Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 8063 ggr
Lilltilda
0

kraftlösa muskler, varför?

jag går rakt på sak. Efter att ha ätit lchf i nästan ett år och tappat över 30 kg har jag plötsligt upptäckt att jag har tappat något annat med, nämligen kraften i mina muskler. Det konstiga är att jag inte tycks ha tappat muskelmassan utan bara kraften i musklerna jag har. Väldigt underligt känns det att plötsligt inte orka sånt som jag orkat förr. Snöskottningen är jobbigare, snöskoterkörningen mer påfrestande, en promenad i terräng mer ansträngande, jag klarar inte av att bära lika tunga kassar osv. Jag har trots det bra flås och känner mig rätt pigg i övrigt, det är bara det att jag inte klarar samma muskulära fysiska ansträngningar som förr. Lite känns det som när man tröttat ut musklerna rejält en dag och dagarna efter försöker lyfta nåt (Obs, jag har inte ont på något sätt, så det är inte som träningsvärk utan jag upplever bara något som liknar kraftlösheten som finns i överansträngda muskler)
Hur ska jag tolka detta? Som att jag har brist på något och behöver äta annorlunda, eller något annat?

Just ja, ett litet tillägg, jag har i min egen tråd klagat till och från på att jag har problem med frusna händer och fötter. Kanske hänger det ihop?

~God loves you, and I´m trying! ~

Zepp
1

Spekulera kan jag ju alltid!

Du har mindre fett som skyddar dig från kyla!

Du har väl kört en strikt ketogen diet ett bra tag nu.. så din förmåga till glykolys i musklerna blir då eftersatt.

Sådant känner man mest i extra kraftiga ansträngningsnivåer då musklerna överskrider fettoxidationsförmågans möjlighet att leverera ATP.

Sen så kan du vara förkyld oxå.. stämmer på bägge symptomen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lilltilda
0

#1 Tack för ditt spekulerande Zepp! ja jag kan köpa teorin om att det minskade fettlagret kan göra mig mer frusen. Det är väl kanske rätt logiskt.
Strikt ketogen kost har jag ju ätit hela tiden, ända sedan 9/1 2012, så det har ju garanterat påverkat kroppen på olika sätt.
Kraftlöshet pga förkylning är en bra teori, men jag har inga som helst andra symtom på att ha ett virus i kroppen och det har varit så här i flera veckor nu. Det är så att människor i min omgivning börjat märka att jag är svagare än vad jag varit så jag får pikar lite då och då.
Fast om det nu skulle handla om eftersatt förmåga till glykolys så borde väl kroppen lära sig att hantera det och kompensera för det på något sätt? Det är ju många som tränar och är starka trots ketogen diet, eller?
Jag har fortfarande samma grundkondition, orkar långa promenader på platt mark och att vara aktiv under en längre tid, men musklerna vill inte vara med. Igår upplevde jag att det tog emot att ta spjärn med benet för att dra på mig en stövel och idag så orkade jag inte att stänga spärren på min släpvagn trots att jag stängt den många ggr förr.

dufva
1

Det är inget att sticka under stolen med att du säkert även tappat en del muskelmassa

Eftersom du gått ner rejält (-30kg) av vilket det mesta säkert är fett så ryker oundvikligen även lite muskelmassa helt enkelt för att mindre muskler krävs för att bära upp din kropp idag

Om du inte behöver  lika mycket muskler för dina dagliga aktiviteter som förr då ryker även lite av musklerna

Det är faktiskt så att riktigt tunga människor ofta även har rätt mycket muskler (inbäddade i fettet)

Bara att resa sig ur soffan när man är riktigt tung är ju att beteckna som styrketräning Skrattande

Jag tror alltså knappast att nåt är fel med dig utan att du nog bara behöver belasta (träna) vissa muskelgrupper mer idag för att nå den standard du vill ha när den naturliga kroppsliga belastningen är mindre

evion
0

håller med Dufva, du har nog tappat muskler. Muskler som förut krävdes för att bära upp din 30 kilo tyngre kropp!

