vad äta till?
Det är så att jag har nu bestämt mig för at tverkligen ta tag i min viktnedgång.. å har bestämt att ta bort så mycket kolhydrater jag kan.. jag kommer inte vara jätte petig(till en början iaf) så jag har problem med maten å hur å när å vad jag ska äta men har iaf bestämt att ta bort så mycket kolhydrater som möjligt..
frågan är då.. om jag kör tex kött.. vad kan jag äta till de? för jag klarar inte att bara äta köttbiten rätt uppochner som vissa kan..
vilká grönsker/rotsaker osv innehåller lite kolhydrater? måste kunna variera…
Grönsaker som växer ovan jord är ju att satsa på. Kokta, råa, stekta, wokade och ugnsrostade. Men tallriken bör domineras av kött/fågel/fisk/skaldjur.
Kolla nybörjar tråden i vänstermarginalen, där finns fler tips och skrolla runt bland recepten så får du mycket inspiration.
Vanligan viktstoppare är Kaffe, nötter, ost - mejeri i övrigt utom smör, kan vara bra att veta.
För mig är mejeri ett stort no-no. jag går upp i vikt av mejeri och mitt sötsug triggas igång av mejerivaror.
Testa istället kryddsmör, kokosmjölk(asiatisk inspirerad mat) bea- hollandaisesås.
Bregott med havssalt är ljuvlig på kokta grönsaker och pannbiff.
Lycka till
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
om du vill väga/kolla din mat så kan du använda www.minmat.nu eller www.dumbbell.se - de är båda gratis.
www.matdagboken.se är gratis men vissa tilläggstjänster kostar en liten slant.
jag kan ju dock inte äta så mycket fett.. blir jääääätte dålig i magen av de.. har testat förut men funkad einte alls så de där med att lägga till extra fett å grädde osv funkar inte alls:/
Kan du äta lax? Makrill? Köttfärs? Fläskkarré? Entrecote? Ägg?
Kan du det så kan du äta fett. Då får du helt enkelt fokusera på att äta fullfeta proteinkällor.
ja men hon pratade okm kryddsmör å tillsatt fett å de går inte.
#5 Vilket var helt rimligt av henne att tipsa om för du nämnde inget om att du inte "kan" äta fett.
Jag är skeptisk till att du inte kan äta tillsatt fett. Det är inte helt ovanligt att det kommer hit nybörjare som säger precis det, och så visar det sig att det går hur bra som helst att äta fett när t.ex. de slutat äta sådant som gör att de inte kan äta fett. Dvs andra delar i kosten som t.ex. spannmål.
Det är bara att titta runt i grönsaksdiskarna och se vad som finns, kolla i näringstabeller för att se nivån kolhydrater och bläddra/surfa bland recept för att se vad man kan göra för tillbehör.
de har jag väl itne sagt nåt om,.. bara talade om hur läget låg!
ja men jag har som sagt alltig haft problem med grädde å mycket smör osv så.. gick på lchf när min pappa gjorde de.. som han då fixade å då tillsatte han mycket grädde å fett å vi höll på i 6 månader innan jag tröttnade för jag kunde inte gör anånting utan att vara nära en toalett å så tycker jag inte att man ska behöva ha de så bestämde mig då för att sluta men vill försöka igen men INTE lägga till EXTRA fett.. så jo jag har gått på de innan..
självklart kollar jag runt! men tänkte mer på istället för att bara ta en tomat rätt upp å ner om man kan göra nåt som är lite roligare då jag inte har nån fantasi till att komma på nåt..
Champinjoner (eller annan svamp) anrättade på lite olika sätt (tex stekta med lite finhackad lök och dito persilja - fast då blir det mer kolhydrater förstås) var min "räddning" i början när jag hade svårt att acceptera tanken på enbart "sovel" och grönsallad som huvudrätt. (Nu har jag inga behov av den sortens substantiella tilltugg). Strimlad smörslungad kokt vitkål är gott till kött (men inte till fisk). Ger lite samma känsla som pasta. Billigt och nyttigt, dessutom.
Om du har svårt för tillsatt fett eller feta såser så låt bli dem

