Sanningen om godisets innehåll
Tjena allihopa! Jag tänkte försöka göra folk mer upplysta på vad det är för något som vi äter och köper som kommer ifrån industrier, och tänkte då ta upp vad de vanligaste godissorterna innehåller. Efter jag själv har läst vad skiten innehöll så tänker jag ALDRIG stödja en industri på något sätt inte ens äta godis ibland!
Detta är vad jag och många andra har kommit fram till genom granskning utav olika och de flesta och vanligaste godissorterna:
De vanligaste godissorterna får sin härliga och glansiga yta ifrån krossade lössrester, dessutom innehåller godis gelatin från svinsvålar som har kokats, rensats, och blekts. Härdat fett förekommer även i mycket godis och innehåller bland annat Nickelspån, konstgjorda fetter och samt har blekts i lut och man har använt blekningsmedel. Se även denna länk för mer information om härdat fett: http://www.annahallen.se/vad-ar-hardat-fett
Man försöker ofta dessutom få ut lecitin ifrån en sojaböna, och då använder man sig utav extrationsbensin (hexan), innehåller samt glansmedel och vax, färgämnet karmin är ett naturligt ämne som förekommer i godis men har också visat sig vara starkt allergiframkallande! Glukossirap återfinns också i mycket godis som är både billigare för industrin men också gör mycket värre skada på kroppen än vanligt socker. Det sägs att bland annat High Fructose Corn Syrup förstör saker i kroppen som inte kan byggas upp igen.
Apropå löss, varför är det sämre att äta insekter än att äta andra djur?
Annars kan jag hålla med om att det inte finns någon vettig anledning att äta godis.
#2 Fullt medhåll. Det var bara ett dåligt argument som skulle slå an på känslosträngarna och få folk att tycka att det är äckligt utan att tänka efter.
Som om det inte fanns tillräckligt med, och bra, argument redan.
Det som vi ofta ser i samhället som symtomatiskt för löss är ju att vi kan få dem i håret och det kan klia och att de dessutom lägger ägg. Är väl rätt naturligt att vi tycker det är mer äckligt och ser det som sämre än t.ex. nötkött eller fisk?.
Det känns ju åtminstone inte fräscht med lössrester i en produkt som vi svenskar dessutom förtär väldigt mycket, jag tror vi hellre föredrar fisk och kött från andra djur :)..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är inte lössrester utan hela löss: http://sv.wikipedia.org/wiki/Koschenill
Används till att färga rött, inte ytbehandling. Till ytbehandling används ofta bivax.
Det nya proteinpulvret som FN ger i svält drabbade omràden är (eller börjar) baserat pà insekts protein. Bättre än mjölkprotein.
Helt ok för mig och tänker ni efter sà är en kräfta rätt lik vissa insekter som erbjuds…
Allt ligger i tillagningen. 
Gelatin är inte heller att förakta. Det är väl bra att använda hela djuret och inte bara slänga vissa delar? Gelatin är också extremt användbart även för oss LCHFare till bla panna cotta.
Det absolut värsta med godis är att det kan innehålla små mängder divätemonoxid!!
Ja, visst gör det!! Det måste bara vara dåligt! :)
Diväte = H2
Monoxid = O1
Tror någon behaga driva med oss aprillo.. 
Och omger Visby stift.
Och dödligt i för stora mängder!

löss, ni som använder läppstift har ju smetat löss i ansiktet, den röda färgen kommer från krossade löss.
Ja nog finns det värre saker att peta i sig än löss och gelatin! Gelatin är perfekt att utvinna i grisslakten. Jag menar, grisen är ju ändå död så varför inte ta till vara på så mycket som möjligt? Gällande löss så har man färgat saker (smink, tyg, livsmedel) med Cochinillusen sedan länge och den färgen är då bättre än konstgjorda färger och läskiga azofärger.
Om det inte vore så att socker sabbar min vikt och viktnedgång, så skulle jag då inte tveka att äta godis igen. Har alltid varit lite "godissnobb" så vilken billig skit som helst har jag inte ätit. Många av de billiga sorterna innehåller mer skräp än de dyrare. Hellre riktiga kvalitetspraliner några ggr/år än en stor påse billigt blandgodis varje vecka.
~God loves you, and I´m trying! ~
Robineh #11
Jag fick höra att det var oerhört farligt när sockerexperten Bitten Johansson hade en föreläsning om socker och gjorde inlägg om High Fructose Corn syrup.
Hon säger det finns forskning som visar dess farlighet, jag väljer att tro på henne fast jag borde kanske granska det hela mer! :) föreläsningen finns på youtube!
#11 HFCS är 55% fruktos och 45% glukos, vanligt socker är 50% av vardera. Fruktos går direkt till levern och omvandlas till fett och höjer inte blodsockret. Problemet är att ett högt intag av fruktos kan ge leverskador, först fettlever och sen i värsta fall skrumplever. Då dör man om man inte får en ny lever transplanterad.
