Jodopax, gurgla??
Har fått förkylningen från helvetet :(
Nu känner jag panik, för näsan och halsen har svullnat upp, så jag knappt kan andas.
Det gör fruktansvärt ont i halsen, det är så att jag inte ens vågar svälja saliv. Utan spottar ut det.
Problemet är att jag bor lite avsides, och min närmaste granne (3km), är på Kanarieöarna. Så jag får ta hjälp av det som finns till hands. Att åka till apoteket, finns inte ens på kartan. Jag har 30 cm snö på uppfarten och för klen för att skotta.
Sååå, nu till min fråga. Kan jag gurgla halsen med jodopax?? Det är det enda bakteriedödande jag hittade i skåpen. Men det står att det är till utvärtes bruk.
Resultat ifrån google.
Något som lindrar själva smärtan i halsen är att gurgla Jodopax som du införskaffar från apoteket. Det smakar kanske inte hallon men jag tycker att det lindrar halsont väldigt bra i alla fall!
För övrigt har jag alltid lärt mig att du aldrig ska träna med halsont. Förkylning är väl ingen höjdare att träna med heller med tanke på att immunförsvaret sänks när du tränar och det är lättare att viruset sprids..
Svårt det där med att veta huruvida man kan träna eller inte, men det är ju mycket bättre att vila några dagar för mycket än att börja träna för tidigt. Hur tradigt det än är.. :/
Krya på dig!
LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF
https://plus.google.com/u/0/b/107776422766563650882/
Ett till svar
En vit beläggning brukar vara ett tecken på att det är bakterieorsakad halsfluss. Som jag kommer ihåg det så brukar man bli bättre efter ca. 3 dagar med penicillin. Du kan också köpa nydonex (nyodex? Stavningen lär jag mig aldrig… Hette jodopax förr) det är en jodlösning man gurglar och som dödar bakterier, virus och "svampar" i halsen. Det är bra grejer!
Edit: Du kan ju också ringa 1177 för att få professionell rådgivning av en sjuksköterska.
LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF
Har ringt sjukvårdupplysningen, men då får jag till svar att jag bör besöka närmaste vårdcentral.
Men jag orkar inte…..är helt slut av feber och smärta :(
per….träna??? absolut inte
Jag har som sagt bara googlat, borde du själv kunna göra inte så svårt.
Svaret är ju ganska tydligt det verkar lugnt att gurgla jodopax…
Testa och se du lär inte dö…
LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF
per, jag är helt slut orkesmässigt. Tyckte att det var lättare att fråga här än att googla.
googlar man, så får man upp oändligt av sidor.
orkar inte plöja mig igenom dom just nu
Ja gör helt som du själv vill, du har ju uppenbarligen jodopax hemma, och det kan uppenbarligen hjälpa.
Men jag är varken läkare eller har själv testat.
Valet är således att testa eller inte testa.
Valet är ditt.
Jag skiter nu i denna tråd.
LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF
per, ja skit i det. för du har ju egentligen inte gett nått vettigt råd.
att jag kan testa eller inte, vet jag själv

Ring 1177 igen! Ambulans är väl fortfarande ett altrnativ. Det är svårt att överleva om man inte kan andas.
Du dör inte av att gurgla Jodopax men späd ut ordentligt med vatten.
På min flaska med Nyodex (i princip Jodopax) som jag har står att man skall späda ut det med 10 delar vatten. Gör det och gurgla!
Om du inte vill använda Jodopax för ofta så gör koksaltlösning coh gurgla med. Det har hjälpt mig mycket.
Jag tycker dessutom du skall kolla tungan och halsen så gott du kan.
Ring närmaste akutavdelning och rådgör - det är mycekt möjligt att de vill titta på dig. Och på något sätt får de dig till sjukhuset då!
Du skall naturlgitvis inte ut och skotta - det är liktydigt med tung träning!
Om du råkar ha citron, ingefära, timjan eller nåt av dem hemma, gör te och drick.
Gurglade med jodopaxen, hoppas att det dödade några bakterier. Jag har annars alltid använt Jodopax endast utvärtes, så det här med att gurgla halsen med det är helt nytt för mig. Men tydligtn rätt vanligt att andra gör det. Man lär sig något hela tiden :)
Fick besök av en kompis idag, och hon hade med sig lite av varje. Välsignade människa, haha. Där fanns nässprej, alvedon, bedövningstabletter för halsen och en jättespruta att göra nässköljning med. DET var verkligen förlösande, kunde sova lite till och från efter deb behandlingen. Skönt.
Så ikväll ska jag blanda i lite jodopax i saltvattnet som jag ska skölja näsan med.

Strunta i Jodopax i näsan.
Saltlösning, 1 kryddmått (1 mL) till 1 dL vatten, ljummet (37º C)
Ta en matsked med saltvatten, sätt skeden under näsan och dra in kraftigt. Gör om tills du är ren i näsan.
Kan upprepas när och hur ofta som helst.
Gammal hederlig mekanisk rengöring fungerar alltid.
Alternativet är mekanisk rengöring med piprensare (ej rekommendabelt)
Piprensare låter inget vidare, fast i brist på annat så ;) Jag har använt det sprutan som kompisen hade med sig. Den heter Nasoline, och är till för nässköljning. Har blandat ca 1 msk salt i 1 liter vatten. Tänkte att joden skulle hjälpa till extra mycket, eftersom det är bakteriedödande.
Ja, det glömde jag skriva - skölja näsan är också helt gudomligt när man är täppt och svullen!
#11 skrivet av AntoniautanX
Vad gjorde man utan vänner! Du "låter" bättre idag. Inte så desperat!!
Fortsätt krya på dig. 

Jäpp, bara saltat vatten lär ha minst lika bra effekt. Kruxet är att det för det mesta inte handlar om bakterier när man är svullen i halsen och har slem och snuva, utan att det är virus, och på det bider inte jodopax heller.
Men att skölja näsan funkar faktiskt för att åtminstone rensa upp kanalerna, och om det också är lite avsvällande så är det ju bara bra.
Sindri, tack. Ja, det känns lite bättre idag. Det gör inte lika ont längre tack vare tabletterna. Och så är det otroligt skönt att få rensat näsan. Halsen är lika svullen fortfarande, eller rättare sagt…..den mjuka delen av gommen. Den är svullen och värker, känns som en tjock klump. Det går hela vägen till svalget och "bakom" näsan. Den gör det svårt andas, väldigt obehagligt faktiskt.
Det finns två jodopax en i blå flaska som är för sår alltså utvärtes och en i grön som är för gurgling… åtminstone var det så tidigare, man kanske ska undvika den som är för utvärtes bruk till att gurgla med för jag antar att de satt till nåt annat i den alt. tagit bort nåt ur den andra!
Oj, jag har använt den blåa..
Det sved en del, men det kändes "rensat" efteråt.
Så jag tänkte att: Ont skall med ont förgås 
I dagens läge är det rätt bra….näsan och bihålorna är rena.
Huvudvärken och värken i käkarna är borta. MEN värken i halsen håller på att göra mig tokig!!!
Sväljer med en stor dos förbehållsamhet, eftersom det gör såååå ont.
Vad göra???
Ringa sjukvårdsupplysningen!
Den värken låter som halsfluss och det är inte att leka med. Motsäges dock av att värken försvunnit.
Men ring som sagt var! De vet vad de skall fråga efter och hur de skall tolka svaren!