Min dagbok, ge mig lite feedback =)
Hej nu är det nog min tredje "omgång" med LCHF. Alla i min omgivning tyckte att det var otroligt dumt att starta upp detta veckan innan jul. Men jag tänker att jul får gå som det går jag tänker inte må dåligt om jag gör något några eller massa avsteg, jag vill mer veta vad jag ska ta tag i igen direkt efter. Förra omgången jag körde rasade nämligen strax innan jul förra året. Psyket blev koko och brydde mig inte om något annat än att "jag får inte äta massa saker". Så blev ett abrupt slut och sedan kom jag aldrig tillbaka. Nu planerar jag istället att jag får göra avsteg just denna julen istället för att bli ledsen. Tror det kommer göra att jag inte får det hetsbeteendet att jag måste ha allt utan nöjer mig med någonting.
Jag är 24 år, 168 cm lång och väger ca 86 kg. Jag har för tre år sedan gjort en Gastric bypass och gått ner över 30 kg med hjälp av det. Sedan har tyvärr portionerna skenat iväg så idag äter jag normalstora portioner och ibland tyvärr lite mer. Jag har dock inte gått upp efter op så det känns bra. Största problemet är nog att jag inte kommit igång med någon träning. Men nu har jag införskaffat en crosstrainer som jag ska försöka mig på nästan varje dag. Men gud jag har ingen kondis alls, en kvart/kväll är max nu men får dela upp den på några omgångar.
Jag har nu ätit vad jag uppfattar som LCHF i två dagar, så inte mycket men jag vill gärna ha er feedback med mig från start för att få det rätt från början.
Jag kommer skriva upp vad jag ätit i dessa dagar i ett inlägg här under alldeles strax. Hoppas på mycket feedback från er så jag vet vad som är rätt och vad som är fel.
Startdagen, Onsdag den 12/12-12 Kan bara berätta att detta ryck kom kl 7 på morgonen när jag stod och bredde en smörgås (som plastdottern sedan fick). Alltså helt oplanerat och ingen förberett eller handlat.
Frukost:
I glas standard mjölk: 214g
1 kokt ägg: 50g
Ost 28%: 18g
Majonäs 80%: 9g
Kolhydrater: 13% (dricker inte mjölk mer)
Protein: 26%
Fett:61%
Mellanmål:
Majonäs: 5g
2 muggar Te: 500g
1 kopp Kaffe: 112g
_Kolhydrater: 8%
_
Protein: 23%
Fett:70%
Lunch:
Majonäs: 15g
Kassler: 143g
Broccoli: 86g
Fetaost (10% tyvärr): 39g
Vatten: 500g
Kolhydrater: 4%
Protein: 44%
Fett:51%
Mellanmål:
Majonäs: 7g
Vatten: 250g
Kolhydrater: 1%
Protein: 21%
Fett:78%
Middag:
LCHF flygande Jacob: 200g
Isbergsallad: 50g
Kolhydrater: 5%
Protein: 16%
Mellanmål:
Mjukost 16%: 20g
1 kopp Te: 250g
Kokosfett: 15g
Kolhydrater: 2%
Fett:83%
Totalt:
_Kolhydrater: 5,8% 26,6g
_
_Protein: 24,4% 112,6g
_
Fett:69,4% 147,3g
_Inte toppen men ganska nöjd med de förutsättningar jag hade och dåliga minnet gällande mjölken.
_
Torsdag 13/12-12
Frukost och mellanmål (hälften till frukost och hälften till mellanmål)
Te: 500g
Kaffe: 300g
Kokosfett: 25g
Gurka: 75g
Hårdost 28%: 25g
Fetaost (tyvärr 10% men slut nu): 37g
Rökt skinka: 50g
Rökt kalkon: 40g
Philadelfiaost: 25g
Pepparrot: 2g
Protein: 24%
Fett:72%
Lunch:
LCHF flygande Jacob: 200g
Isbergsallad: 50g
Kranvatten: 250g
Mellanmål: (hälften till kvällsnacks)
Bacon: 140g
Ost 26%: 80g
Avocado: 55g
Protein: 19%
Fett:79%
Middag:
LCHF Tacogratäng: 200g
Tomat: 30g
Gurka: 30g
Isbergsallad: 30g
Guacamole (hemgjord): ca 95g totalt
Kolhydrater: 6%
Protein: 15%
Totalt:
_Kolhydrater: 4% 27,4g
_
_Protein: 18,5% 126,8g
_
Fett:77% 243,2g
_Här känner jag själv att jag ätit generellt för mycket. Ser bra ut på tallriken men mättar väldigt bra. Sedan har jag haft ett sug, eller snarare inte haft ett sug men brukar ha så blev lite ost och bacon på kvällen, men hade nog inte behövt det egentligen. Nu kommer nog detta ge sig efter hand och som jag förstått är det inte så farligt att äta lite för mycket i början.
