Fun light med Stevia
Idag köpte jag Fun light på Willys. En ny som är sötad med Stevia. Fanns två smaker. Strawberry/Marula och Blackberry/Blueberry. Kanske lite dyr, halvlitersflaska för 16:90 men goda är de och ingen bismak i min mun i alla fall.
Jag tror att det är bara Stevia. Det heter steviolglykosider. Bättre än Aspartam antar jag…
Stevia är ju bättre än aspartam men hur är det med smakerna? är det kemiska smaker eller är det naturliga smakessenser i den? jag har för mig att jag har läst här på sidan att fun light bara innehåller kemikalier…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
http://www.kostdoktorn.se/fun-light-den-med-kemikalier/
säger dock inget om just aromämnena är naturliga…
På de här flaskorna står det Naturligt sötad med Stevia, Naturliga aromer och Naturliga färger.
Kostdoktorn skrev ju Fun light för nästan 4 år sedan…
Det går inte att komma in på deras sida av någon underlig anledning så jag skriver här då.
Vatten, surhetsreglerande medel (citronsyra, äppelsyra, natriumcitrat), sötningsmedel (steviolglykosider), naturlig arom, konserveringsmedel (kaliumsorbat), stabiliseringsmedel (pektin, gummi arabicum), morot- och safflorextrakt.
Safflor är visst en rödgul tistel.
i så fall låter det ju bra!!
Har inte sett något om att de ändrat innehållet tidigare!
samma här, visste inte att de ändrat - vilket är bra, kanske gick försäljningen ner och de kändes sig "tvugna" att göra bättre produkter för att sälja..
jag kanske ska våga prova -har aldrig testat den….

Såg dessa på Coop idag, och smakade precis ett glas av varje. Riktigt goda tycker jag! Strawberry/Marula blev min favorit!
är det ok att dricka denna alltså?!? hur mkt som helst, det blir inga kolhydrater? varför är stevia ok men inte aspartan, är ju inte heller kolhydrater? är så less på vatten..
aspartam är syntetiskt och ev. cancerframkallande, stevia är naturligt och man har inte kunnat påvisa några negativa hälsoeffekter.
oki men om man skiter i cancerrisk så kan man alltså dricka typ cola light å det påverkar inte dieten?
#9 Jo det kan det göra (även om det vore sötat med stevia som ovan) - finns indikationer att själva söta smaken för en del kan ge insulinpåslag och leda till både sämre fettförbränning och mer hunger. Men det är individuellt. När det gäller just cola kan även koffeinet i vara ett problem.
och i mängden "hur mkt som helst" är i princip inget en bra idé
Du får väl prova, för en del kan det vara skillnaden mellan att gå ner i vikt och att stå still trots övervikt, för andra gör det ingen sådan skillad utan då är bara det hälsomässiga ett problem (alla sorters cola har även gemensamt med fosforsyran vilken är rejält dålig inte bara för tänder men även för skelettet) om man överdriver intaget.
okej då förstår jag tror ja ;P så stevia och aspartam kan göra att jag blir sugen på mer sötsaker? och känner mig hunrig, samt får dålig förbränning. men stevia är ett "bättre" sötningsmedel ur hälsosynpunkt, men när det gäller lchf kan det lika gärna hämma min fettförbränning? men det kan vara så att cola light funkar för mig inom lchf, men jag måste testa?
#11 Ungefär så ja
Jag hittade 2 nya smaker av Funlight med Stevia och blev jätte glad.
Jag faktiskt saknade Funlight. Det är läskande att ta ett glas med is.
Det har inte påverkat min viktminskning än 
hur mkt dricker du?
Spännande! Ska tipsa mina vuxna barn om detta!
Särskilt den ene som faktiskt börjad lchf´a men tyckte vatten med citron i var döööödens…
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Kollade idag på affären - men de hade bara fun light med aspartam - så jag får väl kolla om några veckor igen.

Vad ska man nu döda myror med?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
den gamla sortens fun light -kanske kan bli årgångar på dessa.. jag har skogsmyror så jag behöver funligt årgång 2000 -eller nåt..

