Mäta inflammation
Det skrivs nästan överallt om att socker, spannmål, omega-6 mm ökar inflammationen i kroppen. Ofta står det inte så mycket mer, men ibland tas det upp att inflammation förmodligen ligger bakom en rad sjukdomar. Jag skulle gärna vilja läsa något som ger en helhetsbild av ämnet. Tips?
Följdfrågan blir då: Kan man mäta inflammationen i kroppen? Är det en inflammation eller finns det olika typer? Fixar den vanliga vården detta? Min tonåring upptäcktes nyss ha sköldkörtelproblem, med förekomst av antikroppar. När jag tog upp ämnet med läkaren så sa han att vi tar ju sänkan. Är verkligen det ett bra mått i sammanhanget? Jag fick dem i alla fall att göra ett D-vitamintest (har inte fått resultatet) eftersom jag förstått att D-vitamin är betydelsefull när det gäller inflammation.

Inom vården mäts inflammationer normalt endast via CRP-test (modernare form av sänka) - men detta värde visar knappast hela bilden. Inom forskningen används en hel rad med inflammationsmarkörer (med div förkortningar som jag omöjligt kan minnas namnet på), vilket hade varit onödigt om det räckt med CRP.
Vad gäller D-vitamin, så är det helt riktigt - det är ett oerhört viktigt prohormon för immunförsvaret, men påverkar även muskeluppbyggnad och motorik (alla celler verkar ha användning av det).
Normalt är det kanske onödigt att mäta - bättre att ta rejält med tillskott (50-100IE/kg) eller flytta till lägre breddgrader, för då vet man att nivåerna blir ungefär rätt.
Jag vet att min kiropraktor använder en apparat för att mäta inflammationen i ryggmägrgen. Den fungerar så att han lägger apparaten på ett ställe i ryggen och så mäter den hur hög inflammationen är. Nån gång berättar han för mig att min inflammation minskade me 30%, och så vidare.
ursäkta men det låter lite som kvacksalveri 
Eller så är det inte alls applicerbart på annat än svullna ryggmuskler kanske? :)