Tallriken ska domineras av kött, fisk, fågel ägg eller skaldjur.
tänk på att fisk och vissa köttdelar innehåller rätt mycket fett, man äter alltså fett utan att tänka på det.
kryddsmör ska vara en smakförhöjare i mitt tycke.
kokosmjölk - asiatisk matlagning är perfekt om man inte kan eller vill äta mejerivaror. Det finns färdiga såsbaser på burk i butiken Mrs Cheng är en av dem - kolla dock kolhydrathalten för den varierar stort mellan olika burkar.
#8 tack så mycket..d e var lite sånna tips jag var ute efter å jag älskar champinjoner:P i alal dess slag.. färska som dom är är ju supergott:P å vitkål älskar jag med.. de ska jag testa att göra nåt med till=)
#9 jo de förstår jag att de ska avra "köttet" som ska avra mest av.. ska även föröska att minska mina portioner så att jag inte äter så mycket å äta regelbundet vilket jag har väääääldiga problem med:S så de är åxå en stor bov i min vikt osv..
jo men eftersoma tt de innehåller fett å jag inte ska tillsätta nåt så få rjag ju i mig fett på "naturlig väg"=)
okej tack så mycket=)

Och som sagt.. tänk sommar.. grillning, lagom fisk, kött, fågelbit, med en god sallad, någon god dressing till det.. eller Tsatziki, Bea, lite vad du tycker är gott!
Och märk väl, finns rotfrukter oxå som har relativt låg kolhydrathalt, tex rädisor, morötter, osv!
Men då behöver man en lista.. här har du en sådan!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#11 så jag får fortfarande äta morötter?:P älskar morötter…å rädisor med för den delen:P
tack snälla=)

Grejen är att du kan äta prexis vad du vill.. men kolhydrater skall inte utgöra en stor del av ditt energiintag, (E%)!
Altså.. två kokta morötter med vitlökssmör till maten är gott, knappast det du blir fet av iallafall!
Morötter anges i tabellen till 6,4 gram kolhydrater/100.. så äter du hundra gram morötter så får du i dig cirka 6,4 gram kolhydrater!
Äter du dem råa så lär upptaget bli sämre.. kanske bara 5/100!
Och sen så handlar väldigt mycket om hur känslig du är.. säg att du lägger dig på en gräns på 50 gram kolhydrater per dag, då kan det tillomed rymmas en potatis till maten, (16/100)!
okej men de där med snabba å långsamma kolhydrater då? ska man inte kolla på sånt åxå?
alla kolhydrater höjer blodsockret - bara olika fort.. och går blodsockret upp så frisätts insulin - som är det mest fettinlagrande hormon vi har i kroppen..
så spelar roll tror jag om de är snabba eller långsamma.. kanske kan snabba kolisar trigga sötsug starkare.. (min helt egna teori)

Jovist.. ju mer kolhydrater du äter dessto viktigare!
Dvs om man äter rätt lite kolisar spelar det antagligen marginell roll?
Allt fett du får i dig i måltiden lär göra den snabbaste kolhydrat till en snigel.
Altså.. det där med GI har betydelse för de som fortfarande äter en massa kolhydrater, dvs hur fort deras blodsocker stiger i sjunker.
LCHF handlar om GL, dvs Glycemic Load, där GI bara är en delmängd.
Egentligen handlar GI om GL oxå, bara det att folk har svårt att fatta det.
Snabbt förklarat;
GI.. hur mycket en viss matvara vid en fast mängd kolhydrater höjer blodsockret.
GL, hur mycket en viss mängd av samma vara höjer blodsockret.
okej…tror att jag hänger med lite grann=).. soms agt jag ska ju inte gå på en lchf kost utan jag ska bara försöka att ta bort så mycke tkolhydrater som jag kan =)
#17 examynia
ha då koll på att viktnedgång kan vara svårare om du ska köra lite hipp som happ.
OM du vill ha viktnedgång så är det antingen mycket kolhydrater och lite fett som gäller (ofta med hungerkänslor inblandade och sötsug)
eller
så kör du LITE kolhydrater och mycket fett/protein, för att hålla dig mätt och tappa sug efter onödiga mellanmål/sötsaker.
Om du kör slalom så kan viktnedgången vara svår att starta. Du får vara uppmärksam och reglera kolisarna om vikten går åt fel hål.

