Bacon
Jag brukar äta ägg och bacon till frukost men har nu blivit informerad om att det inte är så bra med bacon. Vad kan jag äta istället? Jag vill ju inte ha nitrit eller vad det nu är som är onyttigt med bacon.
http://chriskresser.com/the-nitrate-and-nitrite-myth-another-reason-not-to-fear-bacon
Fundera på kvalitet istället.

Det de säljer i affären är inte alltid bacon, dvs torrsaltad rökt sidfläsk.. så det finns kvalitetsskillnader!
Och Nitritsalt har användts hundratals år, utan problem så man kan undra hur det blivit farligt helt plötsligt?
Sen så är det mer nitrit i flera grönsaker, tex Spenat.. som är så nyttigt!
Men du.. Tulip säljer ett torrsaltat rökt bacon som är rätt axeptabelt, det brukar jag använda men till frukost så är det godare med färskt stekt sidfläsk.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hur är det med rökaromen då?

Rökarom kan vara naturlig.. dvs utvunnen med hjälp av sprit ur naturlig rök eller konstgjord med hjälp av kemikalier!
Däremot tror jag inte så mycket på att den rökarom som finns i livsmedel är den naturliga varianten?
Om vi tar din tulipbacon. Vad säger du om den? Angående rökarom alltså.

Den jag brukar köpa sägs faktist vara rökt!
Innehåll;
Sidfläsk
Salt
E301.. Askorbinsyra, (Cvitamin)
E250.. Natriumnitrit.. dvs nitritsalt.
Rökt över bokspån!
En rätt förträfflig innehållsförteckning, för att vara en industriprodukt!
Fyra ingredienser.. varav Askorbinsyran den mest cancerogena!

Bacon, torrsaltat, Tulip
150 g
Produktbeskrivning
Torrsaltat bacon är handsaltat och därefter torkat och rökt över bokflis. Saltet drar ut vattnet ur köttet och baconet går att knapersteka hårdare än traditionellt bacon och skvätter dessutom mindre i stekpannan.
Innehåll
Sidfläsk, salt, antioxidationsmedel (E 301), konserveringsmedel (E 250). Rökt.
Näringsvärde per 100g
Energi: kJ/ kcal
Protein: g
Kolhydrat: g
Fett: g
Salt: g
Låter tamejfan helt underbart. Dags att bunkra upp nu känner jag.

Kostar ju någon krona mer än fulbaconet.. men så slipper du bära hem vatten!
Köp något bubbelvatten på flaska i stället, gärna något med mineraler i.. för vikten o träningens skull!

Sker i princip vid all matlagning!
"De flesta däggdjur har dock flera enzymsystem för avgiftning av kroppsfrämmande ämnen och via ett ytterligare steg kommer PAH-epoxiden att lösas upp till en oreaktiv diol (PAH-diol), detta kan ska i cykler; bildandet av en epoxid, upplösning av epoxiden till en diol, bildning av en till epoxid, molekylen har nu både en diol och en epoxid (PAH-diolepoxid) och blir till slut en PAH-tetraol (totalt sett har nu två dioler adderats till molekylen)[7]. Därefter kan den metaboliseras vidare med hjälp av ett enzym som lägger till en större grupp atomer till PAH-diolen varpå den är klar för utsöndring via urin eller avföring[7]. Eftersom PAHer på detta sätt utsöndras ur organismer så kommer de inte att bioackumuleras på samma sätt som andra fettlösliga substanser som inte metaboliseras lika väl."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Polycykliska_aromatiska_kolv%C3%A4ten
Så det vore lite konstigt om vi helt plötsligt skulle vara extra känsliga för detta efter några årmiljoner av matlagning?
Men det e helt klart.. är man orolig kan man alltid koka maten.
Men kokt bacon är inte lika gott!

Tack för all information. Det var mkt upplysande. Jag kommer hädanefter att köpa Tulip bacon samt färskt sidfläsk. Bra med de som har koll. Jag är jättetacksam! God fortsättning på julen och gott nytt år!
Fast även om det inte är fulrökt så lär väl Tulip vara dansk fulgris, så fulbacon blir det väl likt förbannat. 

Jo så är det säkert.. vilket ungefär 99% av övriga livsmedel i handeln är.
Såå.. har man inte tillgång till någon ekologisk bonde som röker sitt bacon själv så får man hålla tillgodo med det bästa som handeln tillhandahåller?

Om man är rädd för nitrit så måste man vara rädd för sig själv, det mesta av den nitrit man får i sig är egentillverkat det ingår i saliven, betydligt mer än du någonsin får i dig via maten.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
BRA med sådana här trådar, som tar udden av alla hemska farligheter som det är så lätt att tro på när det blir på typ Expressen fösrtasida.

Nu har jag dessutom lyckats hitta Tulips English bacon.. med samma korta innehållsförteckning.. likaså rökt över bokspån.
I själva verket det som vi på klingande svenska brukar kalla kottletbacon!
Men jag säger som denna grabben.. "Bacon is good for me"!
Är 99% av alla livsmedel danskt griskött? Det tror jag väl ändå inte! 

99% av maten i affären är nog fulmat i något avseende.. vi kan bara välja de bättre i avseende på näring och uppfödning/odling?

Jag köper svenskt griskött i min lokala ICA-butik, inte för att jag speciellt tittar efter det utan för att det är det enda dom har. Jo, det finns dansk fläskfilé, men där gör jag ett medvetet val
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Tryckte i mig 2 paket bacon idag. Det var en bra dag.
#19 Ja och då tycker jag nog att danskt fläsk är ett rätt dåligt val.
Men för att svara på Bacons fråga så är inte bacon ett essentiellt näringsämne… man behöver inte äta det alls. Vill man ha rökt fläsk så *tror* jag att rökt sidfläsk i bit för det mesta är ett lite bättre val. Färskt sidfläsk är så klart ännu bättre. Det är gott att steka som det är men annars är det buslätt att rimma själv. Jag tycker nästan rimmat fläsk är godare än rökt, men det är jag det.
Tycker att man har mer än tur om det ligger något färskt fläsk i hyllan nuförtiden. Rimmat finns i alla möjliga bitar, men färskt, har man slutat med det - ungefär så uppfattar jag det.

Jag hittade färskt fläsk i skivor på COOP!

Jag hittar färskt skivat fläsk både på ICA, COOP och Willys, samt i hela bitar!
Både här hemma i Landvetter och i yvonnels närmaste ICA.. det konstiga är att när min mor vill köpa det i samma affär, så vet de inte vad det är för något.. men det säger väl mer om personalen antar jag?
Och det är inte ovanligt att hyllan är tom ioförsej, det verkar vara strykande åtgång.
Sen så.. en recention av Tulips English bacon.. den är inte torrsaltad.. hatar blötlagt bacon, blir som kokt när man steker, mindre rökt o mindre fett!
Finns nog de som kan föredra detta, men bacon skall vara bacon tycker jag, dvs torrsaltat, rökt.. dvs smaka både rök o salt!
Min syster är på besök, hon hade med sig en paket tunna rökta kamben av gris.
Har inte gjort något av det ännu, men hon rek. att koka köttfärssoppa med röksmak. Har någon av er prövat och har ni isf fler idéer?