Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5708 ggr
vildkatta
0

SENAP!?!?!?!?! lite akut...

Hur är det med senap? Det är ju en massa socker och skit i det.. Jag ÄLSKAR senaps dressing á

en del senap

en del balsamvinäger

en del olja

Men är det fyskam, fins det senap UTAN socker?? Eller kan man göra egen senap??

Tacksam för svar…

Kram!!

Ajusstja, eh by the way så gick jag ner 7kg mellan valborg och midsommar, glömde av nätet ett tag… Så jag gick i mål på viktutmaningen :)

Rita-S
0

Recept på senap, ger 2 dl senap(grovmalen senap)

Häll kokande vatten över senapsfröna och låt stå över dagen.

Kör vatten och senapsfrö i mixer till en grovmalen smet. Blanda i olja, vinäger och kryddor. Späd med ljummet vatten till lagom konsistens.

Häll över på burk, sätt på lock och låt stå och mogna i smak. Smaka av efter 1-2 veckor och korrigera kryddningen.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

vildkatta
0

Oh tack!!!Kyss

Rita-S
0

det va så lite så :)
Det listas upp en hel rad fler här

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sara40
0

Brukar köpa Dijon senap just för att den inte innehåller socker (inte de jag köper i alla fall). Men de innehåller säkert konserveringsmedel, så bäst är nog att göra egen…

Skogiz
0

Slotts har 2 osötade senapssorter, jag kör fransk senap just nu.

dcos
0

Det är lite spännande med senap. Jag hörde på radion för ett bra tag sen att riktig senap helst skall ätas riktigt färsk. Två av ingridienserna reagerar nämligen med varandra, så att resultatet inte blir smaken av de två blandat, utan en helt annan smak. Det skulle vara mycket godare innan de hunnit reagera med varandra… tror jag iaf…

*teflonminne*

vildkatta
0

Ok,men resten av ingredienserna, eller då vinägern just?? Är balsamico  å andra vinägrer ok?

Margareta
0

Det finns smaksatta osötade fransk senapsorter också. De är väldigt goda.

Numer pensionär i Nynäshamn

hemul
0

Balsomvinäger innehåller druvmust. Den är inte söt utan orsak. Men man tar väl inga större mängder