Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2820 ggr
KatNyb
0

hur mycket stevia tål sillen?

Såg ett recept på inlagd sill där det skulle vara en tesked stevia i lagen till en burk sillfileer (210 g). Är inte det lite mycket?

Ary
0

Hej KatNyb. Har ingen aning om hur mycket stevia man kan ha i sill innan det smakar beskt, sorry. Ville bara säga att jag har inte haft i ngt socker alls.

Gör en currymajonäs på danskt vis med pyttelite ättika och rör i sillen. Har man inte så mycket surt behövs inget socker. Ser till att de blir ordentligt urvattnade över natten för att minska på konserveringmedlet. Har serverat det till icke LCHFare och de har ingen aning om att den är sockerfri och älskar den ;)

Lycka till hur du än gör med din sill :)

KatNyb
0

Jo, jag hade tänkt göra currysill, det har jag gjort tidigare jular. Då använder jag matjesill. Men så tänkte jag också ha den klassiska inlagda i år. Finns det någon därute som testat stevia-inläggning och som kan ha synpunkter på hur mycket stevia det ska vara?

konichiwa
0

jag har inte provat det men det låter mycket! Stevia är ju ca 250 gånger vanligt socker. 1 tsk= 5 ml. 5x250=1.250ml som om man jämför blir ungefär som 1,25 dl socker. Kanske, om man fortfarande är van vid socker att det är ok men sen är det bismaken…

hemul
0

Jag tycker också att sill smakar urk med enbart stevia. Och jag är ändå stor steviafantast och föredrar faktiskt steviasmaken framför socker i många fall.

Har inte testat detta med sill, men nyligen provada jag ättiksströmming med mindre socker än jag tar normalt och lite stevia och det gick bra. Så om du inte vill utesluta socker helt är det en möjlighet.

Till min "normala" lag med socker använder jag en fjärdedel så mycket socker som det står i vanliga recept. Alltså 1+ 2+ 3 lag blir 1 + 1/2 + 3. Nu tog jag alltså yttterligare lite mindre.

[Petronella Pip]
1

Du kan inte använda icas sukrin?  Nån matsked eller så. Man kan lägga till en gnutta stevia också. Då slipper man bismaker. Iallafall känner inte jag någon.

Lisabet
2

Jag använder stevia när jag lägger in sill. Till drygt 2dl vatten använder jag knappt ½ tsk stevia.

Det är det enda jag använder stevia till. Kan inte med smaken i andra fall, men just i sillinläggning går det bra, när den stått minst ett dygn.

Recept finns här.

hemul
0

Ha! Precis tvärtom mot mig. Konstigt att folk upplever smaken så olika.

Marianns LCHF Mat & bak
0

man kan ju också göra min blandning dvs 2-3 msk erytritol (sukrin) och 1/4-1/2 krm stevia, den sötman brukar bli lagom och inga bismaker.
Som numera finns i en färdig blandning bakery+.

Mvh

Marianns LCHF mat&bak

Författare till :

Baka med LCHF som ska ges ut i USA hösten 13

Baka matbröd med LCHF utkommer feb 13

Hannathu
2

ICAS Stevia Strö är samma blandning som Mariann skriver om. Kan det vara den de menar i receptet?

Tänk bara på att socker konserverar och förlänger hållbarheten på sillen så var uppmärksamma så att den inte hinner bli dålig.

Marianns LCHF Mat & bak
0

#9 Nej ICA stevia strö är långt ifrån min blandning. ICA Stevia strö innehåller så ynka lite stevia att det knappt är märkbart och därför måste ICA´s behandlas som ren erytritol. Den ska doseras lika som socker min blandning är 3 x sötare,= stor skillnad.

Lisabet
0

#9 Om det är det gamla receptet i #6 som du menar, så är det ren stevia som avses.

Stevia clear var flytande, och doserades med pipett. Det finns, så vitt jag vet, inte längre, men det går bra med annan stevia istället.

Lisabet
0

Det var från cayote som jag köpte stevia clear förut. De säljer den inte längre, de slutade när de trodde det var förbjudet, för några år sedan.

Det går lika bra med annan stevia.

[Petronella Pip]
0

jaha det ser jag nu att det står! Ja det var ju förbjudet tidigare att sälja som livsmedel men nu är det ju inte förbjudet längre så de borde ju kunna börja igen!

KatNyb
1

Nu har jag testat sillen, jag gjorde den med 3 msk Sukrin+ (som alltså innehåller Stevia). Den blev jättegod! Den har stått i 1,5 dygn och jag känner ingen bismak.

konichiwa
0

Vad bra att veta!