Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4112 ggr
H.Andersson
0

Dra ner på kolhydrater?

Hej!

Skulle ni anse att det är bättre att dra ner på kolhydraterna även om det inte biir så strikt som lchf innebär?

Som person är jag redan smal, vältränad (tränar ibland 7 dagar i veckan) inget stark sötsug, mår bra helt enkelt.

Till exempel att man helt enkelt äter mindre kolhydrater och ersätter det med fett o protein.

Exempel :

Säg att vi fördelar 500kalorier i kolhydrater, fett o protein.

Anser ni då det är bättre att äta 1 macka med dubbelt så mkt pålägg i form av ost, skinka o smör, än 2 mackor med mindre pålägg (båda portionerna innehåller 500 kalorier)

Ingen lchf alltså, men vill ändå höra vad ni har att säga :)

Vilken fördelning skulle ni rekommendera en person av dessa 2 exempel :

Exempel 1 :

30% protein

50%kolhydrater

20% fett

Exempel 2

30% protein

45% fett

25% kolhydrater

Zepp
0

Det beror på!

Ost, skinka och smör har mer näring än bröd.. är väl vad man kan säga?

Sen så.. är det såhär;

1. Man äter en hälsosam kost med all den essentiella näring man behöver!

2. Har man problem med glukosmetabolismen så får man justera den utifrån sina förutsättningar.

3. Det är svårt att få alla sin essentiella näring från bröd, socker, flingor, godis, läsk, kakor osv.. varför det skall användas för det som det är.. dvs njutningsmedel vid väl valda tillfällen.

4. De flesta äter sitt energibehov.. några lite mer, någon lite mindre.. men det är ovanligt att man går upp 30 kilo på ett år.. utan det brukar ske under en livstid.. eller en halv!

5. Om man då äter en stor del av sin energi o form av mat som innehåller dåligt med näring, så kommer det att märkas i längden.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

RobinEH
0

Något jag insett på senare dar så handlar det mer om kvalitet än makronutrienter. Som Zepp skriver så innehåller brödet inte mycket näring. Byter du ut det mot t.ex. en grönsak med samma mängd kolhydrater så får du troligtvis i dig mer näring.

Som metabolt frisk så bör man inte fastna helt på makronutrienter.

Som aktiv så har du ett visst "behov" av kolhydrater.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

patriknn1
0

För den som är frisk och aktiv så är det viktigaste egentligen att äta mat som är bra, och med det menar jag att minska rejält på tex gluten, socker, margarin, mjölk, dåliga halvfabrikat, chips/strips, osv, till förmån för riktig, bra mat, så som ägg, smör, grönsaker, rotfrukter, fisk, kyckling, kött, kanske lite ris, och godsaker som bär, nötter, lite kvalitetschoklad och en och annan frukt.

Om man ska generalisera så mår de flesta antagligen bättre med lite mindre kolhydrater, men som sagt det viktigaste för friska, aktiva människor är nog ändock kvaliteten på maten och att undvika det värsta skräpet.

Zepp
0

Det glada budskapet är väl att man kan byta en hel del tomma kolhydrater mot fett utan att det är några negativa konsekvenser på hälsan.

Speciellt om man tar fettet från animaliska produkter. typ fett kött, fet fisk, feta mejerier, osv.

kaisakavat
0

Sen behöver man sällan öka proteinmängden i kosten. Den kan oftast ligga där den var, om man nu inte åt alldeles för lite innan.

Det handlar mer om det anra skriver härovan, att byta ut skräpiga kh-källor till såna som innehåller näring och medför färre problem, samt att äta bra sorts fett och inte fettsnålt. Energin från i övrigt typ näringsfria källor ska främst ersättas med energi från fett (och bättre kh-källor), inte från mer protein.

'Volymen' mat man äter minskar med LCHF, då bukfyllnadsmat (pasta, bröd, e t c) tas bort, men näringsintaget kan alltså ändå öka och en sorts nöjdmättnad uppstår, istället för 'bukfyllemättnad'.

H.Andersson
0

Mjölk är väll bra mat? Älskar ju mjölk!

Vilka är dem värsta kolhydraterna då? Är det igentligen så stor skillnad på vit pasta och fullkornpasta?

Vilka är dem bättre kolhydraterna? dem som verkligen ger energi inför ett träningspass till exempel?

Beate
2

Förenklat kan man väl säga att fullkornspasta är sämre på så sätt att det innehåller både gluten och fytinsyra. Vit pasta har bara gluten. Å andra sidan så ger fullkornspasta ett något lägre insulinpåslag.