Jag hade också problem med fett i början men märkte att man vänjer sig så småningom. Nu kan jag äta hur mycket fett som helst utan problem! Så om du tillför fett lite försiktigt i början, bara lite så kanske du också vänjer dig?
Ett förnämligt tillbehör är gul paprika, en av de c-vitaminrikaste matvarorna!
Grönsaksgratänger av alla slag!
Välj vilka grönsaker/rotfrukter du vill men tänk på att den sammanlagda mängden kolhydrater inte bör överstiga 20 g/dag. För att få lite koll rekomenderar jag samma tabell som Zepp i inlägg 11! Den är väldigt fiffig på så sätt att om man klickar på det man är intresserad av (t.ex. kolhydrater) så lägger sig matvarorna i ordning från minst till mest av just det man har klickat på. Så då kan du se vilka grönsaker det är minst kolhydrater i, de grönsakerna kan du alltså äta mest av.
Brocolli, blomkål och spenat är bra tycker jag! Man behöver ju inte ta så mycket om man nu ska vara snål med kolhydraterna =)
#18 ska inte åka slalom utan vet vad jag ska göraå har en pojkvän som är utbildad i de åxå så ville bara ha tips på vad man kan äta till=)
#19 hur lång tid ska man behöva vänta då? efter 6 månader som förra gången tröttnade jag.. kunde ju inte gå ut eller göra nånting å tycker inte att de ska vara så..:/
okej tack.. ja jag kollade den sidan lite å den verkade bra=)
#20 nä de behöver man inte.. =) bara de att jag vet att jag inte klarar att äta en köttbit rätt upp å ner liksom får kväljningr osv så då blir de lätt att jaginte kan äta upp å de är ju inte bra så därför m¨ste jag ha nåntint=) så tack för tipsen=)
Hos mig blir det ofta
kött/fisk/fàgel/fàrost/räkor, varmt eller kallt, med en sallad till som varieras i det oändliga och med olika grönsaker och dessingar fràn hela världen.
Olika frösorter och groddar tillsätts som ger "crunch" och en äppelbit eller en klyfta grapefruit kan slinka ned i salladen.

Jag har ätit lchf sedan februari 2011, snart två år alltså. Såklart är det individuellt men helt okänslig för mängden fett tror jag att jag blev efter ung. ett år.
#22 tack=)
#23 å jag vill tyvärr itne ha de så.. så jag ska inte gå på lchf utan lite kolhydrater å inget extra å tillsatt fett..

Ät feta grejer från början så slipper du tillsätta fett efteråt!
ja de kan man för jag tycker även att fett smakar illa så..

Beror på vad du äter som sagt vad.. finns flera här inne som tycker fettkanten på kotletten är äcklig!
Men som gladeligen klickar cocosfett i sitt kaffe!
Och sen så handlar det lite om du vet var fettet gömmer sig någonstans?
Tex ägg.. 63E% fett, 36E% protein!
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=858&lang=sv
Bacon cirka 87E% Fett!
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=707&lang=sv
Avokado, 87E% fett!
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11057&lang=sv
Lax 61E% fett!
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=871&lang=sv
Nötfärs fet, 66E% fett!
Examynia,
Fett är inte alltid sà lätt att fà i sig om kroppen reagerar mot det.
Jag fàr en blixtrande huvudvärk fràn fois gras, cocosolja, Gruyère grädde till smörkräm (pà den tiden jag àt det) och hjälper till med frön och mandlar/nötter som jag tàl.
Mandelsmör (och som Zepp rekommenderar) avokado och lax gàr bra för mig, du fàr leta dig fram till vad du tàl.