Sweli två andra än i #? Vad var det för smaker? Jag köpte Stawberry/Marula men den var inget vidare, blev ingen annan smak än syrligt och sött vad jag kunde känna. Väldigt sött. Och blaskigt. Kunde inte ta mer för att få någon smak för då hade det blivit hiskeligt sött.
tycker de smakade sådär, ganska mycket konstgjort och med en skum eftersmak. Lite konstigt eftersom det bara är naturliga aromämnen.
Tyckte däremot att Vitamin Well-vatten var en positiv överraskning. Underbar hallonsmak, precis som färska sommarhallon. :)
#20 skrivetav Pennylane1
Rasberry/Pomegranate och Strawberry/Marula, jag tycker att de är goda.
Kanske för att jag lägger i lite mer än rekommenderat?
Det är väldigt gott att blanda i dessa i keso eller kvarg! Jag tycker inte alls att de är söta på ett sliskigt sätt, som "vanliga" är, man känner att dessa är naturliga.
# 22 jaha då var det samma som nämndes ovan, trodde du menade två andra! Jag kan inte ta mer som sagt, de var sliskiga som det var 

Jag köpte fun light 'green' idag. Häpnade över min reaktion: fort hem, kunde inte tänka på annat än att få mig ett glas läsk (saft + kolsyrat vatten). Jag hann knappt packa upp förrän jag med lätt darrande händer blandade min fix. Men, nej, särskilt gott var det inte. Skum eftersmak både av stevian och smakämnena som andra sagt. Men att läskmissbrukaren vaknade märkte jag tydligt :-(
Agneta
Jag köpte den med hallon o den med jordgubbe förra veckan, drack ett glas av varje och tänker aldrig göra om det.
Det var en hemsk bismak i båda…usch o tvi…håller mig till vatten :-)
nej det var ju bara den ena som var samma, märkte jag, finns alltså tre smaker… men tror inte det blir att köpa de andra ändå, om nu inte nån annan i familjen gillar dem, fast har svårt att tro det.
För mig är de jätte goda så det blir sommarens läsk 

Jag har ändrat mig. Tog alldeles för mycket saft i glaset första gångerna det var därför det smakade så illa. Nu tar jag 10 - 12 delar vatten till en del saft och det är helt OK! Gott som omväxling till vattnet!
Agneta

Vad spännande!! Jag som slutade med Fun light för att det var en massa kemikalier men nu ser jag fram emot att kunna smaska på en kesella smaksatt med nya Fun light!
Måste införskaffas omgående!
Härligt att Fun light blev Fun igen! 
Jag testade igår den 3:je smaken blackberry blueberry och den var inte så god som de andra två. Jag gillade den utan stevia som de hade tidigare Casis men de har slutat med den.
Jag trodde att blackberry skulle vara likadan men det var en besvikelse.

Precis när jag sitter här och är gottsugen så kom ditt tips med keso och Fun L. Ska genast röra ihop lite!
Agneta
Jag brukar göra i ordning en kanna vatten med skivade jordgubbar och lime- eller citronskivor i. Jättegott att ta ett glas då och då! Och ännu godare att vattnet inte är kallt. Det blir en mjukare smak.
skulle köpa stevia igår. det stod på framsidan att det va 0 kalorier på framsidan av burken, sen när jag vände den och kolla näringsvärde så stod det att det va 100g kolhydrater på 100g. :S
kolhydrater från sockeralkoholer, vet inte om det gör nån skillnad. jag köpte inget iaf, vågade inte när jag vart så förvirrad. kan inte sätta ihop hur det kan va massa kolisar och inga kalorier.
stevia har väl inga kohydrater alls, men erythritol består av sockeralkoholer och de höjer inte blodsockret (vissa sockeralkoholer kan göra det men inte just detta) så man behöver inte bry sig om dessa Kh. Nu vet jag inte vilken produkt du menar, det är ju knappast ren stevia för det har inga kolhydrater vad jag vet… men är det stevia med erythritol så är det ju noll kalorier är det med nån annan skit så kan det vara kalorier men då de produktena brukar vara väldigt lätta så blir det inga just av den anledningen heller.
om det vore 0,2 per gram skulle det bli 20 per 100 gram och det kan ju inte vara för lite att deklarera? Har mycket svårt att tro att det skulle vara så mycket, när det står noll? Och förresten även om så vore äter man ju väldigt små mängder ( få klarar åtminstone att äta mycket av det) så behöver man ens bry sig om en halv kalori!?

