Hur bra är det för människan med mejeriprodukter?
Jag har reagerat på att många upplever minskad viktminskning eller intolerans mot mjölkprodukter.
Var själv intolerant ett tag mot grädde (speciellt icke tillagad) efter en magsjuka redan för många år sedan.
Är personligen rätt förtjust i ost och grädde (äter det dock inte i stora mängder som regel) och har in gen lust alls att sluta med dem. Men utiifrån vad jag har läst på olika ställen har jag börjat undra hur bra det är.
Portugal tex hade mycket lite viktproblem tills snabbmatsindustrin och mejeriprodukter gjorde sitt intåg.
Vi har ju inte haft mejeri i en särskilt stor del av evolutionen och har hört teoring om att våra kroppar inte skulle vara rustade för att ta hand om det precis som med gluten. Har man tex MS rekommenderas man ibland att utesluta mejeri.
En annan undran är var i kosten kalcium ska komma ifrån om man ej äter mejerprodukter. Jag ligger lågt nästan varje dag enligt dumbbell kostregistrering…..
Stor mjöklkonsumtion för män ökar risken för prostatabesvär…
LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF
https://plus.google.com/u/0/b/107776422766563650882/

#1: Jaså? vem säger det?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag tänkte undersöka huruvida jag mår bättre av att utesluta det i januari. Ta bort allt i en månad och sedan fasa in en sak i taget. Kanske enda sättet att ta reda på hur man själv reagerar, det är väl det viktigaste kan jag tycka.
Här i skandinavien tål vi väl mejerier bättre än på många andra ställen dessutom, har jag förstått det som.

#3: Ja 95% av oss blir inte laktosintoleranta i vuxen ålder så någon evolutionär fördel måste det funnits och kanske fortfarande finns
#3 Elfdance
Jo du har nog rätt att bäst vore att testa sig själv. Bara inte så sugen på en diet på enbart kött, ägg, smör och grönsaker. Allergisk och intolerant mot det mesta från havet.
Har inga hälsoskäl annat än ett gäng allergier och övervikt.
Sant många tål det. Visste inte att det var så många som 95% dock.
Får försöka bena ut vad som är bäst för mig i längden
Vad för mejerier avser du? Pastöriserade och homogeniserade? Skippar du sådana verkar många tåla det bättre och må bra på det.
#6 MimLan
Tack. Jag trodde att allt var pastöriserat el homogeniserat nuförtiden… Vilka produkter är inte det?

Pastöriserat måste det vara enligt bestämmelserna, homogeniserad är däremot inte all mjölk, Gammeldags mjölk eller som dom döpt om den till Lantmjölk är inte homogeniserad
#8 Den kände jag till men köper ju aldrig mjölk längre lol
Bara att titta i närmaste ostdisk för bra ostar, de är ofta inte pastöriserade.
Ja menar du typ franska ostar nu MimLan? eller kan det gälla hårdostar också? Tack för tipset.
Tänkte att till kaffe och sås kanske jag kan ersätta grädde med mandelmjölk… hoppar soja, vete och rismjölk som har för mycket kolhydrater och inte är bra alternativ av andra olika skäl.
#11 Nej, det finns vanliga hårdostar också, inte bara mögelostar och dessertostar. Även svenska sådana.
Bl.a.
http://ajcn.nutrition.org/content/74/4/549.long
http://ajcn.nutrition.org/content/81/5/1147.full.pdf+html
Troligtvis är det mängden kalcium eller påverkan på IGF-1 som är orsaken.