tur att det finns skärmdumpar med tanke på Jimmys tidigare historia där han gått in och ändrat andras kommentarer på sin blogg. Skrämmande tycker jag!
http://paleodrama.tumblr.com/post/38995544116/doesnt-matter-if-you-are-a-neo-nazi-as-long-as-you
Tror jag dör av skratt.
En kreatonist som kör paleoliknande kost.
Wow. bara wow.
Om någon försöker googla tror jag man får bättre resultat om man söker på
kreationist eller kreationism. ( I st för kreatonist) Det har alltså med skapelsen och skapelseberättelsen att göra.
Det finns för övrigt 2 skapelseberättelser, för säkerhets skull.
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0
Så mycket väsen för ett felslag… 
Personligen skulle jag nog strunta fullkommligt om även jimmy själv var nazist (och då ogillar jag verkligen nazister's åsikter) så länge inte bloggen fylls av saker just om det.
Var sak har sin plats, tycker inte det är relevant alls faktiskt, lika lite som jag tycker hans säg sexuella preferenser vore relevanta för vad han säger om kost. Alltså än mindre vad någon han vidare länkar till något om kost råkar ha för åsikt om något. Vare sig det är politisk, sexuell eller religiös eller annan natur.
Detta special moraliserande om nazister och att det då skulle inbegripa allt annat av vad personen säger eller tycker på helt orelaterade områden tar bara fokus från andra hemskheter andra grupper tycker och/eller gör.
Däremot lite smålustigt med paleo och inte tro på evolutionen riktigt (sen kan man ju äta/stå bakom den slags kost utan att man gör det riktigt av samma anledning som är "meningen"). Där finns ju i alla fall en relevans av hans åsikt om världens tillkomst och utveckling och en kost som sägs baseras just på människans tidigare utveckling. Men huruvida någon annans uttalanden om kost är relaterat till huruvida denne tycker att det finns olika raser bland människor och någon av dessa skulle vara överlägsla eller inte. Nej det finner jag i det fallet llika irrelevant som huruvida denne skulle gilla golden showers, klä sig i kvinno-underkläder, få smisk, tillbe allah, gud, jesus, aliens eller vad som. (med reseravtion för de områden där religionen påverkar kostval)
Däremot skulle jag ha svårt att ha en nära vän med den typen av åsikter (faktiskt både gällande nazism och världens tillkomst och utveckling) - men det är knappast inte vän jag tänkt vara med varken jimmy eller någon han råkar länka till.
Å jag ser inget problem med att en skapare har byggt in mekanismer för evolution i sitt verk… självklart stämmer inte bibelns skapelseberättelser i dtalj, de är ju knappast ögonvittnesskildringar (!) (För övrig står det mycket spännande om fett kontra odlad mat redan i bibelns första handfull kapitel)
Poängen är nog inte att religion och peleo inte går att kombinera. Det går säkert alldeles utmärkt för många. Men om jag förstått det rätt så tror inte Jimmy Moore på evolutionen. I ljuset av det är det väl ändå aning bisarrt att helt plötsligt omfatta paleo på det sätt han gjort. För peleo utan evolutionen är en omöjlighet.
Beträffande David Duke måste man också tänka på att både han och Moore är amerikaner. Duke är inte en ung förvirrad kille förblindad av andravärldskrigsromantik. David Duke är en man som iklätt sig ett vitt lakan och bränt kors. Rasism av den magnituden är något som vi tack och lov inte kommer i närheten av i Sverige idag men som forfarande är levande i USA. Jag har svårt att föreställa mig något som skulle vara lika stötande här som Jimmys koppling till Duke måste vara för amerikaner.
#4 Du har en rätt bra poäng. Jag tycker om när det går att hålla sig till sakfrågor. Men rymmer inte ämnet även aspekten att man bekräftar de "andra" sidorna som inte är så trevliga när man synliggör individer i avseenden som inte är så kontroversiella?
Som när SD:s vackra ord och sakfrågor får en helt annan, smutsig, dimension när de betraktas utifrån järnrör och uttalanden som de tror görs privat?
Ibland är det inte så enkelt att det handlar om sakfrågor.
#0 Hm. Vad har han redigerat för kommentarer? Jag antar att du menar något annat än ovettigheter?

Finns någon komunalvald SDare i Skåne som motionerat om LCHF i skolan och äldreomsorgen!
Jag kommer att äta LCHF för det.. och jag unnar alla av olika politisk riktning att äta riktig mat.
Och i USA är väl rätt många Kreationister??
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det är väl knappast jämförbört, inte på något plan.
subcalva - Så glad jag blir, att du reagerar.
MimLan - Så bra uttryckt av dig.