#37skrivet av Pennylane1
… som jag skrivit i en annan tråd med samma ämne så gäller kaloriemängden den deklarerade portionen, alltså inte endast för 100gr.
Portionsstorlekar kan ju variera enormt beroende på fabrikantens önskan, så det gäller att läsa finstilen.
Samma gäller för kolhydrater. Kokosmjöl är en sak som är svår att bedöma. Ett fabrikat som finns i Sverige har ett deklarerat värde av 3gr per 100gr … här har jag aldrig sett lägre - och då har jag kollat nästan allt på marknaden - än 3gr kolhydrat per 14gr!
men eftersom de anger noll per 100 gram (vilket är det som måste anges i sverige, man får inte ange enbart per portion här) så tror jag inte på att det kan vara 20 gram kh

#39skrivet av Pennylane1
… hmmm … låter mystiskt. Särskilt om man tänker på att vitsen med att säga '0 per portion' är att få folk att tro att de inte får i sig några kalorier … eller kolhydrater och därför då köper fabrikantens produkt istället för konkurrentens … 
"Näringsvärden anges alltid per 100 g livsmedel. Ibland kan värdet även anges per dl drickfärdig dryck eller per portion"
citat ur nedanstående skrift:
http://www.skane.se/pages/169348/L%C3%A4sa%20och%20f%C3%B6rst%C3%A5%20text%202007-06.pdf
Jag gissar att det senare betyder att man kan ange både och men aldrig enbart per portion för det har jag då aldrig sett på svenskproducerade varor åtminstone. Vissa importerade grejer kan det vara så på.

#41skrivet av Pennylane1
… my bad again …
Jag kan bara jämföra med vad som görs i Sverige eftersom jag inte har en susning om reglerna där … känner bara till det som redovisas här i KiF. Mitt skrivande, om inte annat sägs, förstås, hänvisar alltid till vad som gäller här i landet, USA, där jag bor … i den andra tråden hade jag skrivit 'här' i hänvisning till detta
nu är ju detta en svensk sida så man kanske i första hand ska utgå från hur det är här i landet….

#43skrivet av Pennylane1
… men … visst har jämförelse med amerikanska produkter en plats också eftersom det finns flera KiFmedlemmar som köper produkter från Staterna …
ja när det inte blir rena felaktigheter… erythritol anges här till noll kalorier på 100 gram och då kan det omöjligt vara de mängder som du anger.
Jag inser att du anser att USA har rätt i allting men det får var och en bedöma.
Och i detta fall tror jag att det gällde en produkt som finns här i landet. Och som tillverkas här.

Calories in Erythritol
#45 skrivet av Pennylane1
Erythritol är produkten vi pratar om fast denna marknadsförs under olika namn i olika länder.Kanske du kan ta dig en titt på nedanstående innan du pratar om 'rena felaktigheter' … ta dig också en titt på referenslistan.
Huruvida jag anser att USA har rätt i allting är ett sujektivt uttalande från din sida som visar på en tämligen så osofistikerad syn på andras uttalanden … För handen på hjärtat … du kan ju omöjligtvis veta vad jag tycker och tänker om många saker … vi känner ju inte varandra … eller som fransmännen säger litet bryskt 'mej veterligen har vi inte vallat kor tillsammans'.
Photo Credit Jupiterimages/Polka Dot/Getty Images
Erythritol is a sugar alcohol that is frequently used as a sugar substitute in the U.S. Unlike some other sugar substitutes, it is non-artificial and unlikely to cause gastric side effects.
Occurrence
Erythritol is a natural substance that can be used as a sugar substitute as it is very low in calories. It occurs in some fruits and fermented products and can be manufactured industrially from yeast.
Foods That Cause Joint Pain Learn to avoid joint pain. Find foods that cause joint pain. RehabilitationInformation.net Sponsored Links
Calories
Erythritol is almost calorie free, containing 0.2 calories per g. This is one-20th of the calories in sugar.
Other Nutritional Facts
Erythritol does not contain fat, protein, fiber, vitamins or minerals. It is naturally absorbed by the body. It cannot be consumed by oral bacteria and so does not contribute to tooth decay. It does not ferment in the gut and does not cause bloating and gas. This is in contrast to other similar sugar substitutes, such as sorbitol and lactitol.
References
då är det väldigt underligt att kalla det för nästan kalorifritt som de gör, 20 procent kalorier kallar inte jag för nästan kalorifritt.
Kan också ge länkar som säger att det är kalorifritt
Fast är det 20% då?
Är det inte 0.2 kal /g?
Socker inegåller ju 4 kal/g
20 kal per 100g är inte noll:
Men för socker skulle det bli.
400 kal
0,2 av 1 gram är 20 %
fast det är möjligt att man inte riktigt kan säga så… det är olika enheter… men de använder väl det sättet att räkna själva,
Var mest det jag menade att det var kal och inte %
Alltså olika enheter, men eg har jag ingen koll.
Någon som vet.

