Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 10582 ggr
Mimsivimsi
2

Olika omelett-recept!

Sökte men hittade inte.. en tråd ägnad endast för omeletter!

För mig har alltid en omelett varit den bästa starten på dagen, men tillagar den alltid med bacon, tomat o ägg, och jag vill försöka gå ifrån bacon då den innehåller druvsocker och nitrit..
Så skulle vilja ha enkla recept på era favoritomeletter!

Thyra4
0

Jag kör en annan varient nu, när jag har tröttnat på bacon. Smälter en rejäl klick smör i en kastrull, tar kastrullen av spisen och vispar ner 2 ägg där. Fortsätter vispa och sänker värmen så allt blir kokt. Häller upp på tallriken och blandar med fetaost. Toppengott. Säkert är det gott med tomat till också.

Pasi
0

Vimsimimsi - Tomat innehåller också socker (men inte nitrit förstås).Flört

Jag tycker rarings västerbottenomelett är god. Just att blanda 4 hela ägg och 2 gulor (proportionen!) gör mycket för smaken.

mazen
0

Googla på omelett så hittar du massor

Testade den här lite annorlunda omeletten och den var helt okey så egentligen är det bara fantasin som begränsar

http://veglchf.wordpress.com/2009/07/16/jordgubbsomelett/

Mooniq
1

Min favorit

2ägg +25 gram smulad feta som jag steker i smör.. ev lite grönt vid sidan om på tallriken. Har hittat en fetaost som är 48% fett i.. Mumma.. (Greco)

Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

parsley
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fin fransk femtiotalsomelett

Gör en vanlig fransk omelett. När omeletten är nästan klar strö över riven ost, om du vill, det är inte nödvändigt. Lägg på några salladsblad och valfritt antal rensade räkor. Stäng av värmen och lägg ett lock över stekpannan. Låt omeletten står under lock någon minut så den blir helt färdig, salladen slaknar och räkorna blir ljumma.

Bilden föreställer en fin fransk femtiotalsbil.

Mimsivimsi
0

smarriga recept! I want more!

Pasi - jo jag vet att tomater innehåller en del socker.. men jag gillar tomater.. Cool brukar ha ungefär en halv tomat i en omelett så det är ju inte så mkt.

Alfers
0

hackad paprika, rödlök och santa marias viltkrydda är mums för magen

kaisakavat
1

Jag gjorde äggröra idag, med smör, men rörde också ner en rejäl dos färskost. Det blev snarare oströra med äggtouch!

Över det strödde jag vitlökssmörfrästa champinjoner! Man kan strö över precis vad man vill.

Kletigt och smarrigt!

knytt1
0

Omelett med tomat och ost är ett smarrigt tips. Glad

LenaE
0

Jag brukar hälla i lite krossade tomater i äggen i stället för vatten och det blir super gott, fast då är det gott med bacon till men det funkar utan också.

och jag lägger ofta på skivad färsk mozzarella på toppen det är också gott och svamp champinjoner kantareller osv så det blir offta vegetarisk omelett,

jag brukar också variera med krydda som tex curry

jag har alltid lock på och svag värme så den blir väl gräddad

mumin61
0

Jag brukar fräsa lite purjolök, lite paprika, lite färsk spenat o ett par körsbärstomater som jag delat i halvor. Sen rör jag ihop ägg o grädde o kryddar med svartpeppar o salt, det häller jag över grönsakerna innan omeletten stelnar riktigt skivar jag över nån riktigt fet o go ost som får smälta ner. Är det svårt att få den riktigt gräddad (beror ju på hur mycket man gör) lägger jag på ett lock en stund.

Besika
1

Går att variera i all oändlighet. Här är några av mina favoriter:

Champinon"stuvning", stekta champisar med creme fraiche.

Brieost och soltorkade tomater…

Stek babyspenat innan du häller över äggsmeten.

Massa riven ost och svartpeppar

Istället för bacon, stek lufttorkad skinka i strimlor, supergott!

Mimsivimsi
0

lufttorkad skinka var en smart idé! Gillar nämligen bacon-smaken..

Zondell
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Puttar upp den här gamla tråden. Jag är helt insnöad på omeletter och har köpt mängder av färska kryddor. Kommer att prova olika kombinationer och blogga om det HÄR

I morse körde jag tacoomelett på gårdagens rester med röd paprika, färsk röd chili, vitlök och creme fraiche. Supergott!

Mimsivimsi
0

vad roligt att du grävde fram denna tråd. jag kan ju passa på och uppdatera med en omelett som jag numera brukar göra:

Stek följande tills det blir en moja av det:
-hackad rödlök
-zuccini
-champinjon
-tomat
-vitlök
-basilika (gärna färsk)
-salt, peppar, gurkmeja

Lägg på en tallrik.

Vispa ihop 2 ägg och lägg i pannan på medel-värme.
Smula över fetaost och riv parmesan över "kakan"
Lägg över "mojan" på ena halvan och vik över.

KLART! Yumma!

(och jag fick bort mitt dagliga bacon)