*
Kreationister, nazister, SD:are.. Alla har de ett tänkande och politisk agenda som - med lite variation - syftar till att tvinga på andra sin egen livs- och världsåskådning, vilka/en bl a går ut på att vissa människor ska ha det lättare och andra helst rätt mkt jävligare.
Om vi tänker efter bara en liten halvminut, så vet vi mycket väl vad dylika människor brukar 'skapa', när de får makt. Lätt att tänka som att dylikt är långt ifrån vår vardag och glömma bort vad som faktiskt pågår i världen, as we speak.
Eftersom det är fullt möjligt att inhämta info och käka low carb utan att hänga med grupper/personer med dylik agenda, så inhämtar jag info och käkar low carb utan att hänga med dessa.
Besök på en dylik blogg ger stöd åt den personen. Makt, spelrum, respekt.. ofta viss mängd pengar. Gagnar förstås även de delar av en persons gärning som inte bloggen omfattar. Utan att det 'märks'..
Smart, kan man tycka.
Ska jag 'hänga' med dylika personer, så är det i ett sammanhang där korten läggs på bordet, där hela agendan är synlig, så den går att förhålla sig till och därmed att bemöta.
#7 Här ber han om ursäkt för ett tillfälle när han gjort det. Och han var också involverad i Kimkins tydligen!
http://livinlavidalowcarb.com/blog/from-the-bottom-of-my-heart-im-sorry/1949
Jag tycker normalt sett att det inte spelar någon roll vilken politisk, religiös eller sexuell läggning en person har men det finns naturligtvis en gräns - i alla fall för mig. Jag vill inte medverka till att tvätta nazismens historia lika lite som jag tycker att det är OK att uppmuntra religiösa fanatiska sekter eller säga att pedofili är OK bara man inte pratar om det.
Jimmy Moore har nu skrivit en förklaring på sin blogg och från att tidigare ha sagt att han inte bryr sig vad David Duke har för åsikter om annat än kost så säger han nu att han inte ens vet vad en nynazist är. (Och vem vet, JM kanske inte vet vad KKK är heller!) Hans egen förklaring är att han hade så fullt upp med sin Australientour och med att fira högtider att han helt enkelt inte hade tid att googla på DD och ta reda på vad han står för innan han skulle intervjuas.
Ursäkta mig, men hur lång tid tar det att googla på en människa och kolla första sidan på hans hemsida??? Menar han på allvar att vi ska svälja att han inte hann med en bakgrundskoll på ett par minuter?
Jimmy Moore har inte verkat korkad förut så jag kan bara tolka det som att han kör på devisen att allting går att sälja med mördande reklam. Pun intended.

Tack KaisaKavat! Jag började må illa när jag läste vad som sades om Jimmy Moores val av länkmaterial och hur det jämfördes med andra livssituationer. Hänger man med på nynazism så vet man vad man gör och vad det går ut på. David Duke känner man till här om man inte har levt under en sten … han var medlem i KKK, travade runt i parader i sitt skynke, och presenterade sig som kandidat i södern i början på förra (tror jag, kan ha varit det innan) presidentvalet. Det existerar fortfarande dödsfall i södern där man inte kan vara helt säker på att det inte gäller lynching.
Jag har aldrig haft något till övers för Jimmy Moore och har länge tyckt att det är olyckligt att han framhålls som någon slags idol här, utav en del LCHFare i Sverige. I mina ögon är han en enfaldig medlem av klanen DumbDumber, den som gör att många drar alla amerikanare över en kam … eller är det tvärtom, kam över etc.., kommer inte ihåg uttrycken.
Jimmy svalde Kimkins dietfuffelhistoria med hull och hår och drog sig inte ur härvan förrän det börjades bråka om pengar. Det är lätt att googla upp Kimkins och se vad de höll på med.
Det finns mycket bättre lowcarbbloggare, t ex Dana Carpender eller Jamie van Eaton, som är mer trovärdiga och som kan föra fram budskapet professionellt så det tas på allvar, inte amatörmässigt som i Jimmys blog.

#13: Väl talat… "Dra alla över en kam" heter det, så du använde uttrycket rätt.

Subcalva, jag reagerade också på det där att han inte hade tid. Han hade ju uppenbarligen tid att rensa bland kommentarer och inlägg ivf. 
Jag tycker det börjar bli lite onyanserat nu. JM är inte min kopp te, men att han kan ha haft för mycket att göra är väl inte orimligt? Att han är amatörmässig är väl..sant. Han är ju amatör, det är väl det som är tjusningen för många? Att han kan leva på det gör honom inte till professionell i mina ögon. Jag har ofta fått intrycket att han fokuserar på att göra avtryck så mycket som möjligt på alla det sätt i all oändlighet. Är bakgrundskontroller något man fokuserar på då? Jag är skeptisk.
