LCHF och kost enligt blodgrupp?
Har just börjat läsa Peter D'Adamos bok om diet enligt blodgrupper. Är väldigt skeptiskt mot hans resonemang,men kan inte låta bli att undra följande:
Vi vet ju att LCHF inte fungerar likadant för alla. Varför? Vilken blodgrupp har ni som kan tex äta fakir kost och må brå? D'Adamo menar att blodgrupp 0 tål kost baserad på kött bäst.
Vilken blodgrupp är ni som står i vikt på LCHF, och som mår dåligt utan stora mängder grönsaker? Enligt D'Adamo är blodgrupp A en nyare blodgrupp anpassad till spanmål och mer vegetarisk kost.
Jag mår inte bra av att äta kött varje dag, men fisk och kyckling går bra, och mycket mycket grönsaker, och jag har blodgrupp A.
Hur är det med er andra, har ni läst D'Adamos böcker och vad tycker ni om hans teori?
Jag kan inte påstå att jag studerat böckerna närmare, men jag har läst en. Enligt den ska jag äta mejeriprodukter (eftersom B skulle vara boskapsskötare) och det tycker jag ju är gott. Jag har också läst någon lista över vad jag skulle äta och inte äta, som jag inte riktigt förstod - t.ex. var knäckebröd bra för mig, men jag skulle absolut undvika spannmål. 
Jag har aldrig försökt äta efter de här råden. Möjligen använder jag den som ursäkt ibland för att låta bli att äta sådant jag inte är särskilt förtjust i. 
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Har inte läst böckerna men jag har blodgrupp 0 så jag antar att jag lugnt kan fortsätta med lchf :-D
Jag har blodgrupp A och min mage klarar inte av spannmål, potatis och vissa grönsaker. Tycker dessutom mycket illa om de flesta grönt, däremot älskar jag kött vilket också min mage verkar göra då den fungerar felfritt när jag sköter mig…
Med vegetarisk kost skulle jag svälta ihjäl…

För ca 2 år sedan gick jag ner lika mycket som jag gjort i vår med LCHF, men då följde jag Ayurveda. Där har man olika förutsättningar beroende på sin personlighetstyp och jag skulle undvika socker, mejeri, mjöl, m.m. dvs typ det jag undviker med LCHF. Dock åt jag mest vegetariskt och mycket kolhydrater i form av bönor, linser, råris, quinoa, osv…
Så man kan ju undra om LCHF är lika bra för alla? Å andra sidan förekommer det ju en hel del individuella historier här på forumet av vad man klarar av att äta osv.
Vi människor har ju utvecklats i olika miljöer, istid och mammutar eller bananer och kokos. Sen har vi flyttat runt på planeten och korsat oss med varandra. Så helt förvånande är det väl inte att olika personlighetstyper eller blodgrupper är lämpade för olika sorters kost?
Kruxet är väl mest att upptäcka vad man själv är mest lämpad för?
#0 Någonstans handlar allt om att man som individ måste lära sig att ta reda på vad som fungerar för sin egen kropp. En grönsak eller inte, en frukt eller inte kan lika gärna vara LCHF oavsett.
Alla dessa påhitt förtar individens eget ansvar, och är bara i ett led av alla andra möjliga sätt att fördumma människor.
Och alla kan hitta något som stämmer i den boken, det handlar bara om att se det som passar och rycka på axlarna åt resten. Lite som att besöka medium, det finns alltid något som stämmer som gör det till ett bevis för att det är sant.