Lilltilda
0

#3 och #4:
Ja en del muskelmassa har såklart försvunnit. Framför allt i benen, men armarna? Jag har skonsamt tränat armar och axelparti under hela viktnedgångsfasen för att försöka motverka allt för mycket "gäddhäng" av överskottshud men det är klart att någon avancerad gymträning har det inte blivit.

Mer stryketräning kan det vara värt m.a.o. Snöskottning, promenader i snöig terräng med hunden, mer fastkörningar med skotern (Flört) och kanske lite lyftande av skrot (vikter) med. Det är ju inte kondis som saknas iaf.

MimLan
0

Jag tycker det låter konstigt. Just som sägs, armarna skall inte bli markant svagare av någon viktminskning.

Kan vara någon form av b-vitaminbrist? Jag snudd på somnade så fort jag skulle anstränga mig, visade sig fixas med b-vitaminer.

Lilltilda
0

#6: Tack för tipset!
ja jag tycker också att det är lite konstigt. Men extra konstigt är det att jag inte är/blir trött utan bara saknar styrkan i de muskler som tidigare fungerade bra.
Någon form av brist skulle kunna vara förklaringen tänker jag med, men jag vet inte vad. Försöker att äta relativt varierat.

Får googla b-vitaminbrist och se om det kan stämma.

MimLan
1

#7 För min del var det nog frågan om problem med syresättningen. Men som du hade jag inga uppenbara problem med humöret eller känslan i kroppen i övrigt. Just bara fysisk ansträngning.

Dock, skall sägas att min brist inte var konstig, den kom via långvarig obehandlad hypothyreos.

Lilltilda
0

#8: googlat. Några av symtomen kan eventuellt stämma. Får försöka hålla koll på att jag får i mig tillräckligt med b12 och folat  och se om något förändras.
Broccoli äter jag rätt ofta och det ska tydligen vara riktigt bra.

Beate
0

Har du även problem med slemhinnor typ torra ögon och torr i näsan?

Lilltilda
0

#10 nej, inte vad jag tänkt på i alla fall. Kanske lite torra/irriterade ögon men det skyller jag på att jag behöver förnya mina glasögon och linser.

Effie
0

Jag (som absolut inte gått ner mina 30 kg…än) känner också av den där svagheten, lite till och från. Jag har en hypotes om magnesiumbrist, som jag försöker testa, men jag är ju aldrig konsekvent någon längre tid, tyvärr. Jag har för mig att jag läst någonstans att det tar några månader att åtgärda magnesiumbrist, och jag kommer sällan ihåg det mer än några veckor i taget. Men jag tror det känns bättre efter de veckorna.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

SpurtAnne
0

Jag känner mig kraftlös när jag har ätit för lite kött. Då får jag järnbrist men jag brukar även märka det på att jag blir lite täppt i näsan. En fin entrecot sen är jag på banan igen. Det blir lätt för lite kött för mig för jag äter så mycket fisk. Det räcker med ett par dagar utan kött så är jag där igen.

Jag äter inte gris heller men brukar försöka ha lufttorkad skivat kokött i kylen. Lindar ett par skivor i en fet ost och tuggar i mig ett par gånger om dagen.

Men det kanske är nåt annat du har brist på.

hemul
0

Att tappa mer muskelmassa än vad som motiveras av den lägre nu belastningen låter inte särkilt rimligt, tycker jag.

Zepp
0

Jag tycker det är sunt att du överväger någon form av brist!

För nog kan man få brist på något även på denna kosten, speciellt om man försöker hålla ner matintaget för att gå ner i vikt.. fast det e bra mycket svårare att få brist på denna kosten skall jag nog vilja påstå!

Goliath tog upp det i en tråd.. hur ensidigt kan man äta utan att få brist;

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/50c5f232d4ebea54692adba7-ensidig-men-naringstat-kost?discussions-5

Lilltilda
0

Tusen tack för alla teorier och idéer!

