Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 6262 ggr
Luccy
0

Kokosolja/kokosfett?

Jag har sedan några veckor fastnat helt för Lchf kaffet, men jag behöver hjälp med vad det är för skillnad på olika kokosfett för viktnedgångens skull.

Jag använder normalt sett Kallpressad virgin kokosolja i kaffe osv. Men jag blir ibland lite less kokossmaken på allt, så jag undrar kokosfett i silverpaket funkar det? Det är ju dessutom rätt dyrt med kokosolja så, jag undrar och har försökt söka svar. Men vimsiga jag hittar inte.

För övrigt så äter jag så klart lch, vilket jag gjort i 4 år drygt. Förrutom några avsteg hit o dit. Nu är det dock allvar igen.

Hoppas nu på hjälp ♥

Kram Luccy

Aniara4
0

Det finns deodoriserat kokosfett (=utan kokossmak) som är bättre än silverpaketet. Särskilt om du tänkte köpa Unilevers, som av någon bisarr anledning är härdat. Tror inte Alba Dalbys variant är det, men det är svårt att få tag på.

Men du kan köpa kokosfett utan smak i hälsokosten, på samma ställen som det med smak i regel. Biofood har ett, bl.a., som jag har sett på vårt Ica Kvantum och på Daglivs vid Fridhemsplan - jag menar att det förekommer alltså i vanliga matbutiker.

Luccy
0

Är Unilevers Cocosfett härdat???? Men det står ju 0 kolhydrater på paketet? Jag brukar ta det i kaffet på morgonen just för att slippa smaken och nu undrar jag så klart "hysteriskt", stoppar det viktnedgången??????

Jag bor dessutom i en mindre stad på landet och det är svårt att få tag på vissa varor. Dessutom är ekonomin inte på topp.

Sindri
2

Att fettet är härdat har inget med kolhydrater eller viktnedgång att göra. Härdat fett är olämplig föda av andra orsaker. Det har diskuterats mycket här på forumet, så använd sökfunktionen om du vill veta detaljer.

Däremot är det i silverpaketet en utmärkt hudolja. Vissa kan dock uppleva torrare hy av det.

Biofoods smakar inte kokos och är det billigaste ekologiska du kan köpa.

Min ICA tar 48.95 för 400g, min Coop 54,95.

Zepp
2

Man har höjt smältpunkten några grader för att det bättre skall fungera i kakor o konfektyr!

Allt det nyttiga finns kvar.. skillnaden är mest en fråga om kvalitet.. som mellan gräsbeteskött och charkuterier!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Luccy
0

Tack för alla svar, jag vet inte om jag hittade just det svaret jag behövde. Hm men fick mkt att fundera över, framför allt ska jag leta variant på cocosfett utan smak. Jag tycker jag ökar i vikt så jag blir ju orolig, men kanske kan utesluta kokos i alla fall.

Sindri
0

#5 skrivet av Luccy

Det tycker jag att du fick. Det här var väl din fråga:

"Jag använder normalt sett Kallpressad virgin kokosolja i kaffe osv. Men jag blir ibland lite less kokossmaken på allt, så jag undrar kokosfett i silverpaket funkar det?"

Ja, det funkar som mättat fett, du går inte upp i vikt av det, men det är härdat och anses inte så bra av den orsaken.

Om du inte gillar kokossmaken så finns det bättre alternativ som jag skrev om i #3.

Luccy
0

Ja Sindri du bad mig använda sökfunktionen så du vet väl inte vad jag läste kanske…………… ? Har man börjat tillrättavisa varandra här?

Yred3
2

Har aldrig funderat på att äta kokkosfett. Tar 40%-ig grädde istället 1-2 msk.

Internettan
1

#8:

Det finns hälsofördelar med just kokosfett och det är därför många vill äta det.

"Every point of view is a view from a point."

bjoer
0

Har försökt med kokosfett i olika omgångar för att det ger snabb energi men jag går garanterat upp i vikt av det. Jag har då använt det som mellanmål i kaffet. I maten vill jag inte ha kokossmaken så det blir att jag inte använder kokos i några längre perioder.

Zepp
0

Jag har både med och utan smak.. färskt fläsk vinner faktist på cocossmaken!

