Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6085 ggr
Internettan
0

Rå äggvita

Jag äter ofta rå äggula för jag tror att det är nyttigt plus att det går snabbt att fixa. Jag blandar det med en klick skagenröra, smaskens.

Rå äggvita har vi blivit varnade för pga avidinet som på något sätt binder biotin. Så det har jag hoppat över. Likadant med mina katter, de får rå äggula men inte rå äggvita. Kokt/stekt äggvita gillar de inte och själv orkar jag inte alltid ta vara på det utan slänger. Inte bra.

Nu får jag till min förvåning läsa vad dr Mercola skriver. Han menar att om man äter rå äggvita tillsammans med rå äggula är det ingen fara eftersom biotinet i äggulan väl kompenserar för det som äggvitan binder. Man ska bara akta sig för att äta bara rå äggvita, typ.

Att äta ägg råa menar han är mycket nyttigare. I andra hand kan man löskoka ägget men aldrig göra scrambled eggs:

Scrambling your eggs is one of the worst ways to eat eggs as it actually oxidizes the cholesterol in the egg yolk. If you have high cholesterol this may actually be a problem for you as the oxidized cholesterol may cause some damage in your body.

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/12/31/top-10-healthiest-foods.aspx?e_cid=20121231_DNL_art_1

Jag äter ofta omelett och stekt ägg och det borde ju vara samma som scrambled eggs (äggröra?). Vet inte om man ska bry sig om hans varningar men jag kan ändå tänka mig att råa ägg är nyttigare än upphettade.

Vad tror ni om biotinet? Är det så lätt att kompensera för att äggvitan binder biotin kunde man ju bara ätit en extra b-vitamintablett. Jag trodde det var "farligare" än så. Blir ju mycket billigare att ge i alla fall katterna (6 st) även äggvitan. De gillar det i alla fall. Själv vet jag inte om jag gillar konsistensen precis (eller jo, det vet jag att jag inte gör), men om man t ex vill göra glass med äggvita (finns såna recept om man vill göra mjölkfri glass) så kan det ju vara bra att veta att det är okej att äta.

"Every point of view is a view from a point."

savonit
0

Logiskt sätt borde det inte vara något konstigt.
Inte satt man och delade på äggen innan man kom på hur man kan tillaga dessa.
Jag tror att hela råa ägg är lugnt så länge de är smittfria.

Internettan
0

Ja, det känns ju så. Är benägen att hålla med dig.

RobinEH
0

Mjo, halten biotin i äggulan är troligen nog för att "kompensera" vad avidin binder. Men nu glömmer vi att råa ägg även innehåller trypsininhibatorer, vilket påverkar spjälkningen av proteiner.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Zepp
1

Ingenting eller iallafall väldigt få saker är svart eller vitt!

Troligast är att Avidinets verkan är till för att bekämpa bakterier, svamp och annat som tänkas kan tränga igenom skalets porer!?

Knappast såpass "giftverkan" att det skall hindras från att ätas upp.

Man blir mest lite kass i magen av rått ägg, troligen inte ens att det påverkar ens näringsupptag i någon mätbar utsträckning!

Vad man vet iallalfall är att biotillgängligheten är större på tillagat ägg, och där ingår säkert både Avidin, Trypsininhibatorer och att tillagat även är delvis denaturerat!

Sen så det där med matlagningen, det är vad som händer de flesta matvaror vi tillagar, det oxiderar, reagerar med varandra, bildar AGE, och en massa olika kemiska processer.

En del saker blir som sagt biotillgängligare, annat delvis förstört varför sällan vidbränt o sönderkokt varken är särskildt gott eller bevarar näringen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Petronella Pip]
0

Jag har läst härinne att man bara tar någon extra äggula för att kompensera avidinets "förstörelselusta" så det är väl rätt känt sen tidigare att man kan äta äggvitan.

Internettan
0

Då ser jag det som att man kan äta hela råa ägg. Lite plus och lite minus men ingenting man egentligen behöver bry sig så mycket om.

#5:

Det har jag missat.

[tick]
0

#0, jag har sett Mercolas skrämselpropaganda mot äggröra florera men aldrig sett några referenser till det hela. Enda studierna jag sett är en där man tittat på traditionella kinesiska tillagningsmetoder där man man utsätter äggen för värme och luft i åtskilliga timmar, och en där man tittat på industriell "spraytorkning" av ägg.

När man googlar får man upp en del träffar där man refererar till Uffe Ravnskov som har kommenterat det hela och säger att mängden oxiderat kolesterol i äggröra är försumbar. Kanske kan man kontakta honom för att få en källa till det.

Stressen över att få i sig något farligt är antagligen mer skadlig än mängden oxiderat kolesterol man får i sig av att äta hemlagad äggröra (vilket tar nån minut med ganska måttlig värme)…

Internettan
0

#7:

Du har säkert rätt. Jag har absolut inte tänkt att sluta äta mina omeletter i alla fall.