Jag har blodgrupp B och är sådan att jag inte fått jättetydliga hälsovinster med LCHF. Men jag mår heller inte dåligt när jag gör avsteg. När jag åt vegetariskt och veganskt förr gick det bra, det med. Är lite "ljummen" i känslighet så att säga - varken iskall eller kokhet när det gäller olika koster.
Men min mage har blivit helt lugn med lchf så det överväger allt.
"Every point of view is a view from a point."
Jag knycker följande text från Joakim Dittners blogg (min fetstil):
"Att äta rätt handlar inte bara om att bli smalare! Vi måste tänka lite bredare och lite djupare än så. Det finns inget annat du kan bygga dina celler, dina organ eller din organism av, än det du stoppar in genom munnen! Om du vill bygga hälsosamma celler som kan utföra det dom är designade att utföra på ett optimalt sätt, dvs utgöra fungerande organssystem och samarbeta i fungerande system av organsystem kallat en organism eller i vårt fall homo sapiens, måste du också lista ut vad som står på insidan av dina cellers tanklock. Jag får så ofta frågor om vad man skall äta och jag brukar använda olika liknelser, t ex ett tanklock på en bil. Inte skulle väl du tanka diesel i en bensinbil bara för att det är frukost? -Tänkte väl det, men ändå gör vi det!
Om vi tänker oss att det finns ett sådant imaginärt tanklock på dina celler, vad skulle det då stå? Hmm… Kanske så här, "den just nu föreslagna bränsleblandning och kvalitétsnivå är baserad på de senaste 10 miljoner åren av kamp för överlevnad, den senaste veckans utgifter och ackumulerade behov, den biotop, flora, fauna, vana, klimat, altitud, aktivitetsgrad, dygnsrytm, årstid, jaktteknik som präglat dig samt dina föräldrar och deras föräldrars föräldrars anpassning till skiftande miljöer och livsbetingelser mm". För en nordbo med nordeuropeiska gener flera generationers generationer bakåt i tiden betyder detta ungefär 70 % +-10 % av energi och näring från naturligt uppfött kött och fett samt 30 % +-10 % av energi och näring från kolhydrater. Det är denna halvdumma sifferkombination som kallas för din generella metaboliska typ, när vi hjälper dig att äta bättre, prestera bättre och bygga hälsa samtidigt.
70/30 är inte så svårt att förstå, bara att fördela så när man lägger upp maten på tallriken, det blir lite knivigare i nästa steg. Då måste man själv lista ut det finstilta i kroppens intrikata nätverk av biofeedbacksystem genom att bli mer lyhörd och förstå de individuella fluktationerna i din egen organism. Dvs. ibland känns det som att man bör stoppa i sig fet fisk istället för en mager köttbit eller steka i extra smör istället för kokosolja eller lite extra råris på tallriken på bekostnad av några köttbullar. Det jag talar om är finjusteringen, det som ovan är betecknat som +-10 %."
I senaste numret av 2000-talets vetenskap finns det här med Metabolic Typing presenterat - mycket intressant! Det där med blodgrupper känns kanske lite förlegat då…
F ö så är jag en nordisk typ, med förfäder i norra Sverige många generationer bakåt, och jag har blodgrupp 0. Jag äter kött, fisk, ägg och grönsaker och mår bra.
Jag knycker följande text från Joakim Dittners blogg (min fetstil):
"Att äta rätt handlar inte bara om att bli smalare! Vi måste tänka lite bredare och lite djupare än så. Det finns inget annat du kan bygga dina celler, dina organ eller din organism av, än det du stoppar in genom munnen! Om du vill bygga hälsosamma celler som kan utföra det dom är designade att utföra på ett optimalt sätt, dvs utgöra fungerande organssystem och samarbeta i fungerande system av organsystem kallat en organism eller i vårt fall homo sapiens, måste du också lista ut vad som står på insidan av dina cellers tanklock. Jag får så ofta frågor om vad man skall äta och jag brukar använda olika liknelser, t ex ett tanklock på en bil. Inte skulle väl du tanka diesel i en bensinbil bara för att det är frukost? -Tänkte väl det, men ändå gör vi det!
Om vi tänker oss att det finns ett sådant imaginärt tanklock på dina celler, vad skulle det då stå? Hmm… Kanske så här, "den just nu föreslagna bränsleblandning och kvalitétsnivå är baserad på de senaste 10 miljoner åren av kamp för överlevnad, den senaste veckans utgifter och ackumulerade behov, den biotop, flora, fauna, vana, klimat, altitud, aktivitetsgrad, dygnsrytm, årstid, jaktteknik som präglat dig samt dina föräldrar och deras föräldrars föräldrars anpassning till skiftande miljöer och livsbetingelser mm". För en nordbo med nordeuropeiska gener flera generationers generationer bakåt i tiden betyder detta ungefär 70 % +-10 % av energi och näring från naturligt uppfött kött och fett samt 30 % +-10 % av energi och näring från kolhydrater. Det är denna halvdumma sifferkombination som kallas för din generella metaboliska typ, när vi hjälper dig att äta bättre, prestera bättre och bygga hälsa samtidigt.
70/30 är inte så svårt att förstå, bara att fördela så när man lägger upp maten på tallriken, det blir lite knivigare i nästa steg. Då måste man själv lista ut det finstilta i kroppens intrikata nätverk av biofeedbacksystem genom att bli mer lyhörd och förstå de individuella fluktationerna i din egen organism. Dvs. ibland känns det som att man bör stoppa i sig fet fisk istället för en mager köttbit eller steka i extra smör istället för kokosolja eller lite extra råris på tallriken på bekostnad av några köttbullar. Det jag talar om är finjusteringen, det som ovan är betecknat som +-10 %."
I senaste numret av 2000-talets vetenskap finns det här med Metabolic Typing presenterat - mycket intressant! Det där med blodgrupper känns kanske lite förlegat då…
F ö så är jag en nordisk typ, med förfäder i norra Sverige många generationer bakåt, och jag har blodgrupp 0. Jag äter kött, fisk, ägg och grönsaker och mår bra.