Sindri
1

#7 skrivet av Luccy

Nej, det var inte alls meningen. Glad

Jag trodde du syftade på de svar du fick i den här tråden på den frågan du ställde.

Men fråga mera om det var andra frågor du ville ha svar på och som du inte hittade. Här finns så många som kan så mycket.

Luccy
0

Jag har fått för mig att mjölkprodukter stoppar min viktnedgång och tänkte att denna gång ska jag satsa på cocosolja. Men efter 2 månader så känner jag mig tjockare och stinn och sämre och får så klart panik. Ska ta ett uppehåll med just cocosoljan ett tag.

Zepp
0

Jag tror att det är som så.. både vad gäller mejerier och tex cocosolja!

Om de inte gör att man blir mätt på mindre utan kanske i stället gör att man får i sig extra energi.. så är sanolikheten rätt lite för att man skall gå ner i vikt.

Jag testade med cocosfett i morgonkaffet, det fick jag sluta med för jag blev alldrig hungrig efter det.. bara ett illamående sent på kvällen.. som nog sa att jag ätit för lite under dagen!

Luccy
0

Ok, jag som har tänkt att cocosfett ger mättnad och gör att man går ner fortare…………. eller nått. Inte har jag tänkt att den ger nån energi direkt. Jag har misshandlat min kropp hårt genom åren med div metoder, så man kan säga att den är kraftigt missnöjd dessutom.

Lagom är svårt kan man säga.

Sindri
0

Under dessa två månader som du tycker att du gått upp - är det bara tillägget av kokosfettet som har ändrats i din kosthållning? Förutom att du dragit ner på mejerier då.

Har du provat att lägga in ditt totala matintag under en dag på någon av de sajter som finns där man kan se hur mycket man fått i sig av olika näringsämnen? Ibland kan det bli fel hur rätt man än tänker, och det kan vara en en stor hjälp.

Zepp
4

Cocosfett har sina fördelar vad gäller aptitkontroll.. då det främst består av MCT, dvs medelkorta fettsyror.. vilka har en annorlunda metabol väg i kroppen.

De kräven ingen galla för att tas upp, det difunderar rätt lätt igenom tarmväggen och det triggar varken insulin elelr ASP, vilka är de främsta fettlagrande mekanismerna.

Innebär att det i stort sett fortsätter cirkulera i blodet, där det tas upp av vävnad som använder som bränsle.

Iomed att det blir kvar i blodet så når en hel del levern, och där bryts en stor del ner till ketonkroppar.. och levern kan inte förbränna ketonkroppar, utan fortsätter ut i blodet, där det kan tas upp av annan vävnad om de så behagar.

Och ketonkroppar ersätter då glukos för de cellerna.

Så om man känner av de effekterna så blir man mättare längre och allt vad fettmetabolism uppregleras.

Fett i sig ger mättnad.. eller skall vi säga snarare ohunger, bara kroppen blivit en fettförbrännande varelse.

Luccy
0

# 16

Sindri det var ett tag sedan jag kollade sist. Men jag är väldigt enkel ätar ofta ganska lika.

Lchf-kaffe till frukost

3 ägg m smör till lunch

Middag: Kyckling, fisk, kött eller så med sallad och fet sås

Kvällsfika: Kaffe med lite nötter

Luccy
0

Sepp, tack för alla fakta, jag ska läsa imorgon igen. Idag har jag inga säkringar kvar, jag lider av väldig snurr i skallen efter utbrändhet så………….. Här är lyset tänt och ingen hemma.

Jag ökade på kokosfettet för att sluta överäta fel mat, då jag gjort väldiga avvägar i socker/tårta/kolhydrattträsket. Läste i sockerbomben att man gärna ska äta extra majonäs/kokos för att hålla sig mätt.

Godnatt Cool

Luccy
0

Jag blir inte riktigt klok på vad du menar Sepp, men jag är som sagt utbränd. Hur som haver har jag tagit bort cocos nu i några dagar. Jag måste börja med att stressa ner och försöka sova. Om man ska lägga in typ matdagbok, var kan man göra det. Förr fanns ju min mat som funkade hyfsat.