#12 magnesium trodde jag också först, men kollat lite på en näringssajt och det verkar som att jag får i mig tillräckligt magnesium från de nötter och frön jag äter.

#13 För lite kött är nog inte mitt problem (men förstår vad du menar då jag före lchf ibland åt för lite animaliskt protein), men kanske äter jag för lite fisk då jag har svårt för fisk. Ersätter det med omega3-kapslar men glömmer ibland att ta dem

#14 Nej det tycker ju inte jag heller. Jag upplever ju att jag har muskelmassan kvar i framför allt armarna, men upplever att de liksom inte vill fungera som de ska.

#15 Ja jag ska försöka bokföra lite noggrannare vad jag äter och se om jag kan upptäcka någon brist. Jag äter inte speciellt lite mat (aldrig under 1500 kcal per dag) så jag utsätter ju inte kroppen för någon svältkost och försöker dessutom att äta varierat.
Ska spana in Goliaths tråd. Tack för tipset!

MimLan
0

Gör inte misstaget att förlita dig på vad du bokför. Trots allt är det intressanta vad din kropp kan tillgodogöra sig.

subcalva
1

Är du väldigt liten? För annars låter ner mot 1500 kcal alldeles för lite om du är normallång och normalaktiv.

Sen är ju jag av åsikten att strikt LCHF kan påverka ämnesomsättningen negativt. Kraftlöshet och frusna händer och fötter är typiska symptom. Jag körde mest yoga när jag körde som mest strikt LCHF så jag märkte inte av någon kraftlöshet men när jag värmde upp på cykel med pulsmätare så låg pulsen dryga 10 slag högre än när jag sen ökade på kolhydraterna. Jag hade också så kalla fötter och händer att jag var tvungen att ha skaffa benvärmare och handledsvärmare för att kunna yoga och ändå hade jag problem med vissa positioner som oundvikligen gjorde att fötterna krampade.

Jag kan rekommendera att läsa om problem med att gå för lågt med kolhydraterna på Perfect Health Diet. De kör lowcarb diet men förespråkar att man inte går under 50 gram kolhydrater om dagen just för att hålla sköldkörteln igång.

Carbohydrates and the Thyroid

Zepp
0

Mnjae.. sköldkörteln påverkas inte av LCHF mer än att insulinutsöndring kräver rätt mycket T3.. för att höja omsättningen i bukspottkörteln!

Däremot.. vilket kan vara något att tänka på.. 1500 Kcal är rätt lite under lång tid.. man kan lätt bli blimd av sin egen framgång?

Och hur gör man för att komma under 50gram?

hemul
0

Du kan ju fråga alla som fakirar, ligger på max 20 o.s.v. Eller fråga dem som rekommenderar andra att göra det. Flört

Varför det skulle vara svårt att åstadkomma begriper jag inte. SÅ mycket kolhydrater innehåller inte lever och öggula. Glad

Beate
0

Läs Subcalvas länk, det är intressanta artiklar som finns på perfect health diet, som gjorde att jag själv ökade på kolhydraterna. Jag är helt klart mindre frusen än jag var när jag åt striktare lchf och min man märkte stor skillnad både med kroppsvärmen och mindre torra slemhinnor, han brukade ha både torrhosta och konstiga fnysningar i näsan.

Sen är det ju intressant att läsa på wikipedia om både low-carb diet och ketogen diet. Den svenska strikta lchf:en är ju väldigt lik den ketogena diet som används för epileptiker och har används sen 1920-talet. Finns beskrivet vilka risker det finns. Och läser du om lowcarb så definieras det som ca 20-60 g kolh/dag dvs mer likt den mer liberala lchf-dieten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ketogenic_diet

http://en.wikipedia.org/wiki/Low-carbohydrate_diet

Lilltilda
0

#17 så sant! lurigt detta, men att registera bättre under en tid gör i alla fall att chanserna ökar att hitta ev. svagheter i kosten.