Intressant, jag har blodgrupp 0 så det är bara att hugga in på revbensspjället, för att travestera en gammal Povel-låt. Jag läste tidigare en bok där man började med en massa frågor för att ta reda på vilken personlighetstyp man var, jag var Kommunikatör och skulle därför käka mest proteiner företrädesvis kött, har kvar matlistan, den ser nästan ut som LCHF förutom att den är mättat-fett skrämd, inälvor och fett kött t.ex. står på Sällan-avdelningen
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Jag har blodgrupp A och mår optimalt bra på höganimalisk kost. Enligt blodtypsdieterna borde jag vara bonde. Så mycket för den teorin.
/SSS
Jag och dottern har ung. samma problem (allergier, hypotyreos) och mår bra av ung samma mat, men vi har olika blodgrupp. Hon har A och tål spannmål ändå mindre än vad jag gör.
Jag kanske borde lansera en hårfärgs-diet där man äter efter sin hårfärg, skulle nog vara lika vettigt som det där flummet. 

Bra idé. Jag äter själv kolhydrater efter hår.
/SSS

Vanligaste blodgruppen bland inuiter är A, har jag för mig… detta kullkastar hela den urdumma teorin.
Påståendet att det finns människor som har anpassning till spannmålet är skitsnack - det borde göra alla med sunt förnuft misstänksamma.
Jag knycker ytterligare ett stycke ur Joakim Dettners blogg, om matchen för en vecka sen:
Snacka om blunder, 0-1 i baken på feltankade kroppar!!! Tyska landslagsledningen skulle optimera insatsen inför "mitt på dagen mötet" mot Serbien och förbjöd spelarna att äta det dom brukar till frukost, dvs. korv, skinka, ost m.m. Istället blev de stackars spelarna tvingade att proppa i sig makaroner till frukost, VILKEN LYSANDE STRATEGI att mata proteintyper med bara pasta!
Citatet " - Det tar lite tid att vänja sig vid att äta en skål pasta klockan tio på morgonen, säger tyska ledaren, tillika tidigare landslagsanfallaren, Oliver Bierhoff.", talar för sig självt. Speciellt med tanke på att den genomsnittliga tyska spelaren är en nordeurope med nordeuropeiska gener och fungerar bäst på en mix av 60-70% protein och fett och 30-40 % kolhydrater. Samme generella spelare har dessutom en 50 % risk/chans att vara mer eller mindre intolerant mot gluten, vilket pasta gjort på vete innehåller i generösa mängder.
Om du är glutenintolerant och dina tarmar reagerar mot gluten riskerar du inte bara att bli svullen, trött och orkeslös, du riskerar dessutom att förlora en del av kontakten med bl a dina magmuskler som stabiliserar din bål… Ibland kanske man skall acceptera att äta det man brukar fungera bra på, inte till korkade "dietistråd" komna från ett förlegat kostparadigm. Kolhydratbluffen är återigen synad och visade sig återigen fela när det gäller. Ät enligt er typ, är det så jä..a svårt att fatta, låt tyskarna äta korv, ost och skinka, det borde du också prova. Men ekologiskt och utan nitrit förstås!"
