Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 6183 ggr
sassabrassa
0

göra egna bars

ingen som har nåt tips på hur man kan göra bars? - såna som atkins-barsen, ungefär….?

maxiq
0

Åååh! Jag läste "göra egna bärs"…

Nu blev jag ju törstig! Räcka ut tungan

Mona-Stina
0

Skrattande

Ulf-S
0

Det är nog ganska svårt, för att inte säga omöjligt, att tillverka bars om man använder naturliga, oraffinerade råvaror med låg kolhydrathalt.

Atkins-produkterna är kemiska sörjor som säljs med bluffargument om låg kolhydrathalt och insulinpåverkan.

Koylie
0

Jag har för mig att Maria Tauson har recept på bars på sin sida. Jag håller med Ulf_S om att det är svårt att göra riktiga LCHF-bars. Grejjen för många av oss är ju att äta en så "ren" kost som möjligt, och då funkar inte t.ex Atkins bars som är fulla av onyttigheter. Kolla här och klicka sen på knappen view nutrition facts. 

Skrattande för övrigt gjorde jag en maxiq och läste "göra egen bärs" och kastade mig över länken när jag loggade in Skrattande

ashe
0

Jag har också funderat på Atkinsersättning. Då en ersättning till funktionen: 

• något som lätt går att ta med sig,
  • håller sig utan kylskåp,
  • är socialt acceptabelt att äta bland folk och
  • smakar OK.
  • Protein och fett, minimalt med kolisar.

Har funderat på pemmikan (torkat kött och fett) eller någon form av chokladbollar. Om man släpper fantasin lös kanske vi kommer på något riktigt bra. Ölkorv i all ära, men man lessnar ganska fort på dem och de gör sig inte med kaffe.

Undrar om fläsksvåls mjöl har en uppgift här?

Qamilla
0

Egna bars. Jag hackade mandlar och hasselnötter. Blandade med kokosflingor, sesamfrön och choklad proteinpulver. Sen smälte jag 70% choklad och rörde i lite vispgrädde samt rörde ner så mycket jag kunde av den torra blandningen, stoppade i muffinsformar och in i kylskåp. Dom blev väldigt torra och smälter lite när du håller i dom men annars helt ok. Du kan säkert komma på flera varianter. Jag använder mycket proteinpulver i min matlagning.

Margareta
0

Qamilla: Har Du gjort någon näringsberäkning?

Det låter som något som saknar fett och innehåller en hel del kolhydrater.

Numer pensionär i Nynäshamn

Qamilla
0

Margareta: Nej, det har jag inte gjort. Detta var väl tänkt som ett "godis-fusk" från min sida från början. Enligt GI så ska man ju kunna äta 70% choklad och nötter. Sesamfrön, nötter och riven kokos innehåller mycket fett och så även grädden. Proteinpulvret tog jag i för mättnadens skull.

Detta kanske är helt fel ur LCHF synpunkt men tänkte ändå dela med mig av mina egna experiment. Det är ju så vi lär oss. Flört

Margareta
0

Qamilla:
Jo, absolut, men jag blev lite nyfiken ändå. Var och en måste ju testa vad den tål. Däremot tycker jag det är bra med lite beräkningar på olika recept så att de som INTE är så vana att räkna kan få lite hjälp att ta ställning.

Oftast är det ju just godissubstituten som gör att många faller. Man bevarar helt enkelt suget efter sött, genom att hela tiden finna substitut. När man hittar något som verkligen är kolhydratsnålt däremot, då kan man ju kanske testa.

Vi är jättemånga som inte ens kan tänka nöt utan att gå upp i vikt, hur mycket lågt GI det än sägs vara.

GI-noll är svaret för oss och det är därför Sten Sture kallar sin nya bok så.

Qamilla
0

Margareta: Jag är nog lite för otålig för att räkna. Enligt SSS så är det nog för mycket kolhydrater i detta recept. Kör du mer "vanlig" GI så fungerar nog detta ypperligt.

Fick idén till att prova att göra en egen genom receptsamlingen hos "Min mamma äter inget vitt". Vad jag förstår så äter hon enligt LCHF också men som du säger så tål vi ju olika mycket.

*Handen på hjärtat* Och jag erkänner att jag nog är en liten fuskis. Har man levt som socker-narkoman i hela sitt LÅNGA liv så är det svårt att bara lägga av. I stället gör man vad man kan för att få ha sitt beroende kvar. Det låter som om jag får skärpa mig. Flört

Margareta
0

Jo beroenden är svåra att tas mer, man måste vara ganska medveten om dem och varför man gör som man gör.

Tyvärr är det många som inte klarar sin viktnedgång för att de aldrig lyckas sänka blodsocker/insulinnivån. Kroppen känner inte skillnad på vilken sötsak vi tillför vad det verkar som.

Jag vet flera som inte klarar att gå ner i vikt så länge de tillåter sig "light" av olika slag, ex sötningsmedel. Jag själv är en av dem.

Qamilla
0

Jag klarade sötningsmedel och frukt (1 om dagen) innan jag slutade röka. Nu verkar jag inte tåla någonting. Får jobba med tankarna för att komma ifrån beroendet och sedan jobba på vikten. Välmåendet måste ju vara viktigare. Tack för dina råd.