Är han medlem av DumbDumber är det inte heller orimligt att han inte har koll på exakt namn som valsat runt i KKK-avseenden? (Namnet är inte otroligt unikt, och jag är nog inte ensam om att inte automatiskt koppla det till just _den_ DD, såvida inte kontext är just rasism/KKK/exceptionella miffon?) Jag hade inte reagerat över namnet DD i ett low carb-sammanhang, helt klart.
Är det ingen som reagerar över något långt värre än att en amatör inte gjort en bakgrundskoll? Som den att ett proffs som Wheat belly-William Davis inte gjort det? Eller värre, har gjort det? Det är mer problematiskt för mig än att amatören JM trampar i klaveret.
Med tanke på att JM helt lever på sin blogg sen några år tillbaka så tycker jag inte att man kan kalla honom amatör längre.Och om det är en för honom okänd person som tar kontakt för en intervju så tycker jag det är ännu konstigare att han inte tar sig tid att göra en bakgrundskoll på killen. Han kunde ju tex bara bett att få hans webadress Jo jag såg att JM försökte urskulda sig med att Wheatbelly och BodybyScience också varit intervjuade men för mig gör det inte JMs klavertramp mindre. Om han var helt omedveten om DDs åsikter borde han gjort en pudel så fort han upptäckte det men det är ju svårt att göra när man själv sagt att DDs åsikter i övrigt inte spelar någon roll.
Haters gonna hate… Tur att vi andra är perfekta in i minsta atom, det är så skönt att kunna se ner på folk från sin piedestal. (Har för mig att det är en sak som KKK, VoF och (neo-)nazis har gemensamt, att hålla ihop i grupp och se ner på andra. Har dock aldrig observerats på KIF…)
#18 Oj. Ser dig för min inre syn, sittandes på en piedestal föraktandes KIF:are. 
Skitprat förekommer på KIF, ja. Men vad är din poäng?? Diskvalificerar det mänskligheten från att behöva/vilja/idas bekämpa t ex okunnighet orättvisor och ondska?

Kan du på allvar tro att Jimmy inte visste vem David Duke var och vad han står för? Det finns vissa sydstatsfamiljer som har gjort sig kända över många årtionden även om deras namn inte är kända i Sverige. Nu vet jag inte hur lätt folk försvinner i mängden i Sverige men här känns man igen när man är extrem och använde sitt medlemskap i KKK att komma upp i politiken med detta som 'handle' … och se'n ställer upp som presidentkandidat. Landet är stort men det är inga blyga violer som är i politiken och det spelar ingen roll vilken stat de företräder, de syns och hörs och folk känner mycket väl igen dem. När det gäller KKK så är det ännu värre eftersom det fortfarande är stor skillnad på hur merparten av svarta och vita lever i detta land. Hela sista valet gick ut på, från conservatives sida, att bli av med presidenten för att han är svart … det kanske inte betonades i Sverige? Här stacks det ialla fall inte under stol med syftet. Demokraterna slog tillbaka med en slogan som sa något i stil med att 'Obama ska inte ändra på allt, han kommer att fortsätta att vara svart de nästa 4 åren'
Jag har inget emot att någon lever på sitt bloggande om det har något värde, men när man är så amatörmässig som Jimmy, så tycker jag att det skämmer när man tar betalt.
JM påstod ju t.o.m. att han inte visste vad en neo-nazi var… Hur trovärdigt är det? Hans bortförklaringar och försök att framställa sig själv som offer är enbart patetiska. Ska man pudla var hans försök ett utmärkt exempel på hur man INTE ska göra.
# 19 - min poäng är att om någon (du eller su*calva) har bestämt sig för att Jimmy Moore är ond, så är det himla praktiskt och bekvämt när nåt sånt här händer, det finns ingen pudel i världen som kommer att hjälpa honom att få er respekt, bara för er att fortsätta dissa.
Vem är sagt att han är ond? Inte jag eller subcalva och ingen annan heller vad jag vet. Jag har inte heller sett någon som kallat honom för varken nazist eller rasist. Det är inte det det gäller.
Dessutom har jag öht inte diskuterat Jimmy Moore INNAN detta hände. Det var länge sedan jag tappade intresset för hans sajt och förtroendet för han utsagor, men det innebär knappast att jag gått och väntat på ett tillfälle att klämma åt honom, speciellt som han aldrig lär ha en aning om vad som sägs här. 
Vad är det det gäller då?
#20 Problemet är att du VET INTE vad JM visste och inte. Så det spelar ingen som helst roll vad jag tror eller vad du tror.
Du får tycka vad du vill om honom, men det blir inte mer faktabaserat för att du tycker det är självklart att han visste. Jag har redan gett möjliga förklaringar som är fullt normala i hur man kommer ihåg namn ovan, bara det diskvalificerar att det är självklart att han visste vilken DD det var.