Plockade upp denna gamla tråd på grund av att det ju getts ut en LCHFbok med blodgrupper, hittade ju inte den här men….
Jag har själv typ B- det ska ju vara den yngsta blodgruppen har jag läst och ska kunna äta det mesta utom avocado
SÅ tråkigt, för den teorin
Sen var det ju väldigt intressant som någon skrev här att blodgrupperna inte als har utvecklats på detta sätt utan fanns redan på jägartiden, då faller ju hela resonemanget+ att inuiterna har A.
Latmask. tycker din teori är bra, så nu ska jag fortsätta med min släktforskning.
Lite spännande det här. Jag har blodgrupp 0 och passar väldigt bra för LCHF 
Jag har skrivit lite om detta här http://zondell.bloggspace.se/1801535/Ata-mat-efter-blodgrupp/
med mina reflektioner.
Jag inser ju att det bara finns ett sätt för mig att se om detta stämmer (för mig, förstås) och det är att testa. Och det tänker jag göra efter nyår.
Nu har jag ju blodgrupp B, och kan enligt den här teorin äta i princip allt; bara vissa livsmedel jag ska undvika och andra jag ska föredra. Och den funkar alldeles utmärkt med lchf för min del.
Saker jag ska undvika som jag äter idag: Allt med kokos (kokos, kokosmjölk, kokosolja), kanel, skinka, skaldjur.
Saker jag ska äta som jag inte äter, eller äter lite av: lamm, get, vilt, havregryn (i n-bullar), rödbetor. Kanske t.o.m. finncrisp och flatbröd, fast jag tror nog inte det. Och jag ska äta mer fisk.
Sedan får jag utvärdera efter en månad eller så
# 18 Spännande att se vad du kommer fram till. Jag skippar nog get. Kan tänka mig vilt och lamm och tror nog inte getkött tillför mer…
Jag har iofs inget emot att äta get - men jag har inte sett det på Coop, så det blir nog inget sånt. Om jag inte stöter på det någon annanstans; då måste jag ju testa, nyfiken som jag är. För jag tror aldrig jag ätit det.
Om du åker till Tenereiffa kan du testa. Där åt jag en riktigt god get-gryta 
Nu har jag i och för sig blodgrupp 0, så jag vet inte om jag ska äta get 
Jag har aldrig varit på Teneriffa; det kanske vore läge
Nollor kan äta get (enligt boken jag lånade på bibblan), men det är bättre med kalvbräss, buffel, får och lamm, nöt och vilt. (undrar om coop har buffel i frysdisken?
)
Vi nollor får ordna en getresa till Teneriffa ;-)

Jag har blodgrupp B och jag ÄLSKAR kokos och kanel och äter ofta skinka. 
Dålig teori! :)
Jooo..jag gillar också kokos och kanel (det är därför jag brukar äta det). Inte samma problem att avstå från tomat och oliver, eller vaktelägg, var det väl (har aldrig ätit), eller majsstärkelse och majsolja och… En månad klarar jag, och märker jag ingen skillnad, så vet jag det

Det är bra, då får du testa för mig också. :)