Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 2982 ggr
sweet.as.hell
0

Wook?!

Idag var det planerat att vi skulle äta wook här hemma.

Vad ska jag hitta på då? Jag har skinksnitzel jag strimlar upp, någon wookmix med lite kolisar. Kom på nu jag har lite kokosmjölk i frysen sen någon annan gång. Förr hade man ju ris eller nudlar. Men det blir det ju inte.

Vill ha tips på tillbehör och kryddning av själva wooken. Förr använde vi wooksås, men den va full av socker så det blir det inget av med.

Känns som jag får nog med kolisar från wookgrönsakerna, känner mer som om det kommer att saknas fett? Hur ska jag få ihop detta?

Annars får det bli något helt annat, men vore skoj med något wooklikt.

Medlem
1

Brukar ofta göra wok. Familjen får det mesta av grönsakerna och jag nöjer mig med lite. Jag använder ingefära, gurkmeja, chili, vitlök, lemongras och soja som kryddor. Ibland även lite curry. Sen lägger jag 1-2 msk kokosfett på min talrik och låter det smälta.

sweet.as.hell
0

Ahh okej det kan jag ju pröva, funderade på nö gegga till men känns lite skumt å äta wook med creme fraiche eller ost eller tzatsika eller så? Jag har en känsla av att det kan bli risk för väldigt lite mat, men jag har bara ätit frukost, och mellanmål än. Så lunchen får vänta ett tag till. Kommer förmodligen inte vara så särskilt hungrig ikväll ändå. och går alltid äta ett senare mellanmål i så fall. Men Lite kött och grönsaker i kokosmjölk får det bli alltså.

evion
0

Gör ganska ofta egen wok. Gör på broccoli, blomkål, paprika, morötter, kycklinglårfilé och cocosmjölk. Kryddar med färsk ingefära, chili, röd eller grön curry, fisksås och vitlök.

Istället för ris eller nudlar blir det wokad strimlad vitkål, antingen direkt i eller vid sidan.  Har povat shiratakinudlar (noll kolhydrtaer) ett par gånger men det är inte värt besväret att beställa hem, duger gott och väl med vitkål.

sweet.as.hell
0

åhh vitkål har jag ju köpt. det kan jag ju ta lite till =) om det inte blir för mycket kolisar ihop med wookgrönsakerna.

evion
0

Vitkål är lätt och innehåller under 5g/100g. Blir inga oerhörda mängder kolhydrater. Vitkål är dessutom väldigt bra på att suga upp fett, så det mättar bra då det stekts/wokats i olja/smör.

sweet.as.hell
0

Perfekt! Då blir det att steka/wooka i kokosfett =)