Svenska professorn Fredrik Nyström gjorde ett eget "Supersize me"-experiment (filmen med Morgan Spurlock) på friska studenter där de under en tid (en månad eller så?) fick vräka i sig strips, läsk och hamburgare. Efteråt kollades deras hälsa och bla levern. Flera hade början till fettlever. I filmen beskylldes de feta hamburgarna men professor Nyström undersökte vidare och kom fram till att den verkliga boven var fruktosen i läsken, inte fett! Av någon konstig anledning fick inte denna forskning nåt större genomslag…
#26 Nej, det är inte HFCS. Hfcs 55 består av 55% fruktos och 41-42% glukos. Sedan finns även hfcs 42 och 90. Du menar att allt intaget fruktos omvandlas till fett eller missuppfattade jag dig? En normal otränad individ kan ta hand om drygt 40g fruktos utan problem. Vad gäller Fredriks studie så har jag inte kunnat hitta den. Har du en länk? Eller är det så att studien är underrapporterad och därmed icke publicerad? Hur kom han fram till att fruktosen var boven? Tog han hänsyn till att viktuppgång orsakar hälsoproblem?
#27 Allt intaget fruktos omvandlas till fett. I rimliga mängder (som från lite frukt och grönsaker) ger det inga problem, problemen kommer när man äter de enorma mängder som det blir i fabrikstillvekat "mat". Det finns ju HFCS i mer än bara godis och läsk, iaf i USA.
Glukos i stor mängd blir ju också fett, överskottet måste ju tas omhand annars blir det skadligt.
Det var länge sen jag läste om studien så jag har ingen länk. Men är du intresserad så har säkert Linköpings Universitet nånting, han är ju professor där. Vet inte hur han kom fram till att fruktosen var boven men han tog hänsyn till viktuppgången har jag för mig…
#28 Jag föreslår att du läser här: http://tranastyrka.se/fruktos-i-kosten-hur-mycket-ar-for-mycket/ Jag förstår inte vart du har hittat informationen om att allt fruktos blir till fett. Självklart om det blir ett energiöverskott, men inte annars. Sedan lagras all överskottsenergi. Glukos, fruktos, mättat fett etc. lagras alla in som fett om så behövs. Ingen idé att bara rikta in sig på sockret, som till skillnad från fett även kan lagras som glykogen. HFCS 55 (mest använd) är dessutom sötare än "vanligt" socker, så mindre mängder behöver tillsättas. Men absolut blir det till ett problem då man överkonsumerar. Men att svartmåla hfcs 55 för att det innehåller 5% mer fruktos än "vanligt" socker förstår jag mig inte på. Skall se om det går att hitta kontaktinformation till Fredrik personligen. Annars får jag försöka med att kontakta ansvarig hos Linköpings Universitet.
"29 Eller så kan man läsa annat än träningssidor:
"Fruktos fångas upp av levern och släpps inte ut i
blodomloppet. I levern omsätts fruktos efter behov till glukos och glykogen
eller till fettsyror. Dessa paketeras jämte fettsyror från blodet i
lipoproteinet VLDL som förs ut i blodomloppet och ger kroppen dygnslång
cellenergi."
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_157569.pdf
Men jag förstår inte varför du lovordar HFCS på en LCHF-sida, du verkar ha gått lite fel?
RobinEH, på vilket sätt det skadar kroppen? här är lite fakta: Health concerns have been raised about high fructose corn syrup, which allege contribution to obesity, cardiovascular disease, diabetes, and non-alcoholic fatty liver disease. Critics of the extensive use of HFCS in food sweetening argue that the highly processed substance is more harmful to humans than regular sugar, contributing to weight gain by affecting normal appetite functions, and that in some foods HFCS may be a source of mercury,´a known neurotoxin.
Jag är rätt säker på att det är bäst att något som HFCS inte ska förtäras överhuvudtaget, det räcker ju med att läsa endast några rader för att förstå att det är väldigt dåligt/farligt och dessutom när industrierna använder det för att det är billigare att framställa än socker känns det väldigt lurt.
Jag tror inte ett dugg på matindustrin speciellt inte Livsmedelsverket då de ju fortfarande rekommenderar margarin! som att en kemikaliesoppa som margarin skulle vara ett substitut för smör?. För mig räcker det att bland annat Bitten Johansson som är sockerexpert varnar starkt för HFCS, det säger mig en hel del eftersom det är det hon är expert på och föreläser om (socker i olika former) och dessutom finns det fakta att hämta om HFCS dåliga effekter på kroppen på nätet!
