Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 4369 ggr
nospnt
3

Kh på kvällen fungerar!

Mår ej bra på för strikt lchf. Min kropp behöver visst lite kolhydrater med betoning på lite- 50-100g om dagen skulle jag tro. Problemet för mig är inte övervikt utan suuuug from hell som kan sätta in vid kh-ätande…. Nu verkar jag hittat en perfekt lösning för mig som jag vill dela: IF/ periodisk "fettfasta"+ lite mer kh på kvällen: På morgonen dricker jag bara kaffe med nån sked kokosfett+ ev lite mjölk/grädde. Detta håller mig mätt väldigt länge, minst till lunch ( blir jag hungrig på fm tar jag nån sked kokosfett i te/kaffe). Till lunch äter jag mest protein,fett och grönsaker. Är mätt till kvällen. DÅ är jag lite liberalare, håller igen på fettet en aning men tar mer kh, t.ex potatis, ris, lite frukt eller vad jag nu vill ha. Blir nöjd väldigt snabbt- verkar som om kroppen ej " kräver" så mycket efter en dag utan kh. Blir EJ heller sugen på massa annat, MEN märker att jag dagen efter får bättre och jämnare ork, sover bättre (vaknar ej av kortisolpåslag vilket händer mig vid för lågt kh-intag…), tarmarna fungerar bättre, träningslust etc. Ville bara tipsa om det!

RobinEH
0

Bra att du finner en väg som fungerar! Det enda jag vill "hacka" på är ditt sätt att vakna. För kortisolpåslag är väl anledningen till att man vaknar upp? ;)

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

nospnt
1

Dessutom, vill jag tillägga, har jag helt plötsligt gått ner lite i vikt, vilket inte var avsikten, men ändå känns bra. På strikt lchf med MYCKET fett stod jag faktiskt helt still (på 73 kg till 175 cm…) .Nu är jag nere på ca 70…. Konstigt va?

MimLan
0

Nej, inte nödvändigtvis. Du kan lika gärna ha fått effekter av IF ett tag. Eller bara att det var läge för kroppen att släppa.

nospnt
0

Jag vaknar mitt i natten med " skräckkänsla / stress" i kroppen när kh blir för lågt. Läste nånstans att det kunde bero på för mkt kortisol….. Men det blir bättre med lite kh på kvällen, det är huvudsaken!

nospnt
0

IF har jag kört med över ett år utan effekt på vikten, men på välmåendet. Vikten kröp neråt när jag ökade på kh en liten aning på kvällen, förvånande nog.Trodde nog på motsatsen.

hemul
0

#2 Kwasnieski säger att om man står still kan man testa just det du gort, att äta kolhydraterna på kvällen istället för utspridda över dagen. Helst ska man inte äta så mycket annat till då heller. Han har nån motivering till detta, men den har jag glömt. Har hört folk som testat det och det har funkat för dem. Nu åt de ju förstås samma kolhydratmängd redan innan också, de la inte till nåt, bara ändrade tiden för intaget.

Zepp
2

Jag tycker det viktiga är att du kommit på hur just din kropp fungerar!!

När alla gjort det så kan vi lägga ner detta forumet.. finns inte så mycket kvar att skriva om då!

Sen så kan vi debattera i 200 inlägg om vad det är som gör det!!

Jag skulle kunna tänka mig att det handlar om ;

1. att kroppen inte behöver tillverka något glukos under natten, vilket är en energikrävande process som dessutom skapar en massa spillvärme.

2. vi är alla lite olika och för en del kan det krävas en liten förhöjning av kortisol, adrenalin eller liknande.. och är man tex redan en stressad, utbränd eller bara extra känslig person så kan det störa nattsömnen!

3. vem är inte stressad, utbränd, känslig i dag, motsatsen är väl nästan ovanligare??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nospnt
1

Just det där med spillvärme stämmer. Är oftast väldigt varm när jag vaknar med "skräckkänslan" efter väldigt lågt kh-intag. För övrigt är jag sällan stressad. Tillhör nog den lugnare 'minoriteten' i dagens upphaussade värld. MEN med färre kh än 'normalt' (vad nu det är..) så upplever JAG ett större inre lugn överlag. Men LOWcarb passar nog mig lite bättre än NOcarb om jag ska spetsa till det lite. Vi är alla olika men JAG har haft god hjälp av andra som delat med sig av SINA erfarenheter. Så jag hoppas detta forum lever länge, så vi kan hjälpa varandra!

Zepp
0

En del får störd nattsömn av cocosfett sent på kvällen!

Det lagras inte lika lätt.. nästan inte alls, vilket innebär att det cirkulerar i blodet, en stor del omvandlas till ketonkroppar, man får förhöjda nivåer av energi i blodet, vilket ofta leder till ökad termogenes via Futile cycles.. något som vissa upplever som förhöjd ämnesomsättning!