Nä, skit i spannmål och käka istället rotfrukter och ris istället, de räknas som "safe starches", men du behöver inte äta stora lass av det, mer som ett mindre tillbehör till en köttbit med grönsaker och sås.

Välj bär istället för frukt.

Sindri
0

Mjölk är gott, men innehåller en del kolhydrater. Mjölksocker har du kanske hört talas om. För de som vill gå ner i vikt är det inte speciellt bra med mjölk.

För den som har problem, med candida eller akne är inte mjölk heller så bra.

I ny forskning har mjölk kopplats ihop med prostatacancer. Något att beakta även om man kanske inte får det när man är ung.

RobinEH
0

Jag skulle rekommendera Matkalkyl. Där kan du undersöka olika produkters näringsinnehåll.

Om vi ser till fullkornsris så innehåller det, tillskillnad från vitt ris, antinutrienter som hindrar upptaget av näring samtidigt som det innehåller mer näring. Så fullkorn är inte alltid bättre.

Det finns inga kolhydrater, enligt mig, som ger mer energi inför träning. Dock ger vissa minder näring i form av vitaminer och mineral.

Tillägg: #8 Länk till den berörda forskningen?

H.Andersson
0

Okey. Är gluten en kolhydrat? Gluten har jag hört att näst intill alla människor ska äta mindre av. Är det gluten i potatis?

Kommer jag kunna utvinna någon energi ur fettet även om jag äter mer av det när jag hela tiden stoppar i mig en viss mängd kolhydrater också, även om jag nu minskar på dem?

RobinEH
0

Gluten är ett protein som en del är allergiska mot. Det hävdas att kroppen inte tålererar det så bra även om man för tillfället inte är allergisk. Gluten finns inte i ris eller potatis.

Fettoxidationen kommer fortfarande att aktiveras trots att "kolhydratsoxidationen" aktiveras mer eller mindre.

Sindri
0

#9 skrivet av RobinEH

Någon direkt länk till någon rapport har jag inte, men det skrevs i SvD för ett tag sedan om detta.

OBS! att jag skrev "kopplats ihop" vilket inte betyder att man är övertygad om sambandet. Forskarna tror att att det är den där Insulin Growth Factor (IGF) som finns i mjölk som är boven. Och det skall i så fall röra sig om män som dricker mycket mjölk varje dag under många år.

RobinEH
0

Även kalcium och fosfat har man gissat på. Dock har inte jag sett någon forskning som ger något "starkt" stöd till teorin.

Här kan du läsa lite om fett-/"kolhydratsoxidation".

Zepp
0

Näe.. vänta nu IGF finns väl inte i mjölk?

"Somatomediner (Insulinliknande tillväxtfaktor, IGF) är en grupp insulinliknande polypeptider och blodproteiner med tillväxtfaktor, som tillverkas i levern som respons på somatotropin (tillväxthormon)."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Somatomediner

RobinEH
0

Bra iakttaget Zepp! Flört Dock har det väl mjölk visats kunna främja kroppens egna produktion.

Zepp
0

Antagligen.. lixom en massa andra livsmedel! Förvånad

Det e ju det jag sagt hela tiden.. äter man så dör man!

Men det skulle inte förvåna mig om mjölk höjer det extra, då det är en näringslösning för att kalvar skall växa och lägga på sig.

Men då är det oxå lika illa att träna för det höjer oxå IGF!

Beate
0

#14 Stämmer det? Jag trodde kroppen både själv tillverkade igf-1 OCH att man får i sig det via kosten. Jag googlade lite snabbt och hittade det här:

_IGF-1 is found naturally in the milk of lactating mothers. The amount of IGF-1 in dairy milk depends on the age of the cow, its diet and stage of lactation according the U.S.Food and Drug Administration. Milk from cows injected with rBGH to increase milk production contains higher levels of IGF-1, according to the American Cancer Society. The FDA argues that the increase is minimal and within the normal variation of IGF-1 levels in milk.

Read more: http://www.livestrong.com/article/500398-which-types-of-milk-have-the-most-igf-1/#ixzz2FUKmy8Ma_

RobinEH
0

#17 Se där ja. Man lär sig något varje dag. Hursomhelst så skall mängden i mjölk vara av en relativt insignifikant mängd. https://www.globaldairyinnovation.com/milk-safety/igf-1.aspx

Beate
0

Jag tycker nog inte hemsidan för ett företag som tillverkar tillskott och antibiotika till mjölkproduktion är så tillförliltlig källa.

https://www.globaldairyinnovation.com/aboutus/

RobinEH
0

Bra att du är källkritisk!

http://www.cancer.org/cancer/cancercauses/othercarcinogens/athome/recombinant-bovine-growth-hormone

"Some studies have shown that adults who drink milk have about 10% higher levels of IGF-1 in their blood than those who drink little or no milk. But this same finding has also been reported in people who drink soymilk. This suggests that the increase in IGF-1 may not be specific to cow's milk, and may be caused by protein, minerals, or some other factors in milk unrelated to rBGH."