#47skrivet av Pennylane1
Om du läser hela PDFet med EU Directive from October 28, 2008 som du länkade till, så hittar du också detta:
The Scientific Committee on Food in its opinion
on erythritol, expressed on 5 March 2003, noted that the
energy provided by erythritol was less than 0,9 kJ/g (less
than 0,2 kcal/g).
Alltså det är inte kalorifritt men kan gå under direktivet att kalla det för 0 … som jas as tidigare att man får göra i Staterna när summan är tillräckligt låg.
Nu önskar jag er alla en bra veckända
… här i Ada har vi blivit lovade SNÖ 
jag va inne och kollade igår igen på dom 2 hälsokostbutiker vi har här.. kollade på både sukrin och stevia och på båda stod det 100g kolhydrater på 100g(och 0 kalorier på fransidan). men när jag läste på sukrinet så stod det att -eftersom kolhydraterna kommer från sockeralkoholer, kan dom inte tas upp av kroppen.
som jag skrev i den andra tråden… kalorier och kolhydrater har ju inte mycket med varann att göra…jmfr smör, massor med kalorier och inga kolisar….

Detta gäller inte alla sockeralkoholer men väl Erythritol. Nu finns det väl en del människor som det inte funkar för också, förstås … måste alltid finnas någon som måste lida …
Bland sockealkoholer som man måste se upp med är Maltitol. Mycket sockerfri choklad är sötad med Maltitol, speciellt de finare belgiska märkena. Rådet som ges är att man räknar in Maltitol som kolhydrat … inte fulla mängden, men en del … har glömt hur mycket … det är måndag morgon här. Bästa indication att man inte 'tar upp' sockeralkohol brukar vara att man får magknip och diarrhea … men, det gör väl samtidigt att man avstår till större del från de varorna.
Det som är vitsen med Erythritol är att kroppen inte tar upp kolhydraterna men man får inte magbesvär som bevis.
#47 #50 Så kan man inte räkna alls, blir ungefär lite logiskt som att dividera gram blåbär man har i filen med hur många skor man äger eller något liknande.
Nu tror jag kanske Pennylane1 kom fram till det i #54 ändå?
Men om någon läser tråden sen.
Vill man gärna räkna procent kan man om man vill räkna ut att med ett kalorivärde på 0.2 kcal per gram så är mängden som tas upp 5% av det i vanliga kolhydrater (0.2 är 5% av 4 vilket är energiinnehållet i kolhydrater i allmänhet).
Eller om man vill jämföra just med 100 gram. 100 gram sukrin motsvarar ungefär 5 gram "vanliga" kolhydrater. (troligtvis dessutom mycket långsamma kolhydrater vilket gör det än mer försumbart). Äta så mycket som 100 gram på en gång är nog en dum idé i vilket fall som helst.
Kan vara väldigt förvirrande med kolhydrater och sockeralkoholer, men just i det här fallet kan man helt bortse från dem. Det samma gäller inte med de andra sorterna, det gäller helt enkelt olika beroende på sort.
#54 … okej… hur menar du nu?
1 gram kolhydrater innehåller 4 kalorier, 1 gram protein innehåller 4 kalorier, 1 gram fett innehåller 9 kalorier. så det är klart att smör med massa fett innehåller massa kalorier eftersom att det går mer kalorier per gram där. tror inte riktigt jag förstod inlägget.
det lät som du blandade ihop dem, mycket möjligt att jag missförstod vad du menade!
http://www.hkportalen.se/naumlringslaumlra.html
http://www.actic.se/se/Site/inspiration-motion-halsa/Traningstips3/Kolhydrater-fett-och-proteiner/
http://www.100gram.se/naringsvarden/kolhydrater/3
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolhydrat under kolhydrater som föda
ifall pennylane inte håller med om det jag just skrev om att kolhydrater innerhåller 4kcal per gram
Inget fel på smaken. Eller ja, det är den typiska "fun light"-smaken. Bra sötma i den, ingen kemisk smak kring detta.
Har även testat Vitamin Well's steviadrycker och funnit dem superba.
jag håller med, det var inte det jag hakade upp mig på! Men tydligen missförstod jag som jag skrev ovan!
Fast just när det gäller sockeralkoholer stämmer det inte, de är 100 gram kh men inte 400 kcal i 100 gram.
Köpte Strawberry/Marula idag. Jeeeezzzzzus va söt den är!! Först när jag spådde ut den ca 1+30, så blev den god. Kände inte några konstiga bismaker, helt ok faktiskt.