#18 ett förtydligande, jag äter aldrig under 1500 kcal (detta är i minsta laget för mig, men vissa dagar har jag slarvat med maten pga att jag prioriterat annat) men sällan över 2000 kcal. De ggr jag registrerat i efterhand det jag ätit under en dag så brukar det landa på ca 1750 kcal så det är nog en rätt genomsnittsligt intag för mig. Då äter jag mig mätt och belåten och känner mig nöjd.
1750 kcal rätt bra för någon som är 177 cm lång, väger 83-84 kg och som siktar på att tappa några kg till. Egentligen säger t.ex. matdagboken.se att jag ska ligga på 1582 kcal/dygn för en viktnedgång och 2082 kcal för att bibehålla nuvarande vikt.
Jag äter oftast 10-20 g kh per dag och mår ju bra på det. Ibland kan det bli några gram mer. Efter vad jag har läst så ska inte lchf påverka sköldkörteln negativt. Jag är ju heller ingen "fakir-lchfare" så kosten är varierad. Nötter, frön, mejerier och mycket grönsaker ingår i min kost.

#19  som sagt 1500 är i undantagsfall.
T3 måste jag läsa på om känner jag.

Lilltilda
0

#21: Jag ska läsa länken, men har svårt för texter på engelska.
Jag har hela tiden haft i tanken att när målvikten är nådd så ska jag äta en liberalare lchf eller nåt åt GI-hållet, men INTE före det.

Zepp
0

Prexis vad jag menar, blir fakir eller fettfasta eller liknande hardcore varianter, nästan inga grönsaker eller mejerier?

PG är en av de absolut vettigaste inom lowcarb.. inte tu tal om annat.. och hans resonemang om att kroppen förbrukar minimum 50 gram glukos om dagen så man kan lika gärna äta det har ett visst fog för sig.

Vad jag vill komma till är att man kan vilja lite för mycket.. och den främsta orsaken till lägre ämnesomsättning förutom sjukdom är att man äter för lite under längre tid.. och det är inte säkert att man känner av det fören långt senare.

Sen det här med T3, det är betydligt komplicerat, tex så behövs ansenliga mängder T3 för att bukspottkörteln skall producera insulin i de mängder som en kolisätare behöver.

Så att muppa kolisar skulle kunna dölja en faktist lägre nivå T3.

hemul
1

Zepp, max 20 är ju den gängse rekommendation för LCHF, det vet du också. 50 år snudd på att man äker ur LCHF-klubben.

Man kan äta ett par dl grädde och en hel del ovanjordingar utan att komma över 20 g.

Zepp
0

Skrattande Jodå det är hardcore LCHF, men min upfattning är att de flesta ligger så lågt mest i början.. och det brukar bli aningen ensidig kost i längden.

subcalva
0

Zepp, kopplingen mellan T3 och bildandet av insulin var nytt för mig. Har du nån bra länk att läsa för jag kan inte hitta något om det när jag googlar.

Däremot hittar jag information om motsatsen. Att för lågt intag av kolhydrater kan ge lågt T3.

Lågt intag av kolhydrater kan också ge lågt-T3-syndrom, eftersom detta leder till en minskning av leverns dejodinasenzymer.

Svensk text om euthyroidsymptom

Zepp
0

Har länkat studier på det förut, det är inget okänt!

Hela glukosmetabolismen drar massor av T3 vi har snarare för höga T3.

Och normalintervallet är satt på det att man äter massor av kolhydrater, slutar man så sjunker det,, trots att ämnesomsättningen är oförändrad.

