Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 5350 ggr
sweet.as.hell
1

vad har ni smetana till?

Se rubriken :-)

hemul
0

Ingenting. Tycker den har urmesig smak. Riktig smetana smakar inte så där.

KvilleHäcken
0

Som tillbehör till chiligryta. Har vid nåt tillfälle även använt den tillsammans med Kalixlöjrom och lökhack på en toast (innan LCHF). Kanske ett ostflarn på Västerbottensost kunde fungera istället för toast i en LCHF-variant.

Det var Valios smetana jag använde. Jag tycker det är en god och bra produkt.

Zepp
1

Sås, frukost, dessert, coleslave, Tsasiki, västkustsallad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sweet.as.hell
0

Tack jag var inne på typ tzatziki å olika röror :-)

kaisakavat
0

Smetana kan användas precis som cf. Fast är ju lite dyrare, så oftast är det ju smartare med cf då.

Smetana är fetare förstås..

Godare än cf som dessert dock. Jag brukar värma några björnbär och äta med en klick smetana. Gott!

Zepp
2

Jag är ju Laktosintollerant så jag använder inte så mycket mejerier.. men fördelen med Smetana tycker jag är att den är rätt fast i konsistensen, så man kan späda med grädde i olika anrättningar för att få exakt den konsistens man vill ha.

Medlem
1

Tycker inte om smetana och i matlagningen verkar cf hålla bättre. Här jag bor är smetana billigare än cf och dessutom mindre fett. Min familj äter smetana med olivolja, mynta och chiliflingor/ajvar, de doppar libabröd i smetana och äter tillsammans med oliver. Typiskt libanesiskt.

Athenasmatte
0

Använder det istället för créme fraiche! Mycket godare!! Använder det även som dip, till t.ex. fläskesvål =)

hemul
0

Ha ha! Jag tyckte du skrev fikabröd, Medlem. Jag skulle just häva ur mig hur äckligt jag tyckte det där lät när jag såg att det stod libabröd och förstod att det antagligen INTE är fikabröd! Då låter det istället gott!  Skrattande

Fikabröd med smetana/CF kan jag iofs tänka mig, men det föll på oliverna. Foten i munnen

[RipleyKatten]
0

Använde det i en smoothie idag. Blev alldeles för surt.

Sweli
0

Använder den mest till såser. Äta den på smörgås som Cremefraiche tyckte jag inte om.

Men till efterrätter och såser är bra och har mer fett.

Medlem
0

#9 Haha ja, men ajvar passar inte fikabröd heller Skrattande

sweet.as.hell
0

Köpte en burk, får nog bli tzatsiki eller något. Kanske tänkte mig någon typ frukost  typ ypughurt, fast typ tonfisk gegga borde funka! Har iallafall en bunke som ja ska hitta på något med + en stor burk utrikisk youghurt (turkisk tror jag). Måste göra nåt med den med :P

kaisakavat
0

Valios Smetana är mindre sur än Arlas. Enligt mina smaklökar..

Effie
0

Matminne: en LCHF-kryssning för några år sedan. Mitt lilla kryssningsgäng gick till den ryska restaurangen, och som liten aptitretare fick vi ett litet glas med smetana, saltgurka och lite honung. Och där satt vi och dippade saltgurka..vill minnas att maten var god också

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Zepp
0

Egentligen så är det en främst Rysk variant av CF!

Och som ingår som original i både Bortsj och Biff Stroganof!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Borstj

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biff_stroganoff

[AntoniautanX]
0

Jag äter den som den är. Som ett mål. Andra äter keso, jag äter smetana.

Eller så blandar jag i det i dagens grönsaker. Man behöver då ingen sås till köttet/fisken eller vad det nu är.

Tunt skivad gurka, salt, peppar och en rejäl klick smetana.

Tomat, rödlök, salt, peppar och smetana.

m.m.

Tungan ute

Medlem
1

Hackad saltgurka i smetana är intressant. Ska testa det, men honong får jag låta bli. Undrar vad det är man kan lägga mer för att höja smaken …

sweet.as.hell
1

Ska nog testa den som den är också. Halva burken gick i en guacamole =) Blev gottigt.