_
Några funderingar:
Kolisarna ska jag begränsa till 5% per dag helst mindre, har dock inte tänkt så mycket på hur det blir i gram. Hur låter det?
Angående fördelningen återigen. Nu hade jag "räknat" med en kopp te med kokosfett till kvällen. Så visste att fördelningen totalt under dagen skulle bli rätt. Men nu är jag inte hungrig, inte för att det nånsin är fel med en kopp te. Men skulle jag trots allt skippat kokosfettet? '
Jag har en app som jag matar in allt i och "provar" innan jag verkligen äter för att se hur det hamnar.
Hoppas på lite feedback. =)
Idag blev det nötbröd med massa bregott, ost och skinka. Farligt gott så det får nog inte bli för ofta :P
Hmm måste jag bevaka och bokmärka allt där jag kommenterat? Vill ju ha reda på om någon svarar på någon av mina kommentarer eller trådar. Helst på en gång.
Mycket te och kaffe? Koffein/tein är inte enbart positivt.Kanske byta ut te mot ört/kryddvarianter där man inte får i sig teinet, t.ex?
Du verkar ha koll på hur du kan förbättra själv, tycker jag, du vet att fetaosten hade kunnat vara fetare och att dricka hel glas med mjölk kanske inte är det bästa om man vill hålla nere kolhydratsiffrorna.
Du verkar också ha märkt att nötter inte kanske funkar så bra, de är en typisk matvar som ger sug. Men allt handlar om vad som funkar för en och om man vill ta smällarna.
Möjligen att du kanske skall börja snegla på att minska antalet måltider och inte ha mellanmål och kvällssnacks. Din mage tål ju normalstora portioner, menar jag. Är du mätt så finns det ingen anledning att hälla i dig kokosfett. en av de starka poängerna med kosten är att lära känna sina egna signaler och äta när man är hungrig, inte för att det "skall" vara en måltid eller ett mellanmål.
Hmm ja kanske lite mycket te och kaffe, mest för att ha kokosfettet i egentligen. Vilka tesorter rekomenderar ni? Har ett grönt med citrus och några olika svarta. Jag har alltid bara druckit svart te så lite roligt att kanske testa något bättre. Kaffe kan jag absolut minska på. Tycker det smakar lite skumt (syrligt?) med kokosfett? Sen kom jag på att jag dricker ju inte så mycket te och kaffe på en gång utan utspritt under dagen men jobbigt att lägga in i appen hela tiden, enklare att bara öka på mängden :P
Nej precis mjölken märkte jag på en gång och fetaosten var mest för den fanns hemma och ville bli av med den (hatar att slänga mat).
Ja nötbrödet var farligt gott. Men jag tror absolut det är bra ibland där man kanske inte vill skylta med att man äter CHF (kan dock inte komma på en sån situation) eller när det bara är smidigt att ta med mig. Hade egentligen tänkt halva till frukost och halva till mellis, men den andra halvan får nog vänta tills imorgon till frukost.
Japps jag kommer definitivt att försöka dra ner på måltiderna. Nu har det mest gått av vana. Vi har massa jäkla raster på utbildningen och då har de blivit lite för mycket. Det är mest att jag fortfarande har något psykiskt ha-begär. Trots att jag inte är hungrig. Vill bara tugga på något typ. Men idag har jag varit hemma då har det absolut blivit bättre. Men på fm har jag faktiskt vart ganska hungrig (igår).