"An increased iodine requirement as a result of significant changes in human nutrition rather than a decreased environmental iodine supply is suggested to represent the main cause of the iodine deficiency disorders (IDD). The pathomechanism proposed is based on the fact that serum concentrations of thyroid hormones, especially of trijodothyronine (T3), are dependent on the amount of dietary carbohydrate. High-carbohydrate diets are associated with significantly higher serum T3 concentrations, compared with very low-carbohydrate diets. While our Paleolithic ancestors subsisted on a very low carbohydrate/high protein diet, the agricultural revolution about 10,000 years ago brought about a significant increase in dietary carbohydrate. These nutritional changes have increased T3 levels significantly. Higher T3 levels are associated with an enhanced T3 production and an increased iodine requirement. The higher iodine requirement exceeds the availability of iodine from environmental sources in many regions of the world, resulting in the development of IDD."

http://www.medical-hypotheses.com/article/S0306-9877(04)00169-0/abstract

Det finns rätt mycket att läsa på pubmed.. tex att högt T3 kan orsaka hypoglykemi.. som i sin tur kan ge hypotyreosliknande symptom!

Och det är fortfarande kalorirestriktion under lång tid som hos friska kan leda till sänkt ämnesomsättning!

Sänkt ämnesomsättning är altså inte det samma som lågt aktivt T3, utan hur det påverkar mitokondrierna.

subcalva
0

Intressant studie men jag förstår inte riktigt hur den visar att T3 påverkar bukspottkörteln och insulintillverkningen?

Zepp
0

Inte bara insulinproduktionen utan en massa andra moment i glukosmetabolismen.. tex bildandet av glykogen.

Thyroida hormoner påverkar olika vävnad på olika sätt under olika förhållanden.. hos friska iallafall.

"The findings suggest that T3 regulates insulin level in the circulation after glucose ingestion and the increase in serum T3 levels after glucose ingestion is necessary for the glucose removal from the circulation in humans."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3516161

hemul
2

#26 Det är inte hardcore LCHF, det ÄR LCHF. Per definition.

Om nu folk går högre efter ett tag, som du tror, vad lägger de till då? Ännu mera vitkål och broccoli? Hur mycket sådant klarar man att äta? Det krävs ju en liten hink för att komma över 50 g.

subcalva
0

Robb Wolf från Paloesfären skriver i ett av sina senaste blogginlägg:

When I started pushing the time of the workouts longer, I noticed I did not have enough gas to do well in the training, AND I started to gain body fat.

Hela inlägget

Zepp
0

Näe det är Atkins induktionsfas!

Och det motsvarar 5E% kolisar för någon som äter 1600Kcal/dag!

LCHF definieras snarare som 75E% fett, 20E% protein, 5E% kolhydrater, som en introduktion.. dvs för att göra en snabb omställning så man hamnar i ketosis.. för att uppreglera allt som handlar om fettförbräning och allt vad det för med sig!

Så hamnar man på 1600 Kcal så stämmer det.. inte annars.. och så är siffrorna taget något ur luften.. mest för att folk frågar efter siffror.

Grejen är ju trots allt att man måste pröva sig fram.. vad som funkar.. men man kan sikta på 20 gram i tre veckor iallalfall så får man se om det spelar så stor roll huruvida man ligger på 20 eller 50 gram!

"En trygg LCHF-definition"

http://www.kostdoktorn.se/en-trygg-lchf-definition/

Zepp
0

Jag förstår inte vad detta har med T3 att göra?

Och jag är glad för att Robb lyckats komma ut ur sin tro på olika undergörande dieter.. vem som fått honom att tro på något sådant är dock för mig en gåta.. mest troligt är att han lurat sig själv?

Altså.. om man går upp i vikt, så innebär det att man äter mer än vad man förbrukar, det är fakta.. men inte orsaken!

Orsaken måste sökas i varför man äter mer än vad man förbrukar och då blir det helt plötsligt mer komplicerat!

Hyperinsulinemi är en (1) av förklaringarna, det förklarar inte allt.. men är rätt applicerbar på stora befolkningsgrupper!

Att man kan äta hur mycket som helst utan att gå upp vikt inser vem som helst med de mest rudimäntära kunskaper i näringslära är ett falskt påstående.. mest då baserat på var viljan ligger!