Källor till godisets innehåll:
http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=481&tem=3
http://www.vasabladet.fi/story/?linkid=151416
http://www.expressen.se/nyheter/lossen-som-fargar-ditt-paskgodis/
http://natgeo.se/vetenskap/var-mat-faergas-av-loess%E2%80%82
http://www.svt.se/nyheter/sverige/torkade-loss-fargar-paskgodis
http://www.metro.se/mat-dryck/loss-och-mogel-det-innehaller-ditt-paskgodis/EVHkdt!iHNpmbkipe5w/
#30 Och vart står det att all fruktos blir till fett? Jag förstår inte varför du sprider lögner om något och anser att det är okej. Själv undviker jag både vanligt socker ochf hcfs. Men jag tänker inte sitta och sprida lögner om det bara för att.
#31 Det fakta du citerar ser enligt mig ut att handla om antaganden och inte fakta. Jag tror inte heller att det är så svårt att gräva fram "fakta" om diverse ämnes farliga inverkan på kroppen, finns ju mängder om t.ex. mättat fett. #30 Hfcs menar jaf såklart, inte hcfs. Och nej jag hänger inte bara på "träningssidor", trots att vår egna "Doc" har varit där mycket de senaste dagarna.
Det finns en intressant amrikansk film om majs syrup; KING CORN från, mosaic films, ITVS Televisiion's independent voice, av AAron Woolf Ian Cheney och Curt Ellis. Den handlar om hur man bytt ut socker i livsmedel till majssyrup, och bytt ut gräsfoder till majsfoder för korna för att spara kostnader och samtidigt ökar fettman och folk blir sjukare i USA.
Det är inga antaganden, det har varit program där man har granskat godisets innehåll. Kollar du på artiklar ute på nätet så redogör vissa källor ganska tydligt vad det innehåller och även processen.
Låter rätt ologiskt att både: Metro, Aftonbladet, expressen, sverigesradio och svt skulle liksom hitta på allt. De redogör ganska tydligt vad som är vad i olika artiklar.
Kolla här t.ex. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12924265.ab (kolla röda faktarutan till höger)
Bland annat Dr Annika Dahlqvist skrev på sin gamla blogg hur man får ut lecitinet från en sojaböna då man t.ex. använder sig utav extrationsbensin (hexan).
*Karmin en mörkt röd färg som ursprungligen erhölls från torkad kochenillsköldlus, som innehåller karminsyra. http://sv.wikipedia.org/wiki/Karmin*
Nu menade inte jag att godisets innehåll handlar om antaganden. Jag menade den engelska text som du använde dig av i din kommentar.
Eftersom jag fått lära mig att vi är på ett "LCHF-forum" så tänker jag svara med ett "LCHF-argument".
"Antalet som dör av hjärtinfarkt är högre i kommuner med en högre kommunalskatt. Beror då dödligheten i hjärtsjukdom på kommunalskatten?"
Att folk och djur blir fetare i vissa länder beror på flera faktorer.
#37 Det är väl ingen som sagt att det bara beror på en faktor? Men man kommer inte ifrån att socker och stärkelse är den stora boven och det verkar ha blivit värre när de kom på HFCS. Om det beror på högre intag eller att det är värre vet jag inte. Dock finns det de som forskar i området och enligt dem så är det pga HFCS är värre, kroppen verkar inte tåla det särskilt bra som med det mesta konstgjort (transfetter etc).
#32 Du läste inte hela texten va? Det står även om fruktos: "Skador förhindras genom att fruktos omsätts helt i levern och alltså inte kommer ut i blodomloppet." Detta pga att fruktos i ren form är väldigt reaktivt och förstör protein…
Dessutom, fruktos omvandlas till glukos vid behov. Vilket behov av glukos har man om man vräker i sig socker och då får fruktosen därifrån? Nån enstaka frukt är vi gjorda för att äta men inte den mängd fruktos vi får i oss idag. Inte ens du kan försvara det.
"Den handlar om hur man bytt ut socker i livsmedel till majssyrup, och bytt ut gräsfoder till majsfoder för korna för att spara kostnader och samtidigt ökar fettman och folk blir sjukare i USA."
-Låter som ett försök att direkt korrelatera HFCS med metabol sjukdom.
"Skador förhindras genom att fruktos omsätts helt i levern och alltså inte kommer ut i blodomloppet."
- Detta betyder inte att all fruktos omvandlas till triglycerider.
_"Dessutom, fruktos omvandlas till glukos _vid behov. Vilket behov av glukos har man om man vräker i sig socker och då får fruktosen därifrån?"
- Du verkar glömma det faktum att HFCS 55 endast har 5% mer fruktos än vanligt socker. Som följd är detta sötare än vanligt socker och mängden som används blir därmed mindre. Att raffinerat socker på något sätt skulle vara bra har jag aldrig påstått. Men att HFCS skulle vara något som djävulen bryggt fram är rent skitsnack.
löss rester? alldrig aldrig mer
gerbilerna får gärna äta dem men nej tack till mig xD