Högt kolesterol
Jag har ätit LCHF/LCHF inspireart sedan 2008 helt plötsligt i höstan när de tog prover på med.mot. hade jag drastiskt högt kolesterol både det ionda och "någon sorts kvot-balans" minns inte vad hon kallade det. Det goda hade de av någon anledning inte tagit.
När jag frågade vad det berodde på på kom det flera allternativ där bl.a att det ev kan beror på mättat fett.
Men OM det skulle göra det varför kommer det 3-4 år efter att jag ökat mitt fettintag?
Ska ha telkontakt med läkare i jan då får han väl svara mer för de vill sätta in medicin pg.a min diabetes (pumpbehandlad)
Någon som har några kloka svar/idéer?

Ehh.. vad gäller diabetiker och kost så förefaller sjukvården mer orolig äver höga blodfetter än höga blodsockernivåer!
Och det har sina förklaringar i att vid högt blodsocker kan man alltid ge mer insulin så är saken biff.. men så enkelt är det ju förstås inte i verkligheten.. då en kombination av högt blodsocker och högt insulin i sig kan ge upphov till höga blodfetter!
De har altså inte tagit något kvalitativt prov över huvud taget??
Be om svar på din APO-kvot!
Har de inte tagit den så kräv att få göra nytt prov då!
Mättat fett höjer främst HDL och ger stora ofarliga LDL!
Men.. och här är det viktiga.. se till att de tar vettiga prover, för du kan ju faktist ha fått en rubbad lipidbalans.. av någon anledning.. som vi inte vet.
"Is Everything You Know About Cholesterol Wrong?"
http://www.doctoroz.com/videos/everything-you-know-about-cholesterol-wrong-pt-1
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
precis samma erfarenhet har jag. Efter ca 4 år med LCHF har mitt LDL stigit till 6,5! Inget annat kolesterolvärde mättes. Doktorn ville att jag genast skulle börja med statiner, vilket jag vägrade göra. Nu ska jag ta nytt prov i april. Glömde be om totalkolesterol och också HDL-värde nästa gång.
Varför skulle det plötsligt vara en rudbbad lipidbalans som Zepp föreslår?
Kan det inte bara bero på de sk. stora fluffiga?

Det kan som du säger faktist bero på en förändring som är fördelaktig.. men som inte ses på vanliga lipidprover!
På mig har det gått åt motsatt håll efter 4 år!
Och !
TRO INTE ALLT VAD DIN LÄKARE SÄGER!!!!
jag har tidigare haft högt men bra kvot mellan ont o gott.
Sköterskan jag pratade med sa att det var konstigt att de bara tagit det onda. Jag ska ta nya prover i jan innan jag ska träffa henne.
Jag har inte tagit ut medicinen innan jag fått mer svar. och som du säger zepp tror jag inte allt de säger, tänkte jag skulle pratat med en bekant också som är läkare dock inte medicinläkare men vill iaf höra från fler håll
Men varför testar läkarna inte Apo-B och Apo-A kvot direkt? Är det för att det blir dyrare?

På grund av att det fortfarande är såpass nytt!
Och det finns egenligen ingen lång beprövad behandlingsstrategi med hänsyn till APO-värden!
Utan de behandlingsuppföljningar som brukar användas kikar på LDLvärdet.
Men.. iomed att det är nytt och det inte finns så mycket behandlinserfarenhet med utgångspunkt från APO så menar iallafall jag att man kan ta bägge proven och se huruvida de följs åt.
För på det stora hela så är det APO-b som är det som är dumt att ha för mycket utav och som kan tyda på att något är fel.
Och har man mycket av APO-b så är de ofta små.. vilket då tyder på metabolt syndrom/diabetes.
Har man mycket LDL men de är nomala i storlek så tyder det mer på FH av någon sort.
Mycket intressant det du skrev, Zepp!
Kan man kräva av sin läkare att ta ett sådant prov eller är det läkaren som bestämmer det?

Det är såklart läkaren som bestämer vilka prover som skall tas, de är ju i en del av dennes diagnos för utröna vilken sjukdom man lider av.. och vilken behandling man behöver.
Grejen med diabetikers höga blodfetter är till stora delar att man är rädd för att de skall glykoliseras på grund av högt blodsocker.
När blodfetterna har blivit nedkletade med socker kan de inte fästa på de receptorer som det var mening att de skulle fästa på för att lasta av sin last av fett och kolesterol.
Då fortsätter de att cirkulera i blodet och höga halter LDL byggs upp.. som inte kan brytas ner på normalt sätt.
Till slut får städpatrullen (macrofager) rycka ut och ta hand om de kletiga oxiderade LDL.. och de gör de genom att fästa dem i kärlväggen, där de förgörs genom att inflamatoriska processer vidtar.
Så det hela är en ganska naturlig process, flera andra saker i blodet tas omhand på samma sätt, tex bakterier, virus, främmande partiklar!
Grejen är snarare att när städpatrullen får så inibomben mycket att städa undan så ansamlas skräpet i så stora plack att de kan brista.. då kan partiklar lösgöras och täppa till små blodkärl.. man får stroke eller hjärtinfarkt.
Oj oj det här är ett invecklat ämne, men tack så jätte mycket för den enkla förklaringen! Jag förstår bättre nu. Hur många ggr/år får man göra kolestrolprov i Sverige förresten eller allmänundersökning och vad omfattar den?
Ursäkta TS för att jag kapat din tråd! Säg till om du tycker jag ska sluta skriva i din tråd!
#9 skrivet av Medlem ingen fara. Var intressant bara.
Jag verkar ha tagit proven vart annat år.
När jag bad om en ny sorts pump pga mina diab komplikationer var jag inte i den grupp som får den. Men om det är som zepp säger att ont kolesterol och högt blodsocker i kombination är dåligt borde det ju vara fog för en pump med de hjälpmedel som kan hindra mig från högt blodsocker.
mitt blodsocker är bättre när jag äter LCHF men ändå inte bra