"One study estimated that the additional amount of IGF-1 that might be absorbed by humans drinking milk from rBGH treatment, assuming no degradation and complete absorption, represents 0.09% of the normal daily production of IGF-1 in adults."

"It is not clear that drinking milk produced using rBGH significantly increases IGF-1 levels in humans or adds to the risk of developing cancer. More research is needed to help better address these concerns."

H.Andersson
0

Jag vet fortfarande inte hur man ska äta igentligen. haha jag är verkligen nybörjare och är 20 år så är inte insatt något i mat. Äter bara det som faller mig in! :P

Vilka kolhydrater ska man allra helst undvika? Socker, vitt mjöl?

Vad äter man istället för desas proteiner? Nötter? fröer? Finns det något fett som ger energi så som kolhydrater gör? Alltså för att kunan prestera bra inför styrketräning till exempel.

Zepp
1

Så här förklaras det på ett enkelt sätt.. altså vad LCHF står för!

Och som vi menar är en hälsosam kost för alla.. fast sådana som du kan äta betydligt mer kolhydrater.. typ rotfrukter, bär, frukt!

"Ät gärna

• Kött: Valfri sort. Nöt, gris, vilt, kyckling. Fettranden är nyttig liksom skinnet på kycklingen. Välj gärna ekologiskt och gräsbetat om du kan.
  • Fisk och skaldjur: Alla sorter. Gärna feta fiskar som lax, makrill eller strömming. Undvik panering.
  • Ägg: I alla former. Kokt, stekt, omelett. Gärna ekologiska.
  • Naturligt fett, feta såser: Använd gärna smör och grädde i matlagningen så blir det godare och du blir mättare. Bearnaisesås, hollandaisesås, läs på förpackningarna eller gör själv. Kokosfett, olivolja och rapsolja är också bra alternativ.
  • Ovanjordsgrönsaker: Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat med mera.
  • Mejeriprodukter: Välj alltid det fetaste alternativet. Riktigt smör och Bregott, grädde (40 %), crème fraiche, feta ostar. Fet grekisk/ turkisk yoghurt. Var försiktig med vanlig mjölk och fil, de innehåller mycket mjölksocker. Undvik smaksatta, sockrade och lättvarianter.
  • Nötter: Bra som tv-godis (helst i måttliga mängder).
  • Bär: Okej i måttliga mängder, om du inte är superstrikt/-känslig. Goda med vispad grädde.

Titta i affären på innehållsförteckningen. Högst 5 g kolhydrater per 100 g födoämne är ett enkelt nybörjartips.

Undvik helst
  • Socker: Värst av allt. Läsk, godis, juice, sportdrycker, choklad, kakor, bullar, kaffebröd, glass, frukostflingor. Även sötningsmedel undviks helst.
  • Stärkelse: Bröd, pasta, ris, potatis, pommes frites, chips, gröt, müsli och så vidare. »Fullkornsprodukter« är bara mindre dåliga. Måttliga mängder rotfrukter kan vara okej om du inte är alltför noga med kolhydraterna.
  • Margarin: Industriell smörimitation med onaturligt hög omega-6-halt. Har inga hälsofördelar, smakar dåligt. Statistiskt kopplat till astma, allergier och andra inflammatoriska sjukdomar.
  • Öl: Flytande bröd. Full av maltsocker tyvärr.
  • Frukt: Mycket socker. Ät undantagsvis som naturligt godis.
Unna dig vid fest

Du bestämmer när det är fest. Viktnedgången kan bromsas en aning.

• Alkohol: Torrt vin (vanligt rödvin eller torrt vitt), whisky, konjak, vodka, drinkar utan socker.
  • Mörk choklad: Minst 70 % kakao, helst bara lite.
Drick till vardags
  • Vatten: Smaksatt eller kolsyrat om du behöver.
  • Kaffe: Gärna med vispgrädde i, testa!
  • Te: Svart, grönt, vitt …"

http://www.kostdoktorn.se/lchf/

Det kontroversiella är att vi med besämdhet hävdar att man kan äta betydligt mer fett än vad gällande kostråd säger.. och att det finns gott stöd för det.

http://coltingblogg.com/2011/11/08/lyssna-inte-pa-rf%C2%B4s-kostrekommendationer/