Fredag 14/12-12
Frukost
Te: 250g
Kokosfett: 5g
Hårdost 28%: 20g
Rökt skinka: 12g
Bregott: 10g
Nötbröd
Fett:79%
Mellanmål:
2 kokta ägg: 100g
Bregott: 20g
Kokosfett: 5g
Kaffe: 150g
Proteiner: 16%
_Fett: 83%
_
Lunch:
LCHF Tacogratäng: 200g
Tomat: 30g
Gurka: 30g
Isbergsallad: 30g
Guacamole (hemgjord): ca 95g totalt
Kolhydrater: 6%
Middag:
Wook: 170g
Protein: 19%
Fett:76%
Mellanmål:
Äggmjölk med kakao
_Protein: 12%
_
Fett: 76%
Övrigt:
Ost 26%: 50g
_Protein: 30%
_
Fett: 68%
Totalt:
_Kolhydrater: 4% 22,2g
_
_Protein: 16,6% 91,8g
_
Fett:78,6% 199,3g
Duktig du är som räknar ut allt, :-)
så här såg min matdag ut igår så kan du se skillnaden
frukost MBC
brunch 3 kokta ägg mosat med 25 gr smör
middag: 2 skivor oxfilé ca 1 dl bearnais, sallad, 3 broccoliknippen
När resten av sällskapet åt friterad banan med sirap och vaniljglass tog jag en kopp kaffe med ca 1 msk grädde.
är väldigt sällan sugen på mellanmål, men om jag fikar med nån kan jag ta en eller två ostskivor, men klarar mig bra utan :-)
mvh Maria
Ibörjan tror jag att man äter mer, är man sugen så ät ägg eller tex brieost, så att inte sugen på kolhydrater blir för stort. Suget efter kolhydrater kan vara ganska stort ganska länge, flera veckor.
Idag blev det nötbröd med mycket bregott och och skinka till frukost.
Lunch: Fläskytterfilé med stuvad vitkål och tzatziki
Sedan blev det abrupt advetntsfika här hemma med halva släkten, blev nötbröd då också istället för alla lussekatter och pepparkakor vi bakat. Jag är nöjd att jag lät bli allt gott =)
Kvällsmat blev min wook (fläskkött, wookgrönsaker, kokosfett, kokosmjölk, vitkål, sesamfrö, linfrö, solrosfrö).
Nu ligger jag på totalt:
Kolisar: 5,3% 27,8 g
Protein: 20,6% 107,4g
Fett: 73% 175,1g
Hyffsat iallafall men nötbröd två gånger på en dag var lite för mycket, men bättre än lussekatt =)
Blir kanske några minimozarella bollar till filmen ikväll. Mest för jag är nyfiken :P
_Idag har jag gjort en LCHF lasagne med zuccini, en stor skinkstek och hittade en bea med 0,1% kolisar! På lidl. Igår gjorde jag två olika kryddsmör och en stor bytta tzatsiki och guacamole. Känns som en bra grej att ha i kylen. Smidigt att bara plocka ihop =)
_
Hmm var tvungen att provsmaka den där fläsksteken igår när den var klar, lite onödigt men men två skivor med kryddsmör vart det. Prövade även mozarella bollarna, men lite besviken tyckte det var dåligt med smak.
Idag ska jag försöka att äta lite mindre. Har gjort mig en laddning äggmjölk som jag tog istället för frukost eller som frukost. Vart nöjd då typ kl 7 men nu kl 9 börjar jag redan bli hungrig. Har ägg och bregott med mig som jag tänkte ta vid 10 tiden. Alt nötsmörgås. Har med båda.
Sedan får vi se vad som händer under dagen.
Väldigt nöjd med gårdagen =)
Frukost: Äggmjölk med vanilj och kanel
Mellis i skolan: Nötbröd med massa bregott och och skinka + 2 ägg med bregott (blev lite för mycket här dock)
Lunch: Lasagne med zuccini lite sallad och tzatsiki
Kaffe med äggmjölk 50/50 (latte?)
"Hamburgare" med bacon, ost, sallad, gurka, lök, guacamole.
Kolisar: 3,1% 19,9 g
Protein: 20,2% 127,7g
Fett: 76,2% 221,6g
_har ni någon idé på vart man kan spara sina recept? Typ som en kokbok online? Får starta en blogg annars för det men tänkte om det fanns något smidigare sätt.
_