Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 21651 ggr
Septima
0

Söt smak i munnen?

Undrar om någon annan känner igen fenomenet "söt smak", och om någon dessutom kan förklara vad det kan bero på.

Jag har ätit LCHF ett drygt år. Sedan några månader har jag en påfallande smak av sötma i munnen. Inte äckligt söt, men, som sagt, påtaglig. Det enda jag kan komma på som jag ändrat sen i somras är att jag börjat dricka MBC-te (osaltat smör och kokosfett uppskummat i te). Det har inneburit att jag nästan inte dricker grädde alls längre - överhuvudtaget blir det väldigt lite mejeriprodukter (en ostbit nån gång i veckan kanske).

Det kan ju vara en åldersförändring också, eller något annat som inte har med kosten  att göra. Smaken är behaglig men den är helt ny för mig. Jag är inte orolig, bara nyfiken!

Zepp
1

Jodå, det talas om söt smak i munnen och även andra smaker.

Brukar vara just ketosis.

Och det kanske kan förklaras med att du dricker MBC, med kokosfett, det ger en extra sjuts på ketoneriet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Septima
0

Aha - har bara hört talas om acetonsmak när det gäller ketosen… Vet inte om jag luktar illa (aceton) däremot. Har utgått från att det i så fall luktar som det smakar och i så fall är det inget problem. Får väl andas på någon ärlig person och testa… Glad

Zepp
0

Finns de som menar att ketoner luktar som gröna äpplen.. jag tycker det luktar mer som nagellack.

Septima
0

Hmmm - att lukta nagellack ur munnen låter inte så trevligt… Jag får som sagt andas på någon och se vad jag får för reaktion…

Jag googlade och fann, precis som du säger, att sötsmaken tycks vara ett vanligt fenomen. Och att den brukar gå över. Jag har haft den i flera månader och tror inte jag äter nämnvärt minde kolhydrater än tidigare (äter mindre mejerier men något oftare frukt och rotsaker). Men den ökade mängden kokosfett kan ju vara förklaringen. Ökad ketos borde innebära ökad viktnedgång men någon sådan har jag inte märkt. (Kanske 3 hekto i månaden, i höst. Inte mycket men jag har ingen egentlig övervikt heller.) Men det verkar också vara vanligt med denna ev ökade ketos-sötsmak utan påtaglig viktminskning/omfångsminskning.

Zepp
0

Kokosfett har en till stora delar annorlunda metabol väg i kroppen och kan knappt lagras i fettväven.. så det mesta som inte används direkt av muskler går till levern där en stor del bryts ner till ketonkroppar.

Men det är ju då ketosis av dietfett!

Grejen eller skall vi säga fördelen med kokosfett är ju att det uppreglerar fettoxidationsförmågan. ökar ketosis och förbränns lätt i musklerna.. dvs det uppreglerar fettförbräningen och man håller sig mätt rätt länge.. iomed att det inte lagras lika lätt, som längre fettsyror kan göra.

Septima
0

Jo jag har läst en hel del om kokosoljans förträfflighet - och mina egna erfarenheter stämmer med de teoretiska förklaringarna. Jag känner en omedelbar energi i hela kroppen när jag dricker fettteet. Energin sitter i flera timmar. Men självklart kan det vara att det fett som förbränns ändå mest är det jag nyligen stoppat i munnen (utan att passera mina relativt små fettvalkar). Därav den rätt minimala viktminskningen (men jag är nöjd så länge jag inte ökar i vikt utan att behöva hålla igen eller späka mig, som innan LCHF…) 

Ska bli spännande att se om sötsmaken släpper… Jag har inget emot den, egentligen, men om jag stinker nagellack är det mindre kul…

Zepp
0

Jag fick sluta med morgonkokosfettet i kaffet.. blev ju alldrig hungrig!

Septima
0

Glad

Zepp
0

Ja det störde min måltidsplanering.. så nu har jag det främst som matlagningsfett.. dvs jag tar mitt cocosfett vid måltiden i stället.