När vi skall sova försätts kroppen i ett dvala liknande tillstånd, kroppstemperaturen sjunker något och kroppen går över i ett tillstånd av lugn, där reparartion  och kontemplation dominerar.

crikarlshamn
0

Har läst en studie nàgonstans som beskrev detta men hittar just nu inte den. Däremot ramlade jag pà nedan artikel - Ramadan som upphov! Nu försàr jag varför jag inte màdde dàligt de tvà gànger jag fastade under dagen och àt en stor tallrik med pasta, smör och vittryffel! Flört

http://www.dailymail.co.uk/health/article-2231819/Why-eat-carbs-EVENING-day-lose-weight.html

"Professor Zecharia Madar, chief scientist at  Israel’s Ministry of Education,  explained: 'The idea came about from studies on  Muslims during Ramadan,  when they fast during the day and eat high-carbohydrate  meals in the  evening, that showed the secretion curve of leptin was  changed.'

He led a team that assigned 78 police  officers to either the Ramadan diet (carbohydrates at dinner) or a control  weight loss diet (carbohydrates throughout the day).

After six months researchers examined the  experimental diet’s effect on the secretion of three hormones: leptin, the  satiety hormone; ghrelin, the hunger hormone; and adiponectin, the link between  obesity, insulin resistance and the metabolic syndrome."

Livet är fyllt utav mysterier!

hemul
0

Nämen, vad spännande!

Zepp
0

Ehh.. det handlade väl inte om huruvida kolisar är bra att äta på kvällen.. utom att man inte skall äta dem under hela dagen?

Dvs snarare om Intermitent fasta?

Och troligtvis leder för många LCHF till en form av IF eller iallafall betydligt färre måltider per dygn??

MimLan
0

#12 Läste en längre artikel någonstans, och där stod det att man åt under dagen, men att kolhydraterna fokuserades till kvällen. Så inte intermittent fasta.

Men frågan om det är dygnsaspekt eller om det är belastningsaspekt kvarstår.

crikarlshamn
1

"dygnsaspekt eller… belastningsaspekt"

Kanske bàde och? I den studien (jag inte hittar) var det dock dygn, kolhydraternas effekt pà kroppen var annorlunda pà kvällen än pà dagen.

nospnt
0

Äter jag kh tidigt på dagen verkar det starta ett sug resten av dagen.. På kvällen, efter kh-fri dag med fettkaffe, protein grönsaker etc, verkar de INTE starta ett sug utan jag blir behaglgt nöjd och sover utan "skräck-uppvaknande mitt i natten. Ska inte påstå att jag frossar, ca 50-100 g kh blir det max tillsammans med bra protein och lagom fett. Läste på en amerikans sida http://www.bulletproofexec.com/ att man gärna kan ta en matsked rå honung i t.ex. te på kvällen för att miska stressen på kroppen. Det fungerar bra på mig också. Men vi är ju alla olika. Man får verkligen testa på sig själv så man mår så bra som möjligt. Mitt mål är att slippa suuuget som man inte kan stoppa, utan känna sig behagligt nöjd. Det verkar fungera nu iaf…..

Zepp
1

Vi kan ju bara spekulera.. och ibland så har vi en tendens att söka avancerade biokemiska förklaringar på allting.. det kan vara lite överkurs.

Själv kan jag bidra med några aspekter.. (teorier/spekulationer).. tex på kvällen har man tullat på cellernas depåer av glukos.. så det utlöser betydligt lägre nivåer av insulin för att fylla på glukosdepåerna.. och sen så när vi sover så funderar vi inte så mycket över hur gott det skulle vara med något sött!?

Grejen är menar jag.. att det allra viktigaste är att finna ut hur ens egen kropp fungerar, hur mycket utsvävningar man klarar av, hur olika macronutrientfördelning påverkar ens allmäntillstånd, styr ens tankar och till syvende o sist leder till att man äter en kost som innehåller allt essentiellt vi behöver.

Så egentligen skall man göra såhär;

1, bara äta riktig mat med all näring som kroppen behöver,

2. labba med olika macronutrientfördelning beroende på hur känslig man är av medecinska/psykologiska/beteendemässiga skäl.

De flesta börjar nog på tvåan.. och så småningom hamnar man på ettan.. tillslut inser man att ettan är minst lika viktig som tvåan!?

nospnt
0

Du är klok Zepp! Följer man nr 1 så är många problem lösta! Behov av skräpföda minskar betydligt om man följer nr1. Tror det för mig egen del ligger nåt i att glukosdepåerna är ganska tömda på kvällen och snabbt blir "nöjda"/fyllda utan onödigt mkt insulin. För egen del verkar mig kropp sämre klara insulinpåslag många ggr per dag. Tack för dina kloka inlägg, alltid intressanta att läsa!