Dvs om du helt plötsligt vill äta mindre än vad du förbrukar så kommer du att gå ner vikt.. eller sänka din ämnesomsättning om kroppen inte är med på noterna!!

Finessen med LCHF är att man minskar på insulinets fettlagrande verkan dess inhibering av fettoxidation osv!

Insulin har sin främsta betydelse vad gäller blodsockerkontroll, men är även den viktigaste regulatorn av esterifiering och reesterifiering av triglycerider.. dvs lagringen av fett.. för framtida behov.

Dvs Insulinnåvån under dygnet är den största faktorn som påverkar nettoinlagring av fett i fettväven!

Finns flera andra.. men man kan undvika att befinna sig i hyperinsuliemi under stora delar av dygnet.. iallafall om man behöver gå ner i vikt!

hemul
0

Jag vet att det är Atkins Induction. Det var ju i princip därifrån LCHF fick hela konceptet. 20 g är det som oftast rekommenderas, här och på kostdoktorn, Och går man inte ner, då ska  man gå ännu lägre. Visst, alla gör inte så, men det är undantag, inte regel.

MimLan
0

#35 det är väl ändå få som anser att man "måste" gå lägre. Det handlar väl snarare om att ta bort sådant som kan störa, som mejerier och nötter?

hemul
0

Är inte det samma sak i praktiken? Eller ska man kompensera med en liten hink vitkål till? Tungan ute

Jag har inte fört statistik och det är väldigt oilka vad man lägger märke till beroende på vad man själv har för utgångspunkt, det vet jag, men nog tycker jag de flesta som vill ha hjälp med att de inte går ner/har slutat gå ner/inte mår bra nästan undantagslöst börjar med "Jag har ätit strikt LCHF i X år/nånader/veckor".

Att docs inställning är ju mindre desto bättre, det är jag alldeles säker på.

MimLan
0

En del av de där förfrågningarna kommer ju också från de som har en väldigt bred uppfattning om vad strikt är.

Nu har jag slutat läsa doc, men är inte hans utgångsläge en väldigt liberal nivå, där det absolut finns poänger för känsliga att dra ner och bli strikta?

Och nja. Det behöver inte betyda att man drar ner på kolhydratnivån för att man skippar vissa typer av mat. Jag vet med mig att när jag lämnar mejerier så ökar min kolhydratnivå i praktiken eftersom det blir en hel del grönsaksrätter till köttet.

Zepp
0

" Eftersom så många tycker det är viktigt att ha en kolhydratsiffra så tycker jag i sammanhanget att 10 E% är ett bra val. Det är uppenbarligen bara en jämn och fin siffra att ha som riktmärke. Följer man vanliga kostråd för LCHF relativt noga har man inga problem att hålla sig under 10 E%."

http://www.kostdoktorn.se/en-trygg-lchf-definition/

subcalva
0

#34 Mitt inlägg i #32 var allmänt riktat till TS som också kände sig kraftlös precis som Robb Wolf gjorde.

Som tjej är det kul att få inspiration av andra tjejer för att orka träna och då kan jag varmt rekommendera Go Kaleo som är en häftig tjej. Jag vet att jag läste några inlägg av henne för några år sedan men då tyckte jag fortfarande att styrketräning var pest och pina men när jag har ork igen tycker jag plötsligt att det är kul och hoppas kunna uppnå mitt mål snart att göra en riktigt armhävning på tårna.

Go Kaleo

jamtlandstjej
0

Jag skulle tippa på magnesium trots allt… Precis samma symptom som jag fick. Kunde utan problem gå på slät mark, hur långt som helst…men en uppförsbacke så var mina ben som kokt spagetti… Testa att ta magnesiumtillskott! det är ju vattenlösligt så det du inte behöver kissar du ut! :-)

hemul
0

#38 Det gäller nog bara hans egen kost, inte andras. Tungan ute

Eller han säger väl att man behöver gå ner i vikt, har metabola syndromet o.s.v. så är det bra att äta så lite kolhydrater som möjligt.