Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 6342 ggr
Internettan
0

Förhållandet mellan vitamin K2 och D

Vitamin K2 har ju blivit det nya "inne-vitaminet", kan man säga. Tror inte att jag läst något om det här på KiF dock (?). Enligt vad jag läser så ska detta vitamin vara av stor betydelse, särskilt viktigt när man äter vitamin D.

Dr Mercola  hänvisar till Rheume-Bleue och rekommenderar att man för varje 1000 IE vitamin D behöver 100 - 200 microgram K2. Om man inte tillför K2 i samband med vitamin D-intag kan det leda till kalcifikation, alltså att kalcium hamnar på fel platser i kroppen och ställer till skada.

Han menar att det inte är vanligt med överdosering av vitamin D men i de fall man hittat har det tydligen handlat om just K2-brist. K2-brist (även utan D vitamin-intag) kan leda till vissa kroniska sjukdomar så det verkar vara ett viktigt men bortglömt vitamin.

När det gäller doseringen känns det lite "gulp". I den sorten jag har är det 45 microgram i varje kapsel. Att få i sig kanske 500 microgram på en dag verkar rätt omöjligt med de styrkor som säljs, för att inte tala om dyrt.

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/12/16/vitamin-k2.aspx?e_cid=20121216_SNL_Art_1

"Every point of view is a view from a point."

Effie
0

Jag kan inget om vitamin K2. Enda gången jag hört talas om det var i ett inlägg på någon av bloggarna på kostdoktorns länksida; jag tror det kan ha varit den här. Den handlar bl.a. om viktiga vitaminer att tänka på som vegan, och som finns enbart i, eller åtminstone övervägande mest i, animalisk mat. (B12, D3, K2), och där även kosttillskotten är animaliska. Så om vi karnivorer behöver tillskott har jag inte en susning om.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Zepp
0

Att ha brist på K-vitamin är inte vanligt. Vitaminet förekommer i nästan alla livsmedel och vitamin k2 bildas i tarmen vilket täcker en del av behovet. Det finns flera substanser av vitamin K, men de viktigaste är fyllokinon (K1), menakinon (K2) och menadion (K3). K3 omvandlas till K2 i kroppen. K1 bildas i växter och K2 bildas av bakterier i magtarm-kanalen. K-vitaminet är ett fettlösligt vitamin vilket är nödvändigt för att koaguleringsfaktorerna ska bildas i blodet. Studier har också visat att vitaminet är viktigt för benbildning, immunsystemet och blodkärlen.

Mat som innehåller mycket K-vitamin är: broccoli, bladkål, brysselkål och spenat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/K-vitamin

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
0

Min enda erfarehet av detta är att om jag bara tar kalciumtillskott så får jag ont i musklerna. Lägger jag till en kapsel K2 så försvinner värken. Jag behöver alltså inga enorma mängder för att få effekt. Märker inget om jag bara tar d-vitamin heller.

Jag tror jag har lite brist, troligtvis pga IBS. Har länge haft lite längre koaguleringstid än normalt, stick i fingret tex har för mig tagit lite längre tid att sluta blöda än för min sambo. Nu har jag tagit K2 ett tag och senast jag stack i fingret slutade det blöda nästan på en gång. Väldig skillnad mot tidigare.

Har man normal koaguleringstid tror jag inte man har nån brist. Med normala tarmar får nog kroppen det den behöver från bakterierna och maten och inga enorma pengar behöver läggas på kosttillskott.

modesty007
0

Läs lite om skillnad mellan vitamin K1 och K2, samt vilka llivsmedel som är rika på K2

Vitamin K

chilisalsa
0

Vegetarisk mat innehåller nästan inte något K2 alls naturligen. Syrade vegetabilier kan dock göra det som syrad soja (natto), eller surkål. K2 är väl också en vitamin vi inte kan lagra utan den måste tillföras eller tillverkas kontinuerligt.

Dåliga tänder hos veganer är ofta K2-relaterat…

Även personer med magproblem (IBS etc.) kan få brist på K2.

Medarbeterare på Kost

evion
0

äter inte vegetarianer broccoli, bladkål, brysselkål och spenat?

chilisalsa
0

Visst men de innehåller inte K2 naturligt Flört

Medarbeterare på Kost

Tettan
0

Behöver då jag som äter broccoli och liknande grönsaker samt kött, och även tar 2500 IE D-vitamin per dag, oroa mig för att jag får för lite K-vitamin? Det börjar kännas som lite väl mycket kosttillskott nu…

chilisalsa
0

Nä det är större risk för B12-brist för blandkostare. Ppemot 25% av Usa:s befolkning tros ha B12-brist… Processad mat, färdigrätter etc.

Medarbeterare på Kost

Zepp
0

Tettan.. ät ägg, lever, fet fisk och gröna bladgrönsaker ofta och vistas mycket utomhus på sommare och, res gärna bort till soliga länder på vintern så slipper du några tillskott alls!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Internettan
0

Enligt artikeln jag hänvisade till lider 80 % av amerikanerna brist på K2. Kanske inte säger så mycket, hur många av dem äter bra mat?

Kan man lita på att vi får tillräckligt med maten om vi äter bra? Kollar man bara in "vanliga" sidor som typ livsmedelsverket kan skriva under på så är det klart att vi får tillräckligt. Men läser man lite andra rapporter så framgår det att vi kanske inte vet säkert.

I alla fall kanske det för "medelsvensson" inte är så bra att knapra D-vitamin i mängd utan att kolla upp det här med K2.

"Every point of view is a view from a point."