JM tjänar pengar på sitt bloggande för att folk är villiga att betala för den produkt han erbjuder. Det har inget med professionalism att göra. Jag är skeptisk till att han har en master i bloggande, low carb-kunskap eller för all del DD-kunskap. Men det spelar heller ingen roll, för det är inte därför folk vill ha med honom att göra. Han erbjuder något folk vill ha även om han är en amatör inom sitt område, och han har så vitt jag vet inte utgett sig för att vara något annat.
Jag tycker återigen att det är långt mer problematiskt att utbildade som skall hålla en viss analytisk nivå får trampa i klaveret, får skada människor, ändå kan få ut en lön från stat/landsting/sjukvård/etc och bara knalla på.
Men ni behöver inte gilla JM för det.
#23 Varför skulle han inte ha en aning om det? Det finns folk i forat som umgås med honom.
Det jag skrivit är tankar som uppstått vartefter jag läser tråden, om hur man kan förhålla sig till politiska o/e religiösa inriktningar vars agenda - i hög grad i många fall - skadar andra människor.
Vi har alla möjlighet till olika val här. Du, jag, JM, alla.
Jag tror det är väldigt viktigt att inte bagatellisera, överse, låtsas som om det inte spelar roll vilka vi ger makt, spelrum, resurser. Det är bra när korten ligger på bordet, så vi vet vad vi gör. Sen är det upp till var och en att välja vilka vi symtatiserar med och stöttar.
Att hata..
Tror du att politisk medvetenhet och agerande därefter är detsamma som att hata folk? Så är det verkligen inte för mig iaf, för tydlighetens skull.
MimLan, jag tror inte det är så intressant för honom vad jag eller någon annan här tycker. Vi utgör inte hans kundunderlag och vad vi säger har ingen resonans internationellt.
Det går att avgöra vad som är rimligt att han visste. OK, i nödfall kan jag köpa att han inte kände till David Duke, även om det är ytterst otroligt. Jag köper däremot aldrig i livet att han inte visste vad en nynazist är. Han har ivf en akademisk utbildnning, hur bristande slutledningsförmåga kan han ha? Han måste ju veta vad nazist är (han pratar ju om gestapometider ivf), att då lista ut vad nynazist är är inte särskilt svårt, om man nu inte vet det. Dessutom är det omöjligt att besöka Dukes sajt utan att se vad det är för något. För nuvarande förekommer permutationer med zion- 16 ggr och jew- 8 gånger på hans förstasida.
#22 Jimmy har tydligen nått ivf dig med sitt "försvarstal" där han framställer sig själv till offer för "haters". Har du funderat på att ifrågasätta sanningshalten i det? Eller är det bara vi som ska ifrågasätta vad vi läser? 
Nä, man kanske skulle testa den där Kimkinsdieten. Den kanske är riktigt bra! 

Varsågod … och BON APPETIT!
http://en.wikipedia.org/wiki/Kimkins … det var först när Woman's World publicerade en negative artikel som Jimmy Moore började backpedal …
Jo, jag såg det. Jag läste faktiskt hans blogg då och då på den tiden, men ändå missade jag helt detta.
Så - nu när pudeln är gjord så är det OK att fortsätta älta, att det var fel pudel, att den kom för sent och förresten så har jag aldrig riktigt haft nåt till övers för den där Jimmy Moore, och det han säger om ketos kan inte vara bra heller, sa jag förresten att han nog är nazist! (För tydlighets skull: jag tycker JM är lite väl pratig och ostrukturerad, men köper inte att han är en genomkommersiell player som länkar till DD för att få mer trafik till sin blogg till varje pris. Jag tror utan vidare på att det är många som har svårt för honom med grund i ren och illa dold avundsjuka. Vid närmare eftertanke ska jag nog sluta skriva i den här tråden nu för att inte ge su*calva mer cred. )
Han gjorde nog en kraftig felbedömning. Jag kan tänka mig att en del sponsorer drar öronen åt sig bara någon andas David Duke.
#25 Oavsett vad Jimmy Moore visste eller inte så var det faktiskt så att han fick ett tips i en kommentar om att han borde intervjua DD och när JM kontaktade DD så fick han frågan tillbaka om inte JM kunde ställa upp på en intervju först. Jag tycker att om han tar sig tid att ställa frågan om en intervju så borde han hinna med en googling också. Paleodrama citerar:
“So I CONTACTED HIM inquiring about whether he’d like to appear on my podcast for an interview to talk about his ideas on nutrition…”
#31 Jag vet inte om han har så många sponsorer längre. Just nu är den enda reklamen på bloggen en choklad(!) förutom reklam om sin egna nystartade low carb plan för 9.99 dollar i månaden.