# 63 Jag upptäckte samma sak, den måste späs ut MYCKET för att smaka OK. Har provat alla tre nu men bara strawberry/marula tyckte jag om sådär. De smakar konstgjort tycker jag trots att det står att det är naturidentiska smaker.
Agneta
Intressant hur olika våra smaker är. Jag är kanske inte sötavvand på riktigt än men jag tycker inte den är för söt. Skulle jag späda 1+30 så skulle jag nog inte känna någon smak alls. 
konichiwa, du har rätt, det smakar konstgjort. Men det hade jag förväntat mig, så jag blev inte överraskad. Men att det skulle vara så sött!
När jag hade druckit ur halva glaset, så fyllde jag på med torrt vitt vin, då blev det perfekt
. Det är ju Valborg……
JMW, här passar ordspråket "smaken är som baken………..delad". Visst är det underligt att vi känner så olika.
min gube häller på så mycket att flaskan går åt till några få glas! Han tycker inte det blir nån smak alls annars, och jag gillar den inget vidare som sagt…
Jag håller mig till 1+9 som det står i flaskan och älskar det 
Fun light är en saft, eller vad man ska kalla den.
Har nu kommit ut med steviasötning istället för aspartam.
Jag köpte hallon/granatäppel-smaken, tycker inte alls den är söt och visst smakar den konstgjort, det gör allt som är sötsatt med vadsomhelst utom socker, men jag har ett par droppar i vattnet ngn gång då jag vill ha det lite mer läskande så att säga nu i värmen.
Funlight! Det är ju den utan socker! 
(det är reklamsloganen som används vid marknadsföringen gun92884 närmare svar se ovan…)
Jag har funderat på att göra gelatin med funlight som efterrätt 
Jello ja , det har jag testat (med strawberry/marulavarianten), var väl rätt ok.
eller Jelly kanske det heter på svenska?

#75skrivet av Pennylane1
Jell-O är ett trademark för olika paketerade gelatinbaserade rätter. Jelly är det som görs från grunden med gelatin och olika vätskor.
Litet trivia
… när vi bodde i Georgia flög Jean-Pierre med corporate jet - det var billigare än regular - upp till Saratoga på östkusten varje måndagmorgon i flera månader, för det var hans arbete att organisera flyttning och reengineering av maskinparken utav Jell-Ofabrikantens tryckeri, till en annan stad.
Det fanns ett helt kvarter med byggnader för att husera bara paketeringen eftersom Jell-O är så populärt här så de måste ha biljon (miljard?) tals kartongblad i reservlager hela tiden.
Nu har jag testat mina två flaskor, Jag kommer nog inte att köpa dem igen. Jag får inget sockersug/sötsug av Fun Stevia men jag blir så mertörstig.. och eftersmaken på stevia är starkare än bär/fruktsmaken i saften så den känns både avslagen men sötsliskig..
Men det var ett kul försök

jag har testat också en flaska, jag tycker den bara är söt hade uppskattat fruktsmak med lött sötma… inte tvärtom
Make och dotter som ju alltid varit större sötnosar gillar den.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Från artikel på svt.se
"Växten Stevia används flitigt i marknadsföringen av bland annat ketchup. Problemet är att själva växten är olaglig som livsmedel i Sverige. Däremot får Steviolglykosider som utvinns ur växten användas som sötningsmedel"
Det är vårt kära Livsmedelsverk som vill ha bort märkningen.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se