Zepp
0

Då drar jag ett lättförståeligt exempel.. vi hade en medlem som vanligtvis åt lättfil till frukost.

När denne då bytte till TY så fick denne för sig att hen gick upp i stället för ner.

Frågan jag då ställde var hur mycket mindre TYportionen var, så framgick att denne åt samma portion oavsett.. dvs mer kalorier.. vilket alla vet knappast gynnar viktnegång.

Grejen med att öka fettet är att man äter mindre portioner eller mer sällan iomed att man håller sig ohungrig på mer fett/kalorier.

Gör man inte det så kan man lika gärna gå tillbaka till lättfilen.

Lika gäller om man lägger till cocosfett.. äter man inte mindre eller mer sällan så tillför man bara mer kalorier.

En del måste så göra i början.. och även tillåta sig att gå upp något kilo för att metabolism och aptit skall anpassa sig till en mer fettrik diet.

Men.. iomed att du är utbränd så kan det ioförsej vara problem att utskilja de små nyanserna i aptitregleringen?

Sindri
0

#20 skrivet av Luccy

Den här tycker jag funkar bra. Jag trodde att jag åt annorlunda tills jag började lägga in här. Sedan kunde jag lätt korrigera kosten.

Det är synd, för just kokosfettet tror jag det är som får mig att stressa ner och sova gott. Kokosfettet lär ju innehålla fetter som är bra för hjärnan.

Nötter kan bromsa viktnedgång lika väl som mejerier.

Är det såser du gör själv? Så att du vet vad som finns i dem.

Att stressa utlöser produktion av kortisol som också ger viktuppgång.

Men som du skriver så bör du främst fokusera på att stressa ner och sova. Lår viktnedgången komma när du känner dig mer i balans och kroppen känner sig trygg.

Luccy
0

# 21 Sepp

Ja alltså jag förstår att man inte ska äta samma mängd som vanliga ( mina vanliga ) portioner. Jag har ju problem med vad som är vanligt då jag överätit i många år och lite till. Så jag har ju ändå kommit så långt att jag har börjat äta mkt mindre än förr. Den här versionen var lättare att förstå för mig. Tack!

# 22 Sindri

Exakt cocosfett ska ju bara så nyttigt, så mutter mutter. Ja sova bra o stressa ner är ett måste det förstår jag får bli prio 1 o bara fortsätta äta lchf.

Jag gör alltid mat från grunden så jag vet alltid vad jag har i. Var lägger du in vad du äter, du skriver här men jag förstår inte. Tack!

Sindri
0

#23 skrivet av Luccy

Du får ursäkta en virrig gammal dam - det gick lite fort så jag glömde länken…. Dumbbell heter sajten

Luccy
0

# sindri Tack för den länken, Jag har gått in där, men jag hittar inga livsmedel måsta man bygga upp hela listan själv. Obestämd OK, nu hittade jag nått o pluppa på. Men idag ska här inte reggas nått, hahahaha. Fast jag har varit duktig, bara lite glögg o en skvätt öl o lite rödkål köpt. Annars bara mat med låga kolisar o rätt o hemlagat.

God Jul Kyss

Sindri
0

När du klickar dagens datum och väljer Lägg till aktivitet sedan Kostregistrering så skriver du in t ex Ägg i rutan. Då kommer det upp en massa förslag på rätter med ägg i. Samma sak med skinka, broccoli osv.

Du kan också välja att lägga in Träningspass, Vikt, Mått mm och få en fullständig journal.

Jojo55
0

Man kan skicka efter deodoriserad, ekologisk kokosolja från Crearome:

http://www.crearome.se/

En femkilos hink kostar 459:- (= 91.80 kr./kg.)

Jag brukar köpa en sån och lägga över i en mindre burk. Nu såg jag att de har börjat med att sälja fem kilos hinkar för endast 390:- när man köper minst två.

Det är gratis frakt men desvärre en avgift på 48 kr om man köper för mindre än 850. Den summan kommer man upp i om man köper två femkilos hinkar och en 500 g. burk (=862 kr.) Om man har tur och har en kompis som också vill ha kokosolja så kan man ju köpa ihop och ta en burk var!

Obs! För att hitta kokosoljan ska du söka på "Vegetabilisk matolja" i produktlistan.